المعلومات التي يجب تعبئتها (معلومات عامة)

01/01/2020 - 31/12/2020
معلومات عامة
رقم التسجيل
10101
إسم الشركة مقدمة التقرير (الانجليزية)
AL-ZARQA EDUCATIONAL & INVESTMENT
إسم الشركة مقدمة التقرير (العربية)
الزرقاء للتعليم والاستثمار
شركة أو صندوق استثمار مشترك
شركة
الصفة القانونية
شركة مساهمة عامة
القطاع الرئيسي
قطاع خدمات
القطاع الفرعي
الخدمات التعليمية
نوع التقرير
السنوي
فيما إذا كانت الشركة ( الصندوق) يَعُد البيانات المالية لأول مرة منذ التأسيس
لا
تاريخ بداية الفترة للتقرير
01/01/2020
تاريخ نهاية الفترة للتقرير
31/12/2020
طبيعة البيانات المالية - موحدة/ مستقلة
موحدة
حالة التقرير - مدقق / مراجع / مسودة
مُدقق
هل هناك عملية تعديل لبعض أرقام المقارنات
لا
هل هناك عملية إعادة تصنيف لبعض أرقام المقارنات
لا
العملة المستخدمة في التقرير
JOD
مستوى التقريب المستخدم في التقرير
فعلي

الإفصاح - كلمة رئيس مجلس الادارة

01/01/2020 - 31/12/2020
لغة
الانجليزية
العربية
كلمة رئيس مجلس الإدارة
الإفصاح عن كلمة رئيس مجلس الادارة
نص 1 نص 2

نص

1    

الإفصاح عن كلمة رئيس مجلس الادارة

Chairman of the Board of Directors

Dear shareholders...

God's peace, mercy, and blessings be upon you:

Praise be to Allah who taught with the pen taught man what he did not know, and prayers and peace be upon our Prophet Muhammad and his family and companions. since the meeting of the General Assembly at the beginning of last year and the Corona pandemic has stricken the world in all its social, political, and economic joints, which affected the interests of the people and the country, and we ask Allah - Glorified and Exalted - to lift this affliction from us, from you and the homeland, with all its components, and to relieve us from this affliction.

Respected members of the General Assembly, I welcome you to the twenty-eighth meeting of the Zarqa Education and Investment Company, and it gives me pleasure, on my own behalf and on behalf of my colleagues, members of the Board of Directors, to put in your hands the annual report of the Zarqa Education and Investment Company and the governance report for the fiscal year that ended on December 31st, 2020.

The year 2020, due to the Coronavirus pandemic, posed a great challenge to most investment sectors in Jordan and the world at large, and serious damage was inflicted on many of these sectors, and Zarqa Education and Investment Company, and its main investment, Zarqa University and the university schools were not far from the harmful effects that touched upon various economic sectors throughout the country. Your company, with the grace of Allah - Glorified and Exalted - and the wisdom of those in charge of its management has been able to meet this challenge as it has worked its utmost to avoid the negative effects caused by this pandemic by continuing to teach at the university and schools remotely by means of modern technological means and has achieved good results in these methods. This helped a lot in maintaining reasonable numbers of students in the university and schools and in attracting new students in various disciplines, and in this regard I can only thank the computer center at the university which made the use of remote communication technology an easy matter that enabled the faculty and students to continue their learning online.

In terms of continuing to develop the company and its investments, and as we promised you in the previous General Assembly meeting, pharmaceutical research laboratories and an incubator for university business were established to support leadership and creativity, and these projects have started their work successfully and with the grace of Allah.

The company was also keen to improve the facilities and buildings of the university and schools in accordance with the plan drawn for this regard, and the company, university, and schools cadres were developed and trained in remote administrative and academic dealing in line with the conditions created by the Corona pandemic and for the company's wheel to continue to rotate.

The company continued to work on reducing debt, reducing expenditures and relying on clean energy, so that the company's financial position remained in very good shape.

These accomplishments and other accomplishments were made by joint efforts with all employees of the company, the university, schools, and the rest of the other cadres. Members of the Board of Directors, and I, appreciate the good efforts made by all of them to continue the success of the company and its various investments. So, many thanks and appreciation.

At the end of my speech, I thank the respected General Assembly for your trust in the Board of Directors, and I thank you for your participation in this meeting, and we always welcome your opinions and suggestions. We prey to Allah to help His Majesty for the good of the country and the people.

Your brother

Chairman of Board of Directors

Mahmoud Abdel Razzaq Abu Shaira

2    

الإفصاح عن كلمة رئيس مجلس الادارة

كلمة رئيس مجلس الإدارة

حضرات السادة المساهمين الكرام ...

"الحمدلله الذي علم بالقلم علم الإنسان ما لم يعلم" والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه، وبعد.. منذ اجتماع الهيئة العامة في مطلع العام الماضي وجائحة كورونا تضرب العالم في جميع مفاصله الاجتماعية والسياسية والاقتصادية الأمر الذي أثر في مصالح العباد والبلاد ونسأل الله -عز وجل- معكم أن يرفع عنا وعنكم وعن الوطن بكل مكوناته هذا البلاء ويغيثنا من هذا الابتلاء.

السادة أعضاء الهيئة العامة المحترمين أرحب بكم في الاجتماع الثامن والعشرين لشركة الزرقاء للتعليم والإستثمار ويسعدني بالأصالة عن نفسي وبالنيابة عن زملائي أعضاء مجلس الإدارة أن أضع بين أياديكم التقرير السنوي لشركة الزرقاء للتعليم والإستثمار وتقرير الحوكمة للسنة المالية المنتهية في 31/12/2020.

لقد شكل العام 2020 بسبب جائحة كورونا تحدياً كبيراً لمعظم قطاعات الإستثمار في الأردن وفي العالم أجمع وألحق الضرر الجسيم بمختلف هذه القطاعات، ولم تكن شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار واستثماراتها الرئيسة جامعة الزرقاء ومدارس الجامعة بعيدة عن الآثار الضارة التي لحقت بمختلف القطاعات الاقتصادية على امتداد الوطن غير ان شركتكم وبتوفيق من الله عز وجل- وحكمة القائمين على ادارتها قد تمكنت من مواجهة هذا التحدي حيث عملت بأقصى جهدها لتجنب الآثار السلبية التي تسببت بها هذه الجائحة عن طريق مواصلة التدريس في الجامعة والمدارس عن بعد بواسطة الوسائل التكنولوجية الحديثة والتي كانت بكامل جاهزيتها قبل الجائحة حيث حققت نتائج جيدة في هذه الأساليب الأمر الذي ساعد كثيراً في المحافظة على أعداد معقولة من الطلاب في الجامعة والمدارس وفي جذب طلاب جدد في مختلف التخصصات، وبهذا الصدد لا يسعني إلا أن أشكر مركز الحاسوب في الجامعة الذي جعل من استخدام تكنولوجيا الاتصال عن بعد أمراً ميسراً مكّن الهيئة التدريسية والطلاب من مواصلة تعلمهم عن بعد.

وعلى صعيد الاستمرار بتطوير الشركة واستثماراتها وكما وعدناكم في اجتماع الهيئة العامة السابق فقد تم إنشاء مختبرات البحوث الصيدلانية وحاضنة أعمال الجامعة لدعم الريادة والإبداع، وقد باشرت هذه المشروعات أعمالها بنجاح وبتوفيق من الله عز وجل-.

كما حرصت الشركة على تحسين مرافق وأبنية الجامعة والمدارس وفقاً للخطة المرسومة لهذا الخصوص، وتم تطوير وتدريب كوادر الشركة والجامعة والمدارس على التعامل الإداري والأكاديمي عن بعد لينسجم مع الظروف التي أوجدتها جائحة كورونا ولتستمر عجلة الشركة بالدوران.

استمرت الشركة بالعمل على خفض المديونية وخفض النفقات والاعتماد على الطاقة النظيفة، بحيث بقي الوضع المالي للشركة بحالة جيدة جداً.

هذه الإنجازات وغيرها من الإنجازات الأخرى تمت بتوفيق الله ثم بجهود مشتركة مع جميع العاملين بالشركة والجامعة والمدارس وبقية الكوادر الأخرى، وأثمن وزملائي أعضاء مجلس الإدارة الجهود الطيبة التي بذلها هؤلاء جميعاً لإستمرار نجاح الشركة واستثماراتها المختلفة فلهم جميعاً كل الشكر والتقدير.

وفي نهاية حديثي أشكر للهيئة العامة المحترمة ثقتكم في مجلس الإدارة وأشكر لكم مشاركتكم بهذا الاجتماع مرحبين دوماً بآرائكم ومقترحاتكم واسمحوا لي أن أرفع وإياكم إلى مقام حضرة صاحب الجلالة الملك عبدالله الثاني المعظم وولي عهده الأمين أسمى آيات الوفاء والولاء سائلين الله -عز وجل- أن يوفق جلالته لما فيه خير البلاد والعباد.

أخوكم

رئيس مجلس الإدارة

محمود عبدالرزاق أبو شعيرة


الإفصاح - تقرير مجلس الإدارة

01/01/2020 - 31/12/2020
لغة
الانجليزية
العربية
إفصاح تقرير مجلس الإدارة
إفصاح تقرير مجلس الإدارة
نص 1 نص 2
وصف للأنشطة الرئيسية للشركة وأماكنها الجغرافية الخاصة بهذه الأنشطة، وحجم الاستثمار الرأسمالي وعدد الموظفين في كل منها.
نص 3 نص 4
وصف للشركات التابعة وطبيعة أعمالها ومجالات نشاطها؛
نص 5 نص 6
أسماء أعضاء مجلس الإدارة وأسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفـيذية ونبذة تعريفـية عن كل منهم؛
نص 7 نص 8
أسماء كبار مالكي الأسهم المصدرة من قبل الشركة وعدد الأسهم المملوكة لكل منهم إذا كانت هذه الملكية تشكل ما نسبته 5% فاكثر مقارنة مع السنة السابقة؛
نص 9 نص 10
الوضع التنافسي للشركة ضمن قطاع نشاطها وأسواقها الرئيسية وحصتها من السوق المحلي، وكذلك حصتها من الأسواق الخارجية إن أمكن؛
نص 11 نص 12
درجة الاعتماد على موردين محددين و/أو عملاء رئيسيين (محلياً وخارجياً) فـي حال كون ذلك يشكل (10%) فاكثر من إجمالي المشتريات و/ أو المبيعات أو الإيرادات على التوالي؛
نص 13 نص 14
وصف لأي حماية حكومية أو امتيازات تتمتع بها الشركة أو أي من منتجاتها بموجب القوانين والأنظمة أو غيرها مع الإشارة إلى الفترة التي يسرى عليها ذلك ، ووصف لأي براءات اختراع أو حقوق امتياز تم الحصول عليها من قبل الشركة
نص 15 نص 16
وصف لأي قرارات صادرة عن الحكومة أو المنظمات الدولية أو غيرها لها اثر مادي على عمل الشركة أو منتجاتها أو قدرتها التنافسية، والإفصاح عن تطبيق الشركة لمعايير الجودة الدولية
نص 17 نص 18
الهيكل التنظيمي للشركة المصدرة وعدد موظفـيها وفئات مؤهلاتهم وبرامج التأهيل والتدريب لموظفـي الشركة
نص 19 نص 20
وصف للمخاطر التي تتعرض الشركة لها
نص 21 نص 22
الإنجازات التي حققتها الشركة مدعمة بالأرقام ، ووصفٌ للأحداث الهامة التي مرت على الشركة خلال السنة المالية
نص 23 نص 24
الأثر المالي لعمليات ذات طبيعة غير متكررة حدثت خلال السنة المالية ولا تدخل ضمن النشاط الرئيسي للشركة
نص 25 نص 26
السلسلة الزمنية للأرباح أو الخسائر المحققة والأرباح الموزعة وصافـي حقوق المساهمين وأسعار الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة، وذلك لمدة لا تقل عن خمس سنوات أو منذ تأسيس الشركة أيهما أقل وتمثيلها بيانياً ما أمكن ذلك
نص 27 نص 28
تحليل للمركز المالي للشركة ونتائج أعمالها خلال السنة المالية
نص 29 نص 30
التطورات المستقبلية الهامة بما فـي ذلك أي توسعات أو مشروعات جديدة، والخطة المستقبلية للشركة لسنة قادمة على الأقل وتوقعات مجلس الإدارة لنتائج أعمال الشركة
نص 31 نص 32
مقدار أتعاب التدقيق للشركة والشركات التابعة، ومقدار أي أتعاب عن خدمات أخرى تلقاها المدقق و/ أو مستحقة له
نص 33 نص 34
بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة والمملوكة من قبل أي من أعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفـيذية وأقاربهم، والشركات المسيطر عليها من قبل أي منهم ، كل ذلك مقارنة مع السنة السابقة
نص 35 نص 36
المزايا والمكافآت التي يتمتع بها كل من رئيس وأعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوو السلطة التنفـيذية خلال السنة المالية بما فـي ذلك جميع المبالغ التي حصل عليها كل منهم كأجور وأتعاب ورواتب ومكافآت وغيرها، والمبالغ التي دفعت لكل منهم كنفقات سفر وانتقال داخل المملكة وخارجها
نص 37 نص 38
بيان بالتبرعات والمنح التي دفعتها الشركة خلال السنة المالية
نص 39 نص 40
بيان بالعقود والمشاريع والارتباطات التي عقدتها الشركة المصدرة مع الشركات التابعة أو الشقيقة أو الحليفة أو رئيس مجلس الإدارة أو أعضاء المجلس أو المدير العام أو أي موظف فـي الشركة أو أقاربهم
نص 41 نص 42
مساهمة الشركة فـي حماية البيئة و خدمة المجتمع المحلي
نص 43 نص 44

نص

1    

إفصاح تقرير مجلس الإدارة

1. ORGANIZATION AND ACTIVITIES

Al-Zarka Educational and Investment ("the Company") is a Public Shareholding Company. Registered under commercial registration number (214) on December 22, 1991 and obtained operating rights on October 2, 1992. The Company's share capital is JD 16,500,000 divided into 16,500,000 shares each for JD 1.

 

 

The Company's principal activity is establishing a civil university and related institutes to help qualify students and contributing to scientific research and establishing schools.

 

The Company and university's headquarter is in Al-Zarka City.

2    

إفصاح تقرير مجلس الإدارة

- التكوين والنشاط

إن شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار المساهمـة العامة المحدودة مسجلة في سجل الشركات المساهمة العامة المحدودة تحت رقم (214) بتاريخ 22 كانون الأول 1991 وقد حصلت الشركة على حق الشروع بالعمل بتاريخ 2 تشرين الاول 1992، إن رأس مال الشركة 16,500,000 دينار أردني مقسم إلى 16,500,000 سهم بقيمة إسمية دينار أردني للسهم الواحد.

 

يتألف النشاط الرئيسي الحالي للشركة في إنشاء وتأسيس جامعة أهلية وانشاء المراكز والمعاهد الخاصة بتأهيل الطلاب الملتحقين بها للمراكز العليا والمساهمة في البحث العلمي وانشاء مدارس وغيرها.

 

إن مركـز عمل الشركة والجامعة والشركة التابعة الرئيسي هو محافظة الزرقاء .

3    

وصف للأنشطة الرئيسية للشركة وأماكنها الجغرافية الخاصة بهذه الأنشطة، وحجم الاستثمار الرأسمالي وعدد الموظفين في كل منها.

1- A. The Company's main activities:

• Establishing and founding of universities.

• Establishing centers and institutes.

• Contributing to scientific research.

• Establishing and opening kindergartens and schools for various educational stages.

• Buying and selling different types of liquidity and property.

B. Locations of the Company and the Number of Employees in Each of Them:

• Zarqa Company for Education and Investment is located on the highway (Amman - Zarqa) with (15) employees. There are no other branches of the company inside or outside the Kingdom.

• Zarqa University is located on the highway (Amman-Sham) and employs (293) full-time and part-time faculty members and (428) administrative and service employees.

• Zarqa Technical Intermediate College is located on the highway (Amman-Sham) and employs (10) faculty members and (4) administrative and service employees.

• The university's schools and Kindergarten are located in the city of the Custodian of the Two Holy Mosques (Khadim Al Haramain Al Sharefain), where there are (110) teachers and (118) administrative and service staff.

• The modern Zarqa petrol station is located next to the university on the highway (Amman-Sham).

• Bright Light Broadcasting Company is located at Zarqa University - the Faculty of Journalism and Mass Media building. It employs (25) staff.

C. The Size of the Company's Capital Investment:

The volume of capital investment reached (JD 77.906.171) and it consists of:

Statement

Cost at 31/12/2019

Cost at 31/12/2020

Lands

703.502

703.502

Buildings

44.285.571

46.069.645

Machinery, equipment, and Laboratories

18.190.773

18.975.118

Cars and buses

6.085.663

6.130.908

Furniture and other

5.701.226

6.026.998

Total cost

74.966.735

77.906.171

*The satellite broadcasting was stopped at Bright Light Satellite and Radio Broadcasting Company on October 31, 2018.

1- A. The Company's main activities:

• Establishing and founding of universities.

• Establishing centers and institutes.

• Contributing to scientific research.

• Establishing and opening kindergartens and schools for various educational stages.

• Buying and selling different types of liquidity and property.

B. Locations of the Company and the Number of Employees in Each of Them:

• Zarqa Company for Education and Investment is located on the highway (Amman - Zarqa) with (15) employees. There are no other branches of the company inside or outside the Kingdom.

• Zarqa University is located on the highway (Amman-Sham) and employs (293) full-time and part-time faculty members and (428) administrative and service employees.

• Zarqa Technical Intermediate College is located on the highway (Amman-Sham) and employs (10) faculty members and (4) administrative and service employees.

• The university's schools and Kindergarten are located in the city of the Custodian of the Two Holy Mosques (Khadim Al Haramain Al Sharefain), where there are (110) teachers and (118) administrative and service staff.

• The modern Zarqa petrol station is located next to the university on the highway (Amman-Sham).

• Bright Light Broadcasting Company is located at Zarqa University - the Faculty of Journalism and Mass Media building. It employs (25) staff.

C. The Size of the Company's Capital Investment:

The volume of capital investment reached (JD 77.906.171) and it consists of:

Statement

Cost at 31/12/2019

Cost at 31/12/2020

Lands

703.502

703.502

Buildings

44.285.571

46.069.645

Machinery, equipment, and Laboratories

18.190.773

18.975.118

Cars and buses

6.085.663

6.130.908

Furniture and other

5.701.226

6.026.998

Total cost

74.966.735

77.906.171

*The satellite broadcasting was stopped at Bright Light Satellite and Radio Broadcasting Company on October 31, 2018.

4    

وصف للأنشطة الرئيسية للشركة وأماكنها الجغرافية الخاصة بهذه الأنشطة، وحجم الاستثمار الرأسمالي وعدد الموظفين في كل منها.

1- أ- أنشطة الشركة الرئيسية:

  • إنشاء جامعات وتأسيسها.

  • إنشاء المراكز والمعاهد.

  • المساهمة في البحث العلمي.

  • إنشاء وفتح رياض ومدارس لمختلف المراحل التعليمية.

  • شراء الأموال المنقولة وغير المنقولة وبيعها.

-ب- أماكن الشركة الجغرافيةوعدد الموظفين في كل منها:

  • تقع شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار على الطريق السريع ( عمان الزرقاء ) ويعمل فيها (15) موظفاً ولا يوجد أي فروع أخرى للشركة داخل المملكة أو خارجها.

  • تقع جامعة الزرقاء على الطريق السريع ( عمان- الشام ) ويعمل فيها ( 293) عضواً متفرغاً وغير متفرغ في هيئة التدريس و ( 428) موظفاً إدارياً ومستخدماً.

  • تقع كلية الزرقاء التقنية المتوسطة على الطريق السريع (عمان- الشام) ويعمل فيها (10) أعضاء في هيئة التدريس و (4) موظفين إداريين ومستخدمين.

  • تقع رياض ومدارس الجامعة في مدينة خادم الحرمين الشريفين ويعمل فيها ( (110 مدرساً ومدرسة و ( 118) موظفا إدارياً ومستخدماً.

  • تقع محطة الزرقاء الحديثة للمحروقات بجوار الجامعة على الطريق السريع ( عمان-الشام).

  • تقع شركة الضوء الساطع للبث الفضائي* والإذاعي على الطريق السريع (عمان الشام) مبنى كلية الصحافة والإعلام ويعمل فيها (25) موظفاً وموظفة.

 

 

 

-ج- حجم الاستثمار الرأسمالي للشركة:

بلغ حجم الإستثمار الرأسمالي ( 77.906.171) دينار ويتكون من :

البيان

التكلفة في

31/12/2019

التكلفة في 31/12/2020

أراضي

703.502

703.502

مباني

44.285.571

46.069.645

أجهزة وآلات ومعدات ومختبرات

18.190.773

18.975.118

سيارات وحافلات

6.085.663

6.130.908

أثاث ومفروشات وأخرى

5.701.226

6.026.998

مجموع التكلفة

74.966.735

77.906.171

5    

وصف للشركات التابعة وطبيعة أعمالها ومجالات نشاطها؛

2- The Company's Subsidiaries:

name of the subsidiary

Address and number of employees

registration year

percentage of ownership

main activity

capital of the company

(JD)

Bright Light for Satellite and Radio Broadcasting LLC

Zarqa University

25 employees

2015

100%

Management of Satellite and Radio Stations

1.750.000

 

 

Objectives of the Company's Subsidiary:

- Establishing, owning, renting and managing satellite channels and radio and television broadcasting stations.

- Importing devices, equipment and materials necessary for the company's purposes and requirements.

- Establishing a healthy water plant and its desalination, packaging and distribution.

- Renting and owning immovable funds to implement the company's goals. Conclude the necessary agreements and contracts for the company's objectives.

- Radio broadcasting, preparation and production of television and radio programs.

6    

وصف للشركات التابعة وطبيعة أعمالها ومجالات نشاطها؛

2- الشركات التابعة للشركة ونوعها:

اسم الشركة التابعة ونوعها

عنوان الشركة التابعة

وعدد موظفيها

سنة التسجيل

نسبة ملكية الشركة الأم في الشركة التابعة

النشاط الرئيسي

رأس مال الشركة

(دينار أردني )

الضوء الساطع للبث الفضائي والإذاعي ذ.م.م

بجوار جامعة الزرقاء

25 موظفاً

2015

100%

إدارة محطات فضائية وإذاعية

1.750.000

 

غايات الشركة التابعة للشركة:

  • إنشاء وتملك واستئجار وإدارة محطات قنوات فضائية ومحطات البث الإذاعي والتلفزيوني.

  • استيراد الأجهزة والمعدات والمواد اللازمة لغايات الشركة ومستلزماتها.

  • إنشاء مصنع مياه صحية وتحليتها وتعبئتها وتوزيعها.

  • استئجار وتملك الأموال غير المنقولة لتنفيذ غايات الشركة.

  • إبرام الاتفاقيات والعقود اللازمة لغايات الشركة.

  • البث الإذاعي وإعداد وإنتاج البرامج التلفزيونية والإذاعية.

7    

أسماء أعضاء مجلس الإدارة وأسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفـيذية ونبذة تعريفـية عن كل منهم؛

3 – A - The Names of the Members of the Board of Directors and the Profile of Each One of Them:

No.

Name

Position

Date of Membership

Date of Birth

Scientific Degree

Graduation Year

Practical Experience

1

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Mahmoud Abu Shaira

Chairman of the Board of Directors

22/4/2009

1947

11th grade

1964

  • Honorary Doctorate from Oxford University.

  • General Manager and Partner of Ibn Mansour Company, 1979-2000.

  • Owner of the Abu Shaira Farms Group 1984- to date.

  • Owner of Mahmoud Abu Shaira Trading and Investment Group 1996-present.

  • Member of the Board of Directors of the Arab International Company for Education and Investment 2003-2004.

  • Chairman of the Board of Directors of Zarqa Education and Investment Company 2004-present.

  • Senior Advisor to the Arab Business and Friendship Commission.

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Vice President

22/4/2009

1979

Bachelor of Business Administration

2002

  • Administrative Manager, Mahmoud Abu Shaira Trading & Investment Group 2002 – present.

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 2004 till date.

3

Eng. Khalid Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Member

22/4/2017

 

1971

Bachelor of Mechanic Engineering

1993

  • General Manager of companies in UAE.

4

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Member

22/4/2017

1984

Masters of Business Management Higher Diploma in Education Bachelor of Business Administration and Marketing

2020

 

 

 

 

2020

 

 

 

 

2006

  • General Manager of Zarqa University Schools and kindergarten

 


5

Dr. Mohamed Ahmed Rashid Mansour*

Member

22/4/2017

1940

PhD in educational administration and a Diploma of higher administration in higher positions in the state

2005

1967

  • Director of Education 1982-1996

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 1992 till date.

  • President of several charities 1974 to date

  • Lawyer, 1997-present

6

Dr. Omar Wafiq Othman Saber, representing International Elite Company for Dairy Production

Member

22/4/2017

1955

PhD in Arabic Language and Literature

2000

  • Associate Professor 2015 to date

  • Assistant Professor 1999-2014

  • Head of the Department of Arabic Language for the Faculty of Educational Sciences of UNRWA

  • Director of Cultural and Public Relations at the UNRWA School of Educational Sciences.

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 1992-present.

  • Part time lecturer at the University of Jordan 2001-2008.

  • Member and Chairman of various associations 1977-present.

7

Mr. Majid Mohammed Ahmed Momani

Member

 

26/10/2017

1947

Bachelor of Law

1979

  • Practicing lawyer before all courts of law and law from 1982-2009

  • Legal agent and consultant for a number of companies and institutions

  • Chairman of Environment and Life Association

  •  

8

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Member

 

28/12/2017

 

1946

 

Bachelor of Law

 

1970

 

  • Practicing lawyer before all courts of law from 1974-2007

  • Legal agent and consultant for a number of companies and institutions

  • Member of Environment and Life Association

9

Mr. Mohammed Khalil Hussein Attya

Member

28/12/2017

1987

Bachelor in Business Administration and Bachelor in Civil Engineering

2009

 

 

 

 

 

2016

  • General Manager of Power (Al Qwa) Company for Development and Investment

  • General Manager of Attyha and al Sharqawi Housing Company


9

Dr. Omar Wafiq Othman Saber, representing International Elite Company for Dairy Production

Member

22/4/2017

1955

PhD in Arabic Language and Literature

2000

  • Associate Professor 2015 to date

  • Assistant Professor 1999-2014

  • Head of the Department of Arabic Language for the Faculty of Educational Sciences of UNRWA

  • Director of Cultural and Public Relations at the UNRWA School of Educational Sciences.

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 1992-present.

  • Part time lecturer at the University of Jordan 2001-2008.

  • Member and Chairman of various associations 1977-present.

10

Mrs. Etaf Ahmed Falah Al Omary

Representative of Elite International Company for Dairy Products

Member

26/11/2020

1965

Bachelor in English Language and Literature

1988

  • Advisor to the Board of Directors of the Zarqa Education and Investment Company for Media Affairs

  • Director of the Directorate of Public Relations / Official Spokesperson for the Radio and Television Corporation

  • Director of the Jordanian News / Television Directorate

  • Editor-in-chief / Jordanian News / Television Department

  • - Director of the Directorate of News / Iraqi channel Al-Fallujah and Iraqi ANB channel

  • - Prepared and Presenter / News - Programs / Radio Jordan

11

Dr. Mohammed Ahmed Al Haj Mohammed, representing Unique Bread Company

Member

5/7/2018

1951

Ph.D. in Faith and Modern religious trends

1985

  • Teacher at Zarqa High School

  • Full time Staff member at Jordan University

  • Jordanian House of representative member (11, 12, 15, 17)

  • Member and Vice Chair of the Board of Trustees at Zarqa University

  • Member and Vice President of Zarqa Company for Education and Investment from 1992

  • Head of Jneen Charity Association

  • Vice President of Itidal Forum for Thinking and Education

  • Member of the Board of Directors of Jordan Scientist Association

12

Mr. Ibrahim Odeh Al –Shinikat, representative of Al Waseya Trading Company

Member

22/4/2017

1967

Bachelor of Law

1995

  • Practicing lawyer since 1998

  • Lawyer and legal consultant for a number of companies since 1998

  • Lawyer and consultant for Zarqa Company for Investment and Education since 2009

  • Dr. Muhammad Ahmad Al-Rasheed Mansour moved to the mercy of God Almighty on 11/11/2020, and Dr. Omar Wafiq Othman Saber was elected in place of the late Dr. Muhammad Ahmad Al-Rasheed Mansour as of 11/26/2020, and his appointment remains temporary until he is presented to the General Assembly of the company.

  • Mrs. Ataf Ahmed Falah Al-Omari replaced Dr. Omar Wafiq Othman Saber as a representative of the Elite International Company for Dairy Production as of 11/26/2020.

  • No member of the Board of Directors, and his representative, is a member of the Board of Directors of another company that is similar of competitive in business or similar in purposes.

  • There are no memberships for any of the members in any other participatory company.

3 - B – (1) Names and Ranks of Senior Management Personnel at Zarqa Company for Education and Investment and a Profile of Each of Them:

No.

Name

Position

Date of Membership

Date of Birth

Scientific Degree

Graduation Year

Practical Experiences

1

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Mahmoud Abu Shaira

Chairman of the Board of Directors

Director General

22/4/2017

1947

11th grade

1964

  • Honorary Doctorate from Oxford University.

  • General Manager and Partner of Ibn Mansour Company, 1979-2000.

  • Owner of the Abu Shaira Farms Group 1984- to date.

  • Owner of Mahmoud Abu Shaira Trading and Investment Group 1996-present.

  • Member of the Board of Directors of the Arab International Company for Education and Investment 2003-2004.

  • Chairman of the Board of Directors of Zarqa Education and Investment Company 2004-present.

  • Senior Advisor to the Arab Business and Friendship Commission.

 

2

Mr. Hussein Ghazi Ahmed Al Shabatat

General Manager of the Company

1/2/2017

1960

Bachelor of Law

1987

1997

  • Head of maintenance and general services at the university since 3/4/2013

  • Director of the company since 1/2/2017

  • General Manager of the company since 28/12/2017

3

Mr. Luay Fuad Mohamed Khamees

Chief of the Bureau / Secretary of the Board

29/9/2014

1984

Bachelor of Business Economics

Hotel Management Diploma

2011

 

2006

  • Hotel Reservation - Four Seasons Hotel 2006-2008

  • Receptionist and night manager - Emiri Hotel, Suite 2008-2010

  • Administrative Officer - Zarqa University Schools and Kindergarten 3/2014

  • Chairman of the Bureau of Zarqa Company for Education and Investment 29/9/2014

4

Miss Bayan Nooreldin Al Sawafta*

Acting Head of Internal Auditing

25/4/2019

1992

Bachelor of Accounting

2018

  • Acting Director of Internal Auditing at Zarqa Education and Investment Company from 25/4/2019 to 31/8/2020.

5

Miss Alaa Jalal Al Ghazawi*

Acting Head of Internal Auditing

15/5/2019

1996

Bachelor of Accounting

2018

  • Acting Director of Internal Control at the Zarqa Education and Investment Company from 1/9/2020 until 12/16/2020.

6

Miss Fatima Muhammad Nafie Abu al-Rab*

Acting Director of Internal Control

17/12/2020

1994

Bachelor’s Financial Economics

2016

  • Acting Director of Internal Control at Zarqa Education and Investment Company from 17/12/2020


7

Mohammad Jihad Nafie Brahma

Acting Director of Financial Department

25/3/2007

1982

Bachelor of Accounting

2004

  • Accounting Officer in Zarqa Company for Education 2007 to date

 

8

Bassam Nouri Dhiyab Al Hamran

Supplies and Bidding Officer

8/5/2004

1964

Secondary School Certificate

1983

  • Office Management in the Jordanian Armed Forces 1983-2000

  • Director of the Office of Mahmoud Salman Company 2001-2004

  • Supplies and Bidding Department Officer 2004-present

9

Wafaa Khalid Eid Abd

Shareholder Officer

18/3/2017

1966

Secondary School Certificate

1984

  • Secretary and typist at many companies from 1986 until 10/1996.

  • Administrative Officer at Zarqa University 1996-2006

  • Administrative Officer in Zarqa Company 15/10/2012-until 31/5/2016

  • Administrative Officer in Zarqa Company 18/3/2017-to date

  • Governance liaison officer at the Zarqa Company at the Securities Commission, as of 12/28/2017 to date

  • Miss Bayan Nour El-Din Al-Sawafta, Acting Director of Internal Control, was resigned from 8/31/2020, and Ms. Alaa Jalal Al-Ghazawi was appointed instead from 9/1/2020 until 12/16/2020, and then Ms. Fatima Muhammad Nafi Abu Al-Rub Acting as the Director of Internal Control, as of December 17, 2020.


B – (2) Names and Ranks of Senior Management Personnel, Executive authority, at Zarqa University and a Profile of Each of Them:

No.

Name

Position

Date of Membership

Date of Birth

Scientific Degree

Graduation Year

Practical Experiences

1

His Excellency Engineer Samir Fahim Al Habashna

Chairman of the Board of Trustees

10/11/2017

1951

Bachelor Degree of Engineering in Agricultural Sciences

1974

  • Member of the Upper House and member of the 12th Lower House.

  • Minister of Culture 1995 – 1996.

  • Minister of Interior 2003 – 2005.

  • State Minister and Minister of Agriculture 2011, member of the Royal Committee to Formulate the National Covenant.

  • Member of the founding committee of the Center for Freedom, Democracy, and Human Rights Studies in the Arab Homeland.

  • Chairman of the Board of Trustees of Zarqa University since 10/11/2017.

2

Prof. Dr. Jihad Thahir Hamdan*

President of Zarqa University

1/2/2020

1954

Prof. Dr. in English Language and Linguistics, Department of Translation

1992

  • President of Zarqa University as of 1/2/2020

  • Director General of the Department of Education in the International Relief Agency 2013-2016

  • Member of the Education Council, Ministry of Education 2013-2016

  • Editor-in-chief of the International Journal of Arabic-English Studies

  • President of the Association of Professors of English Language, Literature and Translation in Arab Universities since 2011.

3

Prof. Dr. Nidhal Farid Subhi Aisha*

Vice President for Administrative Affairs

18/6/2009

1976

PhD in Nursing

2009

  • Vice President of Zarqa University for Administrative Affairs

  • A researcher specializing in cardiovascular nursing

  • Dean of the College of Nursing at Zarqa University for a period of three years

  • Vice Dean of the College of Nursing at Zarqa University for five years

  • Referee of several scientific journals and a member of the European Society of Cardiology and the European Council of Cardiovascular Nursing and Allied Professions.

4

Prof. Dr. Nidhal Mahmood Abdullah Al Ramahi

Vice President for Academic Affairs

15/2/1997

1972

PhD in Accounting Information Systems

2006

  • Vice President for Academic Affairs from 01/31/2019 until now

  • Director of the Development and Quality Assurance Unit from 12/14/2010 until now

  • Deputy Secretary-General of the International Arab Conference on Higher Education Quality from 01/05/2013 until now

  • Secretary General of the International Arab Conference on Higher Education Quality from 1/2/2010 to 1/2/2011

5

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

General Coordinator

11/4/2009

1979

Bachelor of Business Administration

2002

  • Administrative Manager in Mahmoud Abu Shaira Trading & Investment Group 2002 – present.

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 2004 till date.

6

Dr. Khalid Abdul Wahab Al Zaydyen

Dean of Admission and Registration

2/8/2008

1974

PhD in Business Management

2011

  • Registrar since 2007

  • Dean of Admission and Registration since 16/10/2017

7

Dr. Amir Omar Abu Salim

Director of Computer Center

4/3/2014

1976

PhD in Computer Sciences

2010

  • Director of Computer Center

8

Mr. Bashar Abdul Qadir Abdul Rahman Al Hamad

Head of Financial Department

15/3/2015

1974

Bachelor Degree in Accounting

2005

  • Head of Financial Department

9

Mr. Omar Salim Al Balawi

Head of Public Relations

8/7/2007

1965

Diploma in Business Management

1985

  • Acting Head of Cultural Public Relations

10

Mrs. Shahad Tayseer Khalil Kamla

Acting Head of Human Resources

20/5/2018

1992

Bachelor in Education

2014

  • Acting Head of Human Resources

11

Mr. Jihad Mohammed Yousif Taha

Director of the Department of Bids and Supplies

1/3/2010

1968

Bachelor in Business Management

2009

  • Director of the Department of Bids and Supplies

  • Prof. Dr. Nadir Abu Sheikha was appointed as Acting President of the University from 1/11/2019 until 31/1/2020, and Pro. Dr. Jihad Mohammad Thahir Hamdan was appointed as University President on 1/2/2020.

B – 3 – Names and Ranks of Senior Personnel at Zarqa Technical Intermediate College and a Profile for Each of Them:

No.

Name

Position

Appointed on

Birth

Education Degree

Graduation

Experiences

1

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Chairman of the Board of Trustees

2018

1979

Bachelor of Business Administration

2002

  • Administrative Manager in Mahmoud Abu Shaira Trading & Investment Group 2002 – present.

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 2004 till date.

2

Dr. Ghalib Musa Maabra

Vice President of the Board of Trustees, Dean of the College

1/7/2019

1958

PhD of Electric Engineering for Control and Computer

1998

  • Dean of Zarqa Technical Intermediate College

3

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

General Manager of Schools

31/5/2016

1984

Master’s Degree in Business Management, Higher Diploma in Education, and Bachelor of Business Administration and Marketing

2006

  • Director General of Zarqa University kindergarten and schools

 

B -4 – Names and Ranks of Senior Personnel at Zarqa University Kindergarten and Schools and a Profile for Each of Them:

No.

Name

Position

Date of Appointment

Date of Birth

Scientific Degree

Graduation Year

Practical Experiences

1

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

General Manager of Schools

31/5/2016

1984

Master’s Degree in Business Management, Higher Diploma in Education, and Bachelor of Business Administration and Marketing

2020

2020

2006

  • Director General of Zarqa University kindergarten and schools

2

Dr. Kholoud Ibrahim Abdullah Jarad*

 

Deputy General Manager / Quality Supervisor

30/8/2015

1962

PhD in Arabic Language

2017

  • 31 years principal in the Ministry of Education

  • Zarqa University Schools / Deputy Director General and Director of Girls High School

3

Mr. Laith Mohammad Ahmad Al Makharez

Acting Headmaster of the High School for Boys

5/11/2015

1991

Bachelor's degree in Sports Management and Training

Higher Diploma in school administration

2014

2020

  • Experience as a sports coach in sports clubs

  • Zarqa University Schools / teacher / assistant principal / acting headmaster

4

Mrs. Arwa Abdul Rahman Abu Zaid

Headmistress of the Girls High School

9/9/2012

1985

Bachelor of Arabic Language

Masters of Arabic Language

Higher Diploma in School management

2018

  • Teacher in public schools

  • Zarqa university Schools , as teacher, then as Headmistress of High School for Girls

5

Ms. Enas Abdel Raouf Abdelkarim Maayta

 

Principal of the Mixed Primary School

23/9/2012

1983

BA in Arabic language

High Diploma in School Management

2017

  • Zarqa University Schools / Teacher / Registration Department / Principal of primary School Principal

6

Mrs. Shrouq Musa Mustafa Al Zghool

Head of Kindergarten

1/7/2017

1988

Bachelor of School Guidance

Master’s in Information and Communication Technology in Education

2010

2020

  • Zarqa University Schools, general supervisor

  • Zarqa University Schools, head of kindergarten

7

Mr. Khaldoun Khalid Abdullah Al Awda

Financial Manager

26/11/2012

1979

Master in Business Management

2012

  • 5 year-experience as a branch manager in Doha Bank

  • 3 year-experience as a Financial Manager at Al Salam Company

  • Zarqa University Schools / Financial Director

8

Ms. Amani Mohammed Falah Azzam

 

Registration and Student Affairs Department

7/5/2016

1984

Master in Educational Psychology

2011

  • 8 year-experience at Zarqa Private College

  • Zarqa University Schools / Student Affairs Department

9

Mrs. Hanan Rashid Ahmed Muslih

Head of Human Resources

16/8/2018

1988

BA in English for Special Purposes (Applied English)

2012

  • Zarqa University Schools - Administrative Officer

  • Zarqa University Schools - Responsible for the Human Resources Department

10

Mr. Khalil Zuhair Khalil Abu Tawq

Head of Supplies Department

20/3/2018

1994

Bachelor of Accounting Information System

2018

  • Taim Company for Engineering Company, Department of warehouses.

  • Zarqa University Schools / Supplies Department

11

Mr. Abdullah Thabit Obaid Abdullah

Head of Transportation

22/8/2012

1964

High School Certificate

1982

  • 3 years in private schools

  • Zarqa University Schools

  • The resignation of Mrs. Kholoud Ibrahim Abdullah Jarad, Director of the Boys High School, was approved starting 22/9/2020, and Mr. Laith Muhammad Ahmad Al-Makhariz was appointed as Acting Director of the Boys High School on 23/9/2020


B – 5–Names and Ranks of Senior Personnel of the Subsidiary Company (Bright Light Company for Satellite and Radio Broadcasting) and a Profile for Each of Them:

 

No.

Name

Position

Date of Membership

Date of Birth

Scientific Degree

Graduation Year

Practical Experiences

1

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Abu Shaira

Owner of Mahmoud Abu Shaira

 

Chairman of the Board of Directors

18/2/2016

1947

11th grade

1964

  • Honorary doctorate from the University of Oxford

  • General Manager and Partner of Ben Mansour Company 1979-2000

  • Owner of the Abu Shaira Farms Group 1984 – present

  • Trading and Investment Group 1996-present

  • Arab International Investment Education Company 2002-2003

  • Member of the Board of Directors of Zarqa for Education and Investment 2003-2004

  • Chairman of the Board of Directors of Zarqa Education and Investment Company 2004-present.

  • Senior Advisor to the Arab Business and Friendship Commission.

2

Mr. Osama Mahmoud Abu Shaira

Vice Chairman of the Board of Directors

18/2/2016

1979

Bachelor of Business Administration

2002

  • Administrative Director of Mahmoud Abu Shaira Trading and Investment Group2002-to date

  • Member of the Board of Trustees of Zarqa University 2004 till 2017.

3

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

 

Member of the Board of Directors

18/2/2016

1946

Bachelor of Law

1970

  • Lawyer practicing before all courts of law and legality from 1974-2007

  • Legal agent and consultant for a number of companies and institutions


4

Mr. Mohamed Barakat Sulaiman Al Tarawneh

Executive Director of (Liqaa) TV Channel

1/11/2017

1956

Bachelor of Education Psychology

1980

  • Former director of Jordan Radio and Television

5

Mrs. Palestine Mohammed Nafie Abu Al Rub

Director of water cup factory

18/1/2017

1991

Bachelor of Agriculture Engineering

2013

  • Supervisor of Thikra water labs from 1/9/2013 to 17/1/2018

  • Supervisor of Zarki water lab from 18/1/2018 to 17/2/2019

  • Hear of Zarki water plant from 18/2/2019 to date

6

Mr. Wael Abdullah Ali Bani Odeh*

Former head of supplies

1/3/2019

1976

Diploma of Radio and TV

1998

  • Warehouse keeper + sales employee at Omniyat International Trade Company for 7 years.

  • Warehouse keeper + responsible for the supplies of Al-Ada'a Al-Sateh Company from 1/3/2019 to date

7

Mr. Hamza Mohammed Sulaiman Al Harahsha

Present Head of Supplies Department

22/7/2020

1998

Bachelor of Accounting

2019

  • Responsible for the supplies of Bright Light Company since 22/7/2020

8

Mrs. Aseel Mohammed Yousif Al Sofi**

Former Accountant

10/2/2019

1994

Bachelor of Accounting

2016

  • Accountant of kindergarten and schools of Islamic Education Charity Association

  • Accountant of Bright Light Company

9

Mrs. Hadeel Abdul Hussein Al Jabr

Present Accountant

1/7/2019

1996

Bachelor of Accounting and Commercial Law

2018

  • Accountant in the Zarqa Education and Investment Company

  • Accountant of Al-Adh Al-Shayah Company as of 10/22/2020

  • The resignation of Mr. Wael Abdullah Ali Bani Odeh, the supplies official, was approved on 7/20/2020, and Mr. Hamza Muhammad Al-Harahsheh was appointed on 22/7/2020.

  • Mrs. Aseel Muhammad Yusef Al-Sufi resigned on 8/31/2020, and Mrs. Hadeel Abdul Hussein Al Jaber was appointed on 22/10/2020.

8    

أسماء أعضاء مجلس الإدارة وأسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفـيذية ونبذة تعريفـية عن كل منهم؛

3- أ-أسماء أعضاء مجلس الإدارة السابقين واللاحقين ونبذة تعريفية عن كل واحد منهم :

الخبرات العملية

سنة التخرج

الشهادة العلمية

تاريخ الميلاد

تاريخ العضوية

المنصب

الإسم

ت

دكتوراة فخرية من جامعة إكسفورد.

مدير عام وشريك شركة ابن منصور 1979-2000

مالك لمجموعة مزارع أبو شعيرة 1984- وحتى تاريخه .

مالك مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والاستثمار 1996-وحتى تاريخه.

عضو مجلس إدارة الشركة العربية الدولية للتعليم والإستثمار 2003-2004

رئيس مجلس إدارة شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار 2004-وحتى تاريخه

مستشار أعلى لمفوضية الأعمال والصداقة العربية .

1964

أول ثانوي

1947

22/4/2017

رئيس مجلس الإدارة

 

الدكتور محمود عبد الرزاق محمود أبو شعيرة

1

مدير إداري في مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والاستثمار2002-حتى تاريخه

عضو مجلس أمناء جامعة الزرقاء 2004 حتى تاريخه.

2002

بكالوريس إدارة أعمال

1979

22/4/2017

نائب الرئيس

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

2

 

مدير عام في مجموعة شركات في دولة الإمارات العربية المتحدة

1993

بكالوريوس هندسة ميكانيك

1971

22/4/2017

عضو

المهندس خالد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

3

مدير عام رياض ومدارس جامعة الزرقاء

2020

 

2020

 

2006

ماجستير إدارة أعمال دبلوم عالي تربية

بكالوريس إدارة أعمال

و تسويق

1984

22/4/2017

عضو

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

4

مدير تربية وتعليم 1982-1996

عضو مجلس أمناء جامعة الزرقاء 1994 حتى تاريخ 10/11/2017 .

رئيس عدة جمعيات خيرية 1974

محامي1997

2005

 

 

1967

دكتوراه في الإدارة التربوية

دبلوم الإدارة العليا للوظائف العليا في الدولة

بكالوريوس حقوق

1940

22/4/2017

عضو

الدكتور محمد أحمد الرشيد منصور*

5

أستاذ مشارك 2015حتى تاريخهأستاذ مساعد 1999-2014

رئيس قسم اللغة العربية في كلية العلوم التربوية للأنروا سابقاً

مدير العلاقات الثقافية والعامة في كلية العلوم التربوية للأنروا.

عضو مجلس أمناء جامعة الزرقاء 1994-حتى تاريخ 10/11/2017.

محاضر غير متفرغ في الجامعة الاردنية 2001-2008.

عضو ورئيس في جمعيات متعددة 1977-حتى تاريخه .

2000

دكتوراه في اللغة العربية وآدابها

1955

26/11/2020

عضو

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر*

6

محام مزاول أمام كافة المحاكم النظامية والشرعية من 1982-2009

وكيل ومستشار قانوني لعدد من الشركات والمؤسسات

1979

ليسانس حقوق

1947

26/10/2017

عضو

الأستاذ ماجد محمد أحمد المومني

7

الخبرات العملية

سنة التخرج

الشهادة العلمية

تاريخ الميلاد

تاريخ العضوية

المنصب

الإسم

ت

محام مزاول أمام كافة المحاكم النظامية والشرعية من 1974-2007

وكيل ومستشار قانوني لعدد من الشركات والمؤسسات

1970

ليسانس حقوق

1946

28/12/2017

عضو

الأستاذ علي محمد علي حرب

8

مدير عام شركة القوة للتطوير والاستثمار

مدير عام شركة عطية والشرقاوي للإسكان

2009

2016

بكالوريوس إدارة أعمال

بكالوريوس هندسة مدنية

1987

28/12/2017

عضو

المهندس محمد خليل حسين عطية

9

 

كما ورد سابقاً في البند 6

2000

دكتوراه في اللغة العربية وآدابها

1955

22/4/2017

عضو

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر*

ممثل عن شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان

9

- مستشارمجلس ادارة شركةالزرقاء للتعليم والاستثمار

- مديرمديريةالعلاقاتالعامة / الناطق الرسمي باسم مؤسسة الاذاعة والتلفزيون

- مديرمديرية الاخبار / التلفزيون الاردني

- رئيس تحرير / دائرةالاخبار / التلفزيون الاردني

- مدير مديرية الاخبار / قناةا لفلوجة العراقية و قناةANB العراقية

- معد ومقدم / اخبار - برامج / الاذاعة الاردنية

1988

بكالوريوس لغة انجليزية وآدابها

1965

26/11/2020

عضو

السيدة عطاف أحمد فلاح العمري*

ممثل عن شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان

10

معلم في مدرسة الزرقاء الثانوية محاضر متفرغ في الجامعة الأردنية

عضو مجلس النواب الأردني (الحادي عشر، الثاني عشر، الخامس عشر، السابع عشر)

عضو ونائب رئيس مجلس أمناء جامعة الزرقاء من 1994-2017

عضو ونائب رئيس مجلس إدارة شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار من 1992 حتى تاريخه

رئيس جمعية جنين العربية الخيرية

رئيس جمعية الكتاب الإسلامي

نائب رئيس منتدى الاعتدال للفكر والثقافة

عضو هيئة إدارة رابطة علماء الأردن

1985

دكتوراه في العقيدة والمذاهب المعاصرة

1951

5/7/2018

عضو

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

ممثل عن شركة مخابز الرغيف الفريد

11

محامي مزاول منذ عام 1998 حتى تاريخه

محامي ومستشار قانوني لعدد من الشركات منذ عام 1998 وحتى تاريخه

محامي ومستشار لشركة الزرقاء والتعليم الاستثمار منذ عام 2009 وحتى تاريخه

1995

بكالوريوس قانون

1967

22/4/2017

عضو

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

ممثل شركة الوسية التجارية

12

لا يشغل أي عضو من أعضاء مجلس الإدارة أو من يمثله بصفته الشخصية أو بصفته ممثلا لعضو، عضوية في مجلس إدارة شركة أخرى مشابهة أو منافسة لها في أعمالها أو ممثالة لها في غاياتها.

لا يوجد أي عضويات أخرى لأعضاء مجلس الإدارة في أي شركة مساهمة عامة.

3- ب- (1) أسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا السابقين واللاحقين في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار ونبذة تعريفية عن كل واحد منهم:

ت

الإسم

المنصب

تاريخ التعيين

تاريخ الميلاد

الشهادة العلمية

سنة التخرج

الخبرات العملية

1

د. محمود عبدالرزاق محمود أبو شعيرة

رئيس مجلس الإدارة

 

22/4/2017

1947

أول ثانوي

1964

دكتوراه فخرية من جامعة إكسفوردمدير عام وشريك شركة بن منصور1979-2000

مالك لمجموعة مزارع أبو شعيرة 1984-وحتى تاريخه

مالك مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والإستثمار1996-وحتى تاريخه

الشركة العربية الدولية للتعليم للاستثمار 2002-2003

عضو مجلس إدارة في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار 2003-2004

رئيس مجلس إدارة شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار 2004-وحتى تاريخه.

مستشار أعلى لمفوضية الاعمال والصداقة العربية .

2

السيد حسين غازي أحمد الشباطات

المدير العام

1/2/2017

1960

ماجستير إدارة عامة بكالوريوس حقوق

1987

1997

مدير الخدمات العامة والصيانة في الجامعة من 3/4/2013 إلى الآن

مدير تنفيذي الشركة اعتباراً من 1/2/2017 مدير عام الشركة اعتباراً من 28/12/2017.

3

السيد لؤي فؤاد محمد خميس

رئيس الديوان / أمين سر مجلس الإدارة

29/9/2014

1984

بكالوريس اقتصاد أعمال

دبلوم إدارة فنادق

2011

 

2006

موظف حجوزات-فندق فور سيزون 2006-2008

موظف استقبال ومدير ليلي فندق الأميري سويت2008-2010

موظف إداري- رياض ومدارس جامعة الزرقاء2014/3

رئيس ديوان شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار 2014/9/29

4

الآنسة بيان نور الدين الصوافطة*

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

25/4/2019

1992

بكالوريوس محاسبة

2018

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار من 25/4/2019 ولغاية 31/8/2020.

5

الآنسة آلاء جلال الغزاوي*

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

15/5/2019

1996

بكالوريوس محاسبة

2018

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار من 1/9/2020 ولغاية 16/12/2020.

6

الآنسة فاطمة محمد نافع أبو الرب*

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

17/12/2020

1994

بكالوريوس اقتصاد مالي

2016

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمارمن 17/12/2020

7

السيد محمد جهاد نافع براهمة

القائم بأعمال المدير المالي

25/3/2007

1982

بكالوريس محاسبة

2004

مسؤول قسم المحاسبة في شركة الزرقاء للتعليم 2007 حتى تاريخه

8

السيد بسام نوري ذياب آل حمران

مسؤول قسم اللوازم والعطاءات

8/5/2004

 

1964

ثانوية عامة

1983

إدارة مكاتب في القوات المسلحة الأردنية 1983-2000

مدير مكتب شركة محمود سلمان 2001-2004مسؤول قسم اللوازم والعطاءات 2004-حتى تاريخه

9

السيدة وفاء خالد عيد عبد

مسؤول قسم المساهمين

18/3/2017

1966

ثانوية عامة

1984

سكرتيرة وطابعة في عدة شركات من 1986 حتى تاريخ 10/1996

موظفة إدارية في جامعة الزرقاء 1996-2006

موظفة إدارية في شركة الزرقاء 15/10/2012-حتى تاريخ 31/5/2016

موظفة إدارية في شركة الزرقاء 18/3/2017-حتى تاريخه

ضابط ارتباط الحوكمة في شركة الزرقاء لدى هيئة الأوراق المالية اعتبارا من 28/12/2017 حتى تاريخه

ب- (2) أسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية السابقين واللاحقين في جامعة الزرقاء ونبذة تعريفية عن كل واحد منهم:

ت

الإسم

المنصب

تاريخ التعيين

تاريخ الميلاد

الشهادة العلمية

سنة التخرج

الخبرات العملية

1

معالي المهندس سمير فهيم الحباشنة

رئيس مجلس الأمناء

10/11/2017

1951

بكالوريوس هندسة في العلوم الزراعية

1974

رئيس مجلس أمناء جامعة الزرقاء اعتباراً من 10/11/2017

عضو مجلس الأعيان سابق عضو مجلس النواب الثاني عشر

وزير الثقافة من 1995-1996 وزير الداخلية 2003 -2005

وزير الدولة ووزير الزراعة 2011عضو اللجنة الملكية لصياغة الميثاق الوطني

عضو الهيئة التأسيسية لمركز دراسات الحرية والديمقراطية وحقوق الإنسان في الوطن العربي

2

الأستاذ الدكتور جهاد محمد ظاهر حمدان*

رئيس الجامعة

1/2/2020

1954

أستاذ دكتور في اللغة الإنجليزية وآدابها قسم الترجمة

1994

رئيس جامعة الزرقاء اعتباراً من 1/2/2020

مدير عام دائرة التربية والتعليم في وكالة الغوث الدولية 2013-2016

عضو مجلس التربية والتعليم ، وزارة التربية والتعليم 2013-2016

رئيس مجلس تحرير المجلة العالمية International Journal of Arabic-English Studies

رئيس جمعية أساتذة اللغة الإنجليزية وآدابها والترجمة في الجامعات العربية منذ عام 2011.

3

الأستاذ الدكتور نضال فريد صبحي عيشة

نائب رئيس الجامعة للشؤون الإدارية

18/6/2009

1976

دكتوراه في التمريض

2009

نائب رئيس جامعة الزرقاء للشؤون الإدارية

باحث متخصص في مجال تمريض أمراض القلب والأوعية الدموية

عميد كلية التمريض في جامعة الزرقاء لمدة ثلاث سنوات

ونائب عميد كلية التمريض في جامعة الزرقاء لمدة خمس سنوات

محكم للعديد من المجلات العلمية وعضو في الجمعية الأوروبية لأمراض القلب وا لمجلس الأوروري لتمريض القلب وا لأوعية الدموية والمهن المساندة.

4

الأستاذ الدكتور نضال محمود عبدالله الرمحي

نائب رئيس الجامعة للشؤون الأكاديمية

15/2/1997

1972

دكتوراه في نظم المعلومات المحاسبية

2006

نائب رئيس الجامعة للشؤون الأكاديمية من 31/1/2019 لغاية الآن

مدير وحدة التطوير وضمان الجودة من 14/12/2010 ولغاية الآن

نائب الأمين العام للمؤتمر العربي الدولي لجودة التعليم العالي من 1/5/2013 ولغاية الآن

الأمين العام للمؤتمر العربي الدولي لجودة التعليم العالي من 1/2/2010 إلى 1/2/2011

5

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

المنسق العام

11/4/2009

1979

بكالوريس إدارة أعمال

2002

مدير إداري في مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والاستثمار2002-حتى تاريخه

عضو مجلس أمناء جامعة الزرقاء 2004 حتى تاريخه.

6

الدكتور خالد عبدالوهاب الزيديين

عميد القبول والتسجيل

2/8/2008

1974

دكتوراه في إدارة الأعمال

2011

مسجل عام منذ 2007.

عميد القبول والتسجيل اعتباراً من 16/10/2017.

7

الدكتور عامرعمر محمد أبو سالم

مدير مركز الحاسوب

4/3/2014

1976

دكتوراه في علم الحاسوب

2010

مدير مركز الحاسوب

8

السيد بشار عبدالقادر عبدالرحمن الحمد

مدير الشؤون المالية

15/3/2015

1974

بكالوريوس في المحاسبة

2005

مدير الشؤون المالية

9

السيد عمر سالم أحمد البلوي

مدير العلاقات الثقافية والعامة بالوكالة

8/7/2007

1965

دبلوم في إدارة الأعمال

1985

مدير العلاقات الثقافية والعامة بالوكالة

10

الآنسة شهد تيسير خليل كاملة

مدير الموارد البشرية بالوكالة

20/5/2018

1992

بكالوريوس معلم صف

2014

مدير الموارد البشرية بالوكالة

11

السيد جهاد محمد يوسف طه

مدير دائرة العطاءات واللوازم

1/3/2010

1968

بكالوريوس إدارة أعمال

2009

مدير اللوازم والعطاءات والمشتريات

 

ب- (3) أسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا السابقين واللاحقين في كلية الزرقاء التقنية المتوسطة ونبذة تعريفية عن كل واحد منهم:

ت

الإسم

المنصب

تاريخ التعيين

تاريخ الميلاد

الشهادة العلمية

سنة التخرج

الخبرات العملية

1

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

رئيس مجلس الامناء

2018

1979

بكالوريس إدارة أعمال

2002

مدير إداري في مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والاستثمار2002-حتى تاريخه

عضو مجلس أمناء جامعة الزرقاء 2004 حتى تاريخه.

2

الدكتور غالب موسى معابرة

نائب رئيس مجلس الامناء عميد الكلية

1/7/2019

1958

دكتوراه هندسة كهربائية للتحكم والحاسوب

1998

عميد كلية الزرقاء التقنية المتوسطة

3

السيد أحمد محمود أبو شعيرة

عضو مجلس الامناء

2018

1984

ماجستير إدارة أعمال دبلوم عالي تربية

بكالوريس إدارة أعمال

و تسويق

2020

2020

2006

 

مدير عام رياض ومدارس جامعة الزرقاء

 

 

 

 

 

 


ب- (4) أسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا السابقين واللاحقين في رياض ومدارس جامعة الزرقاء ونبذة تعريفية عن كل واحد منهم:

الرقم

الإسم

المنصب

تاريخ التعيين

تاريخ الميلاد

الشهادة العلمية

سنةالتخرج

الخبرات العملية

1

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

مدير عام المدارس

31/5/2016

1984

ماجستير إدارة أعمال

دبلوم عالي تربية

بكالوريس إدارة أعمال وتسويق

2020

2020

2006

مدير عام رياض ومدارس جامعة الزرقاء

2

السيدة خلود ابراهيم عبدالله جراد*

نائب المدير العام /مشرفة الجودة

30/8/2015

1962

دكتوراه في اللغة العربية

2017

31 سنة خبرة مديرة في التربية والتعليم

مدارس جامعة الزرقاء/نائب مدير عام

3

السيد ليث محمد احمد المخاريز

قائم بأعمال مدير ثانوية البنين

5/11/2015

1991

بكالوريوس إدارة وتدريب رياضي

دبلوم عالي إدارة مدرسية

2014

2020

خبرة كمدرب رياضي في نوادي رياضية

مدارس جامعة الزرقاء/معلم/مساعد مدير/قائم باعمال مدير

4

السيدة أروى عبد الرحمن سالم ابو زيد

مديرة ثانوية البنات

9/9/2012

1985

بكالويوس لغة عربية وادبها

ماجستير لغة عربية وادابها

دبلوم عالي ادارة مدرسية

2018

مدارس حكومية"معلمة"

مدارس جامعة الزرقاء/معلمة/مديرة ثانوية البنات

5

السيدة ايناس عبدالرؤوف عبدالكريم المعايطة

مديرة المدرسة الأساسية المختلطة

23/9/2012

1983

بكالوريوس معلم مجال لغة عربية

دبلوم عالي ادارة مدرسية

2017

مدارس جامعة الزرقاء/معلمة /قسم التسجيل /مديرة المدرسة الأساسية

6

السيدة شروق موسى مصطفى الزغول

مدير ة الروضة

1/7/2017

1988

بكالوريوس ارشاد مدرسي

ماجستير تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم

2010

2020

مدارس جامعة الزرقاء مشرفة الثانوية العامة

مدارس جامعة الزرقاء مديرة الروضة

7

السيد خلدون خالد عبدالله العودة

المدير المالي

26/11/2012

1979

ماجستير في ادارة الاعمال

2012

5 سنوات خبرة كمدير فرع في بنك الدوحة

3 سنوات خبرة كمدير مالي في شركة السلام

مدارس جامعة الزرقاء/مدير مالي

8

السيدة أماني محمد فلاح عزام

مسؤول قسم التسجيل وشؤون الطلبة

7/5/2016

1984

ماجستير في علم النفس التربوي

2011

8 سنوات خبرة في كلية الزرقاء الاهلية

مدارس جامعة الزرقاء/قسم شؤون الطلبة

9

السيدة حنان رشيد أحمد مصلح

مسؤول قسم الموارد البشرية

16/8/2018

1988

بكالوريوس لغة إنجليزية للأغراض الخاصة(انجليزي تطبيقي)

2012

مدارس جامعة الزرقاء موظفة إدارية

مدارس جامعة الزرقاء - مسؤولة قسم الموارد البشرية

10

السيد خليل زهير خليل ابو طوق

مسؤول قسم اللوازم والمشتريات

20/3/2018

1994

بكالوريوس نظم معلومات محاسبية

2018

شركة تيم للصناعات الهندسية /قسم المستودعات

مدارس جامعة الزرقاء/قسم اللوازم والمشتريات

11

السيد عبدالله ثابت عبيد عبدالله

مسؤول شعبة الحركة والنقليات

22/8/2012

1964

ثانوية عامة

1982

3 سنوات مدارس خاصة/قسم الحركة

مدارس جامعة الزرقاء /قسم الحركة

 

ب- (5) أسماء ورتب أشخاص الإدارة العليا السابقين واللاحقين في الشركة التابعة (شركة الضوء الساطع للبث الفضائي والإذاعي) ونبذة تعريفية عن كل واحد منهم:

ت

الإسم

المنصب

تاريخ التعيين

تاريخ الميلاد

الشهادة العلمية

سنة التخرج

الخبرات العملية

1

الدكتورة محمود عبدالرزاق محمود أبو شعيرة

رئيس هيئة المديرين

18/2/2016

1947

أول ثانوي

1964

دكتوراه فخرية من جامعة إكسفورد

مدير عام وشريك شركة بن منصور1979-2000

مالك لمجموعة مزارع أبو شعيرة 1984-وحتى تاريخه

مالك مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والإستثمار1996-وحتى تاريخه

الشركة العربية الدولية للتعليم للاستثمار 2002-2003

عضو مجلس إدارة في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار 2003-2004

رئيس مجلس إدارة شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار 2004-وحتى تاريخه.

مستشار أعلى لمفوضية الاعمال والصداقة العربية .

2

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

نائب رئيس هيئة المديرين

18/2/2016

1979

بكالوريس إدارة أعمال

2002

مدير إداري في مجموعة محمود أبو شعيرة للتجارة والاستثمار2002-حتى تاريخه

عضو مجلس أمناء جامعة الزرقاء 2004 حتى تاريخه.

3

الأستاذ علي محمد علي حرب

عضو هيئة مديرين

18/2/2016

1946

ليسانس حقوق

1970

محام مزاول أمام كافة المحاكم النظامية والشرعية من 1974-2007

وكيل ومستشار قانوني لعدد من الشركات والمؤسسات

4

الأستاذ محمد بركات سليمان الطراونة

المدير التنفيذي لقناة التلفزيون (لقاء)

1/11/2017

1956

بكالوريوس تربية علم نفس

1980

 

مدير عام الإذاعة والتلفزيون الأردني سابقاً

5

السيدة فلسطين محمد نافع أبو الرب

مدير مصنع مياه زاركي

18/1/2017

1991

بكالوريوس هندسة زراعية

2013

مشرف مختبر مياه ذكرى من 1/9/2013 الى 17/1/2018

مشرف مختبر مصنع مياه زاركي 18/1/2018 الى 17/2/2019

مدير مصنع مياه زاركي 18/2/2019 الى الان

6

السيد وائل عبدالله علي بني عودة *

مسؤول اللوازم السابق

1/3/2019

1976

دبلوم راديو وتلفزيون

1998

امين مستودع + موظف مبيعات في شركة امنيات للتجارة الدولية 7 سنوات.

امين مستودع + مسؤول لوازم شركة الضوء الساطع من 1/3/2019 الى الان.

7

السيد حمزة محمد سليمان الحراحشة

مسؤول اللوازم الحالي

22/7/2020

1998

بكالوريوس محاسبة

2019

مسؤول لوازم شركة الضوء الساطع اعتباراً من 22/7/2020

8

السيدة اسيل محمد يوسف الصوفي**

محاسب سابق

10/2/2019

1994

بكالوريوس محاسبة

2016

محاسب عام رياض ومدارس الجمعية الخيرية للتربية الاسلامية من 1/2/2017 حتى1/9/2018 محاسب شركة الضوء الساطع من 10/2/2019 الى الان

9

السيدة هديل عبد الحسين آل جبر**

محاسب حالي

1/7/2019

1996

بكالوريوس محاسبة وقانون تجاري

2018

محاسب في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار

محاسب شركة الضوء الساطع اعتبارا من 22/10/2020.

9    

أسماء كبار مالكي الأسهم المصدرة من قبل الشركة وعدد الأسهم المملوكة لكل منهم إذا كانت هذه الملكية تشكل ما نسبته 5% فاكثر مقارنة مع السنة السابقة؛

4 - Names of the Major Shareholders and the Number of Shares Owned by Each of Them Compared to the Previous Year, which Constitute 5% or More of the Paid Up Capital (16,500,000) Sixteen Million Five Hundred Thousand Dinars

Name

On 31/12/2019

On 31/12/2020

Number of shares

Percentage

Number of shares

Percentage

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Mahmoud Abu Shaira

7147105

43.28%

7147105

43.28%

Jordan Islamic Bank Co.

3707161

22.46%

3707361

22.46%

Mr. Khalid Mahmoud Abu Shaira

825029

5%

941765

5.7%

10    

أسماء كبار مالكي الأسهم المصدرة من قبل الشركة وعدد الأسهم المملوكة لكل منهم إذا كانت هذه الملكية تشكل ما نسبته 5% فاكثر مقارنة مع السنة السابقة؛

4- أسماء كبار مالكي الأسهم المصدرة من قبل الشركة وعدد الأسهم المملوكة لكل منهم مقارنة مع السنة السابقة والتي تشكل ما نسبته 5% فأكثر من رأس المال المدفوع (16.500.000) ستة عشر مليون وخمسمائة ألف دينار

الإسم

في 31/12/2019

في 31/12/2020

عدد الأسهم

النسبة

عدد الأسهم

النسبة

د. محمود عبد الرزاق محمود أبو شعيرة

7147105

43.28%

7256714

43.98%

شركة البنك الإسلامي الأردني

3707361

22.46%

3707361

22.46%

السيد خالد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

941765

5.7%

1073367

6.5%

11    

الوضع التنافسي للشركة ضمن قطاع نشاطها وأسواقها الرئيسية وحصتها من السوق المحلي، وكذلك حصتها من الأسواق الخارجية إن أمكن؛
  1. - Competitive Position of the Company within Its Sector of Activity:

  1. Zarqa University, owned by Zarqa Company for Education and Investment, is the only private university in Zarqa Governorate. The majority of students are from this governorate and its share of the local market is (10%), and it has a good share of non-Jordanian students.

  2. The kindergartens and schools of Zarqa University are not the only schools in Zarqa governorate, as there are other private schools rivals to them, but this competition does not affect the students' demand and share of the local market (3%) of private school students in Zarqa Governorate, with a fair share from outside markets.

12    

الوضع التنافسي للشركة ضمن قطاع نشاطها وأسواقها الرئيسية وحصتها من السوق المحلي، وكذلك حصتها من الأسواق الخارجية إن أمكن؛

5- الوضع التنافسي للشركة ضمن قطاع نشاطها:

أ-إن جامعة الزرقاء والمملوكة لشركة الزرقاء للتعليم والإستثمار هي الجامعة الخاصة الوحيدة في محافظة الزرقاء وغالبية طلبتها من هذه المحافظة وحصتها من السوق المحلي ( 10% ) كما لها حصة جيدة من الأسواق الخارجية.

ب- إن رياض ومدارس جامعة الزرقاء ليست المدارس الوحيدة في محافظة الزرقاء إذ يوجد مدارس خاصة أخرى منافسة لها إلا أن هذا التنافس لا يؤثر على إقبال الطلبة عليها وحصتها من السوق المحلي
من طلبة المدارس الخاصة في محافظة الزرقاء ( 3%) ولها نسبة معقولة من الأسواق الخارجية.

13    

درجة الاعتماد على موردين محددين و/أو عملاء رئيسيين (محلياً وخارجياً) فـي حال كون ذلك يشكل (10%) فاكثر من إجمالي المشتريات و/ أو المبيعات أو الإيرادات على التوالي؛

6 - Degree of Reliance on Specific Suppliers or Major Customers Locally and Externally:

    There is no reliance on specific suppliers or major customers locally and externally accounting for 10% or more of total purchases and / or sales, and/or income.

14    

درجة الاعتماد على موردين محددين و/أو عملاء رئيسيين (محلياً وخارجياً) فـي حال كون ذلك يشكل (10%) فاكثر من إجمالي المشتريات و/ أو المبيعات أو الإيرادات على التوالي؛

6- درجة الإعتماد على موردين محددين أو عملاء رئيسيين محليا و خارجيا :

لا يوجد اعتماد على موردين محددين أو عملاء رئيسيين محلياً وخارجياً يشكلون 10% فأكثر من إجمالي المشتريات و / أو المبيعات و/أو الإيرادات .

15    

وصف لأي حماية حكومية أو امتيازات تتمتع بها الشركة أو أي من منتجاتها بموجب القوانين والأنظمة أو غيرها مع الإشارة إلى الفترة التي يسرى عليها ذلك ، ووصف لأي براءات اختراع أو حقوق امتياز تم الحصول عليها من قبل الشركة

7 - Government Protection or Privileges Enjoyed by the Company or any of its Products under Laws and Regulations or Others

 - There is no government protection or privileges enjoyed by the Company or any of its products under laws, regulations, or otherwise.

 - There are no patents or franchises acquired by the company.

16    

وصف لأي حماية حكومية أو امتيازات تتمتع بها الشركة أو أي من منتجاتها بموجب القوانين والأنظمة أو غيرها مع الإشارة إلى الفترة التي يسرى عليها ذلك ، ووصف لأي براءات اختراع أو حقوق امتياز تم الحصول عليها من قبل الشركة

7- الحماية الحكومية أو الإمتيازات التي تتمتع بها الشركة أو أي من منتجاتها بموجب القوانين والأنظمة أو غيرها

-لا توجد أي حماية حكومية أو امتيازات تتمتع بها الشركة أو أي من منتجاتها بموجب القوانين والأنظمة أو غيرها .

-لا توجد أي براءات اختراع أو حقوق امتياز حصلت عليها الشركة.

17    

وصف لأي قرارات صادرة عن الحكومة أو المنظمات الدولية أو غيرها لها اثر مادي على عمل الشركة أو منتجاتها أو قدرتها التنافسية، والإفصاح عن تطبيق الشركة لمعايير الجودة الدولية

8 - Resolutions Issued by the Government, International Organizations, or Others that have a Material Impact on the Work of the Company or Its Products or Competitiveness:

  1.  

  1. The company is financially affected by the decisions and instructions of the Higher Education Council and the Accreditation Authority regarding public and private accreditation standards for the university and the basis for admission to universities, as the company is committed to implementing them, noting that the university adheres to quality standards with regard to public and private accreditation and quality in academic management in various disciplines and determining the number of faculty members who hold ranks The higher academic level (Professor, Associate Professor, Assistant Professor ... etc.) which has high financial costs.

  2. The company is affected by the decisions and instructions of the Education Council and the Ministry of Education concerning the licensing of schools and the conditions of their work. The company is also affected by the decisions of the other official bodies concerned.

  3. The company is generally affected by the decisions of the relevant official bodies such as the Ministry of Industry and Commerce, the Companies Control Department, and the Securities Authority, the Ministry of Higher Education, and the Higher Education Accreditation Commission, especially the policy pursued by the Ministry of Higher Education, to expand the admission of students to public universities in the various programs, which clearly affected private universities and the numbers of those admitted to them.

  4. The company is affected by the decisions of the Ministry of Finance, Income Tax, Ministry of Local Administration, Social Security, Defense Orders, concerned municipalities, and others.

B. The Company Applies the International Criteria of Quality Assurance in All its Work.

18    

وصف لأي قرارات صادرة عن الحكومة أو المنظمات الدولية أو غيرها لها اثر مادي على عمل الشركة أو منتجاتها أو قدرتها التنافسية، والإفصاح عن تطبيق الشركة لمعايير الجودة الدولية

8-القرارات الصادرة عن الحكومة أو المنظمات الدولية أو غيرها التي لها أثر مادي على عمل الشركة أو منتجاتها أو قدرتها التنافسية :

  1. 1- تتأثر الشركة ماديا بقرارات وتعليمات مجلس التعليم العالي وهيئة الاعتماد بخصوص معايير الاعتمادين العام والخاص للجامعة وأسس القبول في الجامعات حيث تلتزم الشركة بتطبيقها علما أن الجامعة تلتزم معايير الجودة فيما يتعلق بالاعتمادين العام والخاص والنوعية في الإدارة الأكاديمية في التخصصات المختلفة وتحديد عدد أعضاء هيئة التدريس من حملة الرتب العلمية العليا (أستاذ وأستاذ مشارك وأستاذ مساعد ...الخ) وهي ذات كلف مالية عالية .

2-تتأثر الشركة بقرارات وتعليمات مجلس التربية والتعليم ووزارة التربية والتعليم، ذات العلاقة بترخيص المدارس وشروط عملها، كما تتأثر بقرارات الجهات الرسمية الأخرى ذات العلاقة بعمل المدارس.

3- تتأثر الشركة عموماً بقرارات الجهات الرسمية ذات العلاقة كوزارة الصناعة والتجارة ودائرة مراقبة الشركات وهيئة الأوراق المالية ووزارة التعليم العالي وهيئة اعتماد مؤسسات التعليم العالي وخاصة السياسة التي انتهجتها وزارة التعليم العالي من توسيع قبول الطلبة في الجامعات الرسمية في البرامج المتعددة مما ألحق أذىً واضحاً في الجامعات الخاصة وأعداد المقبولين فيها.

4- تتأثر الشركة بقرارات وزارة المالية وضريبة الدخل ووزارة الإدارة المحلية والضمان الاجتماعي وأوامر الدفاع والبلديات المعنية وغيرها.

  1. تقوم الشركة بتطبيق معايير الجودة الدولية في أعمالها كافة.

19    

الهيكل التنظيمي للشركة المصدرة وعدد موظفـيها وفئات مؤهلاتهم وبرامج التأهيل والتدريب لموظفـي الشركة

9 - A - The Organizational Structure of Zarqa Company for Education and Investment

Company Structure

المستشارون *

 

* Consultants are from outside the company

Personnel Affairs

Supplies & Bids Dept.

Board of Directors

Counselors *

General Assembly

 

Zarqa Company for Education and Investment

 

 

 

 

 

 

Chairman of the Board of Directors

 

 

 

General Director of the Schools

Company’s General Director

S General Director

 

 

 

Shareholder’s Section

Accounting

Secretariat

Audit and Internal Control

Council's Secretariat


9 - B – The Organizational Structure of Zarqa University 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Board of Trustees

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Consultants

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Internal Control Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

University President

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

University Council

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

President’s Office

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deans’ Council

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vices to the President

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

President’s Counselors

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Secretariat of the Presidency and the Council

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deanships

 

 

 

 

Centers and Administrative Departments

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Sharea

 

Dean of the Faculty of Arts

 

 

Director of Public Relations

 

 

Director of the Library

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Science

 

Dean of the Faculty of Economics and administrative Sciences

 

 

Director of Financial Affairs

 

 

Director of Development and Quality Assurance Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Educational Sciences

 

Dean of the Faculty of Law

 

 

Director of Public Relations

 

 

Director of Outside Projects Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Medical Sciences

 

Dean of the Faculty of Nursing

 

 

Director of General Services

 

 

Director of Translation Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Engineering Technology

 

Dean of the Faculty of Pharmacy

 

 

Director of Medical Services and Insurance

 

 

Director of Blended Learning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Art and Design

 

Dean of the Faculty of Mass Media

 

 

Director of Supplies

 

 

Director of Business Incubator Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of the Faculty of Information Technology

 

Dean of Scientific Research

 

 

Director of Islamic Cultural Center

 

 

Director of Computer Center

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dean of Students’ Affairs

 

Dean of Admission and Registration

 

 

Director of Continued Learning Center

 

 

Director of Languages Center

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Director of Electronic Learning Center

 

 

Director of Energy Research Center

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 – C - The organizational Structure of Zarqa Technical Intermediate College

 

 

Board of Trustees

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audit and Control Unit

 

Dean of the College

 

Secretariat of the Council

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financial Department

 

Secretariat

 

Department of Renewable Energy Technology

 

Department of Electric and Hybrid Vehicles Maintenance

 

College Council

 

Deputy Dean

 

 

 

9 – D - The organizational Structure of Zarqa University Schools and Kindergarten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chairman of Administrative Board

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

General Director

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deputy of General Director

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Supervision Unit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Secretariat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archiving

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Supervision and Training

 

Quality Assurance

 

Registration and Student’s Affairs

 

Financial Dept.

 

Human Resources

 

 

Information System

 

Control Unit

 

General Services

 

Design and Media

 

Clinics

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accounting

 

Cashier

 

Supplies

 

 

 

Security Unit

 

Office Service Unit

 

Transportation Unit

 

Maintenance

 

Clinic (Girl’s High School)

 

Clinic (Boy’s High School)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kindergarten

 

Primary School

 

High School / Girls

 

High School / Boys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secretariat

 

Flore supervisor

 

Course Coordinator

 

 

 

 

Secretariat

 

 

 

 

Secretariat

 

 

 

 

Secretariat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teaching Staff

 

Assistant

 

 

 

 

Assistant

 

 

 

 

Assistant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lab. Supervisor

 

 

 

Lab. Supervisor

 

 

 

Lab. Supervisor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Course Coordinator

 

 

 

 

Course Coordinator

 

 

 

 

Course Coordinator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flore Supervisor

 

 

 

Flore Supervisor

 

 

 

Flore Supervisor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teaching Staff

 

 

 

 

Teaching Staff

 

 

 

 

Teaching Staff

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Librarian

 

 

 

Librarian

 

 

 

Librarian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Student’s Guide

 

 

 

 

Student’s Guid

 

 

 

 

Student’s Guid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teacher of Special Needs Students

 

 

 

 

Supervisor of High School

 

 

 

 

Supervisor of High School

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bright Light Company for Satellite and Radio Broadcasting

 

 

Board of Director

 

 

 

 

 

 

Chairman of Board of Directors

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Counselors*

 

Administrative Director

 

Vice Chairman of the Board of Directors

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Secretariat

 

Financial Director

 

Director of Zarki Auditorium

 

Director of Zarki Water Plant

 

Director of the Television

 

Director of the Radio

 

  • Counselors are from outside the Company

 

 

9 - B - Number of Employees of the Company and their Qualifications:

Scientific Qualification

Number of employees of the company and its investments

Number of employees of the subsidiary

Doctorate

218

--

Masters

72

--

High Diploma

12

--

Bachelor

361

8

Diploma

63

3

Secondary School

57

14

Less than Secondary School

142

--

Total number of employees

862

25

9- C- Qualifying and Training Programs for the Company's Employees:

No employee joined any qualification program in 2020 due to the circumstances of the Corona pandemic.

20    

الهيكل التنظيمي للشركة المصدرة وعدد موظفـيها وفئات مؤهلاتهم وبرامج التأهيل والتدريب لموظفـي الشركة

 

9-أ - الهيكل التنظمي للشركة الزرقاء للتعليم والاستثمار

 

 

 

 

 

 

 

الهيئة العامة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجلس الإدارة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئيس مجلس الإدارة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدير عام المدارس

 

مدير عام الشركة

 

المستشارون·

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قسم المساهمين

 

قسم اللوازم والعطاءات

 

قسم المحاسبة

 

شؤون الموظفين

 

الديوان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

التدقيق و الرقابة الداخلية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

أمانة سر

المجلس

 

  • المستشارون من خارج الشركة

 

 

 

 

 

9- د - الهيكل التنظمي لجامعة الزرقاء 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجلس الأمناء

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

المستشارون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وحدة الرقابة الداخلية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئيس الجامعة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجلس الجامعة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مكتب الرئيس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجلس العمداء

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نواب الرئيس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مستشارو الرئيس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ديوان الرئاسة وأمانة سر المجلس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

العمادات

 

 

 

 

الدوائر والمراكز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية الشريعة

 

عميد كلية الآداب

 

 

مدير العلاقات العامة

 

 

مدير المكتبة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية العلوم

 

عميد كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية

 

 

مدير الشؤون المالية

 

 

مدير وحدة التطوير وضمان الجودة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية العلوم التربوية

 

عميد كلية الحقوق

 

 

مدير الموارد البشرية

 

 

مدير وحدة المشاريع الخارجية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية العلوم الطبية

 

عميد كلية الشريعة

 

 

مدير الخدمات العامة

 

 

مدير وحدة الترجمة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية الشريعة

 

عميد كلية التمريض

 

 

مدير الخدمات الطبية والتأمين الصحي

 

 

مدير التعليم المدمج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية الهندسة التكنولوجية

 

عميد كلية الصيدلة

 

 

مدير اللوازم والمشتريات

 

 

مدير وحدة حاضنة الأعمال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية الفنون والتصميمم

 

عميد كلية الإعلام

 

 

مدير المركز الثقافي الإسلامي

 

 

مدير مركز الحاسوب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد كلية تكنولوجيا المعلومات

 

عميدالبحث العلمي

 

 

مدير مركز التعليم المستمر

 

 

مدير مركز اللغات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عميد شؤون الطلبة

 

عميد القبول والتسجيل

 

 

مدير مركز التعلم الإلكتروني

 

 

مدير مركز أبحاث الطاقة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9-ج - الهيكل التنظمي لكلية الزرقاء التقنية المتوسطة

 

 

 

مجلس الأمناء

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

أمانة سر المجلس

 

عميد الكليـة

 

وحدة الرقابة والتدقيق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نائب العميد

 

مجلس الكلية

 

قسم صيانة المركبات الكهربائية والهجينة

 

قسم تكنولوجيا الطاقة المتجددة

 

الديـوان

 

الدائرة المالية

 

 

 

 

 

 

 

9- د - الهيكل التنظمي لجامعة الزرقاء 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئيس مجلس الإدارة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

المدير العام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نائب المدير العام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وحدة الإشراف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قسم الديوان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

السكرتاريا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قسم الإشراف والتدريب

 

قسم ضمان الجودة

 

قسم التسجيل وشؤون الطلبة

 

قسم

المالية

 

قسم الموارد

البشرية

 

 

قسم نظم المعلومات

 

قسم

السيطرة

 

قسم الخدمات العامة

 

قسم التصميم والإعلام

 

قسم العيادة الطبية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شعبة المحاسبة

 

شعبة الصندوق

 

شعبة اللوازم والمشتريات

 

 

 

شعبة

الأمن

 

شعبة خدمة المكاتب

 

شعبة الحركة

 

شعبة الصيانة

 

شعبة العيادة الطبية

(ثانوية البنات)

 

شعبة العيادة الطبية

(ثانوية البنين)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الروضة

 

المدرسة الأساسية

 

المدرسة الثانوية / بنات

 

المدرسة الثانوية/ بنين

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

السكرتاريا

 

مشرفة الطابق

 

منسقة المادة

 

 

 

 

السكرتاريا

 

 

 

 

السكرتاريا

 

 

 

 

السكرتاريا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الهيئة التدريسية

 

المساعدة

 

 

 

 

المساعدة

 

 

 

 

المساعد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشرفة المختبر

 

 

 

مشرفة المختبر

 

 

 

مشرف المختبر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منسقة المادة

 

 

 

 

منسقة المادة

 

 

 

 

منسق المادة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشرفة الطابق

 

 

 

مشرفة الطابق

 

 

 

مشرف الطابق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الهيئة التدريسية

 

 

 

 

الهيئة التدريسية

 

 

 

 

الهيئة التدريسية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

أمينة المكتبة

 

 

 

أمينة المكتبة

 

 

 

أمين المكتبة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

المرشدة

 

 

 

 

المرشدة

 

 

 

 

المرشد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معلمة المصادر

 

 

 

 

مشرفة الثانوية العامة

 

 

 

 

مشرف الثانوية العامة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9-هـ - الهيكل التنظمي للشركة التابعة [ شركة الضوء الساطع للبث الفضائي والإذاعي (ذ.م.م) ]

 

هيئة المديرين

 

 

 

 

 

 

رئيس هيئة المديرين

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نائب رئيس هيئة المديرين

 

المدير الإداري

 

المستشارون·

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدير قناة الإذاعة

 

مدير قناة التلفزيون

 

مدير مصنع مياه زاركي

 

مدير مسرح زاركي

 

المدير المالي

 

الديوان

9-هـ - الهيكل التنظمي للشركة التابعة [ شركة الضوء الساطع للبث الفضائي والإذاعي (ذ.م.م) ]

 

 

  • المستشارون من خارج الشركة

9-ب- عدد موظفي الشركة وفئات مؤهلاتهم :

المؤهل العلمي

عدد موظفي الشركة واستثماراتها

عدد موظفي الشركة التابعة

دكتوراه

218

-

ماجستير

72

-

دبلوم عالي

12

-

بكالوريس

361

8

دبلوم

63

3

ثانوية عامة

57

14

دون الثانوية العامة

142

-

إجمالي عدد الموظفين

862

25

9-ج- برامج التأهيل والتدريب لموظفي الشركة :

لم يلتحق أي موظف في أي برنامج تأهيلي في العام 2020 بسبب ظروف جائحة كورونا.

21    

وصف للمخاطر التي تتعرض الشركة لها

10- Risks Facing the Company:

The Company's exposure to risk might include Murabaha, credit rates, and currency fluctuations which are managed by the Company as follows:

• Murabaha price risk:

The financial instruments in the statement of financial position are not subject to murabaha risk except for payment notes whose rates of exchange vary according to prevailing market prices.

• Credit risk:

The Company maintains cash balances with well-performing banking institutions.

• Currency fluctuation risk:

Most of the company's transactions are in Jordanian dinars and the US dollar, and the dinar exchange rate is linked to a fixed exchange rate with the US dollar ($ 1.41 per JD).

• The company is affected by the instructions and policies of the Ministry of Higher Education and the Ministry of Education in terms of student affairs policies who successfully pass high school diploma for private universities and the admission rates in public universities, and the application of a margin for private universities' share of the local market due to admitting students of low grades in public universities and thus taking a large number of students that exceeds its general and special accreditation.

22    

وصف للمخاطر التي تتعرض الشركة لها

10- المخاطر التي تتعرض لها الشركة :

تشمل المخاطر التي يمكن أن تتعرض لها الشركة في أسعار المرابحة والائتمان، وتقلبات العملات والتي يتم إدارتها من قبل الشركة كما يلي :

  • مخاطر أسعار المرابحة :

إن الأدوات المالية في قائمة المركز المالي غير خاضعة لمخاطر أسعار المرابحة باستثناء أوراق الدفع والتي تتغير أسعار مرابحتها طبقاً للأسعار السائدة في السوق.

  • مخاطر الإئتمان :

تحتفظ الشركة بالأرصدة النقدية لدى مؤسسات مصرفية ذات ملاءة جيدة .

  • مخاطر تقلبات العملات :

إن معظم معاملات الشركة هي بالدينار الأردني والدولار الأمريكي، وإن سعر صرف الدينار مربوط بسعر صرف ثابت مع الدولار الأمريكي (1.41 دولار لكل دينار أردني ) .

  • تتأثر الشركة بتعليمات وسياسات التعليم العالي ووزارة التربية والتعليم لجهة سياسات أمور الطلاب الناجحين في شهادة الثانوية العامة للجامعات الخاصة ومعدلات القبول في الجامعات الرسمية وترك هامش محدودلالجامعات الخاصة من السوق المحلي نتيجة لقبول معدلات منخفضة في الجامعات الرسمية واستيعابها لعدد كبير يفوق اعتمادها العام والخاص.

23    

الإنجازات التي حققتها الشركة مدعمة بالأرقام ، ووصفٌ للأحداث الهامة التي مرت على الشركة خلال السنة المالية

11 - Achievements by the Company during the Year (2020):

A - Zarqa University:

First: Among the Achievements of Zarqa University are:

    1. The Faculty of Arts obtained a quality certificate from the Higher Education Accreditation and Quality Assurance Commission.

    2. The Faculty of Information Technology obtained a quality certificate from the Higher Education Accreditation and Quality Assurance Commission.

    3. The university entered the (QS) world ranking within the top 160 Arab universities.

    4. Increase the capacity of pharmacy and nursing specialties.

    5. The introduction of the Master of Laws.

Second: Activities Established to Serve the Environment and the Local Community

  1. Producing and publishing an awareness video about the Corona pandemic entitled "Stay home" (Online) on 25/3/2020.

  2. Receiving students of the summer club of the Kindergartens and Schools of Zarqa University, accompanied by a group of teachers to visit the gymnasium, which included "Tele Match" games, on 13/8/2020.

  3. Participation in the meeting that brought together the ministers of political and parliamentary affairs, higher education and scientific research, and youth within the activities of the national campaign launched by the Ministry of Political and Parliamentary Affairs "Your Voice ... Your Future" to encourage participation in the electoral process for the year (2020) on 17/8/2020 .

  4. Participation in the volunteer training program with "Tkiyet Um Ali" in the field of graphic design, on 13/12/2020.

  5. Participating in the meeting held at the King Abdullah II Cultural Center on promoting social values ​​and in partnership with the official departments in the governorate on 24/10/2020.

  6. Launching the "Basma Amal" voluntary initiative to provide a quantity of medicines to the Princess Muna Al Hussein Center for Elderly Women Care, Zarqa on 8/12/2020.

Third: Scientific Research and Journal Issues

First: Zarqa University, under the supervision of the Deanship of Scientific Research, embraces a number of specialized scientific societies and journals, of the most important ones are:

  • Association of Arab Faculties of Computers and Information, issued by the International Arab Journal of Information Technology that has published six issues, which is a refereed scientific journal (ISI), and it has 3 points in standard computation.

  • Zarqa Journal for Research and Humanitarian Studies, which has issued five issues.

  • The International Journal of Quality Assurance which has three issues.

  • The International Journal of Arabic-English Studies (IJAES), issued two issues.

Second: The University Supports Many Scientific Researches and Conferences.

Fourth: Scholarships

The university has sent many students on scholarships in master's and doctoral programs to many local and foreign universities, while eight scholarship students have ended their scholarship period and have returned to join their colleagues working at the university.

B. Zarqa Intermediate Technical College:

- Zarqa Intermediate Technical College includes two majors:

  • Renewable energy technology, which is considered the most important specialization in diversifying energy sources, in addition to reducing the burden on the state’s public budget and improving the environment.

  • The specialization in the maintenance of electric and hybrid vehicles, which is one of the most widespread technology at the local, regional and international levels.

It is worth noting that the college includes many workshops and laboratories, namely:

First: the workshops and laboratories of the renewable energy department:

  • Solar Thermal Power Actuator

  • Photovoltaic Solar Power Operator

  • Wind Energy Lab

  • Bio and Underground Energy Laboratory

Second: The workshops and laboratories of the electric and hybrid vehicle maintenance department

  • Electrical and electronic systems in vehicles

  • Vehicle Measurement and Control Systems Laboratory

C. University’s Schools and Kindergarten:

      • Realizing the importance of building the student’s mental, physical and spiritual personality, the schools ’management has prepared for its students many sports facilities, including playgrounds and closed gymnasiums, to enable students to develop their physical capabilities in the field of sports, and have held a number of sports competitions.

      • Zarqa University Schools and Kindergarten have engaged their students with activities within the activation of the role of the local community and its institutions, and participated in competitions at the level of the Kingdom (the region, the Kingdom) and obtained the following centers:

  • The first place (repeated) in the Kingdom in the competition (UCMAS).

  • First and second places at the directorate level in poetry, story, essay, and public speaking contests.

  • Participating in the King Abdullah II Award / Fitness competition.

  • Second place at the directorate level in the chess competition.

  • First and second places at the directorate level in the reading challenge.

  • Participating in competitions for memorizing the Qur’an, and hadith.

  • The Schools have achieved many high-profile merits, the most important of which is the parliamentary elections for fifth-grade students.

  • Participation in the campaign of loyalty to King Hussein / blood donation campaign.

24    

الإنجازات التي حققتها الشركة مدعمة بالأرقام ، ووصفٌ للأحداث الهامة التي مرت على الشركة خلال السنة المالية

11-الإنجازات التي حققتها الشركة مدعمة بالأرقام ووصف للأحداث التي مرت عليها خلال العام (2020):

  1. جامعة الزرقاء :

أولاً: من إنجازات جامعة الزرقاء

  1. حصلت كلية الآداب على شهادة الجودة من هيئة اعتماد مؤسسات التعليم العالي وضمان جودتها.

  2. حصلت كلية تكنولوجيا المعلومات على شهادة الجودة من هيئة اعتماد مؤسسات التعليم العالي وضمان جودتها.

  3. دخول الجامعة لتصنيف (QS) العالمي ضمن أفضل 160 جامعة عربية.

  4. رفع الطاقة الاستيعابية لتخصصي الصيدلة والتمريض.

  5. استحداث تخصص ماجستير القانون.

ثانياً : نشاطات أقيمت لخدمة البيئة والمجتمع المحلي

  1. إنتاج ونشر فيديو توعوي حول جائحة كورونا بعنوان "خليك بالبيت " (Online)بتاريخ 25/3/2020.

  2. استقبال طلاب النادي الصيفي لرياض ومدارس جامعة الزرقاء برفقة مجموعة من المعلمين والمعلمات لزيارة الصالة الرياضية، تضمنت ألعاب "تلي ماتش"، بتاريخ 13/8/2020.

  3. المشاركة في اللقاء الذي جمع وزراء الشؤون السياسية والبرلمانية والتعليم العالي والبحث العلمي، والشباب ضمن فعاليات الحملة الوطنية التي أطلقتها وزارة الشؤون السياسية والبرلمانية "صوتك... مستقبلك" للتشجيع على المشاركة في العملية الانتخابية لعام (2020) بتاريخ 17/8/2020.

  4. المشاركة في البرنامج التطوعي التدريبي مع "تكية أم علي" في مجال التصميم الجرافيكي، بتاريخ 13/12/2020.

  5. المشاركة في الاجتماع الذي عُقد في مركز الملك عبدالله الثاني الثقافي حول تعزيز القيم الاجتماعية وبالشراكة مع الدوائر الرسمية في المحافظة بتاريخ 24/10/2020.

  6. استضافت جامعة الزرقاء مركز الفرز النهائي للانتخابات النيابية لمجلس النواب التاسع عشر بتاريخ 10/11/2020.

  7. إطلاق مبادرة "بسمة أمل" التطوعية لتقديم كمية من الأدوية لمركز سمو الأميرة منى الحسين لرعاية المسنات"، الزرقاء بتاريخ 8/12/2020.

ثالثاً: البحوث العلمية واصدارات المجلات

أولاً: تحتضن جامعة الزرقاء وبإشراف من عمادة البحث العلمي عدداً من الجمعيات والمجلات العلمية المتخصصة

من أهمها:

  • جمعية كليات الحاسبات والمعلومـات العربيـة وتصـدر عنها المجلـة الدوليـة العربيـة لتكنولوجيـــــا المعلومـــات التي

أصدرت ستة أعداد وهي مجلة علمية محكمة (ISI) ولها 3 نقاط في الحساب المعياري.

  • مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانية وصدر عنها خمسة أعداد .

  • المجلة الدولية لضمان الجودة خلال وصدر عنها ثلاثة أعداد.

  • المجلة العالمية International Journal of Arabic-English Studies (IJAES) وصدر عنها عددان.

ثانياً: تقوم الجامعة بدعم العديد من البحوث والمؤتمرات العلمية.

رابعاً : الابتعاث

  • قامت الجامعة بابتعاث العديد من الطلبة في برامج الماجستير والدكتوراة إلى العديد من الجامعات المحلية والخارجية، في حين أنهى ثمانية مبتعثين مدة ابتعاثهم وعادوا لينضموا إلى زملائهم العاملين في الجامعة.


ب- كلية الزرقاء التقنية المتوسطة :

  • تضم كلية الزرقاء التقنية المتوسطة تخصصين وهما :

    • تكنولوجيا الطاقة المتجددة والذي يُعد من أكثر التخصصات أهمية في تنويع مصادر الطاقة بالإضافة إلى تخفيف العبئ على الميزانية العامة للدولة وتحسين البيئة.

    • تخصص صيانة المركبات الكهربائية والهجينة والتي تعتبر من أكثر التكنولوجيا انتشاراً على الصعيد المحلي والإقليمي والدولي.

  • وجدير بالذكر أن الكلية تضم العديد من المشاغل والمختبرات وهي:

أولاً : مشاغل ومختبرات قسم الطاقة المتجددة

  • مشغل الطاقة الشمية الحرارية - مشغل الطاقة الشمسية الكهروضوئية

  • مختبر طاقة الرياح - مختبر الطاقة الحيوية والجوفية

ثانياً : مشاغل ومختبرات قسم صيانة المركبات الكهربائية والهجينة

  • النظم الكهربائية والالكترونية في المركبات

  • مختبر نظم القياس و التحكم في المركبات

ج- رياض ومدارس الجامعة :

  • ادراكاً من ادارة المدارس لأهمية بناء شخصية الطالب العقلية والجسدية والروحية فقد هيأت المدارس لطلبتها العديد من المرافق الرياضية من ملاعب وصالات رياضية مغلقة لتمكين الطلبة من تنمية قدراتهم الجسدية في مجال الرياضة، وأجرت عدداً من المسابقات الرياضية.

  • قامت رياض ومدارس جامعة الزرقاء بإشراك طلبتها بنشاطات ضمن تفعيل دور المجتمع المحلي ومؤسساته وشاركت في مسابقات على مستوى المملكة (الإقليم ، المملكة) وحصلت على المراكز التالية:

    • المركز الأول مكرر على مستوى المملكة في مسابقة (UCMAS).

    • المركز الأول والثاني على مستوى المديرية في مسابقات الشعر والقصة والمقالة والخطابة.

    • المشاركة في مسابقة جائزة الملك عبدالله الثاني/ لياقة بدنية.

    • المركز الثاني على مستوى المديرية في مسابقة الشطرنج.

    • المركز الأول والثاني على مستوى المديرية في تحدي القراءة.

    • المشاركة في مسابقات حفظ القرآن، الحديث الشريف.

    • أنجزت المدارس العديد من الاستحقاقات العالية ومن أهمها الانتخابات البرلمانية لطلبة الصف الخامس.

    • المشاركة في حملة الوفاء للملك الحسين / حملة تبرع الدم.

25    

الأثر المالي لعمليات ذات طبيعة غير متكررة حدثت خلال السنة المالية ولا تدخل ضمن النشاط الرئيسي للشركة

The Financial Position of the Company

The total revenues of the company for the year 2020 amounted to (18,428,349) dinars, and the net operating profits were (1,003,134) dinars, and the equity of the company's shareholders amounted to (31,525,646) dinars, and the total net profits for the year 2020 was (875,1228) dinars. Total retained earnings (553,460) dinars.

12 - The financial impact of operations of a non-recurring nature that occurred during the financial year and do not fall within the main activity of the company:

There is no financial impact of operations of a non-recurring nature that occurred during the fiscal year 2020 and is not part of the main activity of this company.

26    

الأثر المالي لعمليات ذات طبيعة غير متكررة حدثت خلال السنة المالية ولا تدخل ضمن النشاط الرئيسي للشركة

الوضع المالي للشركة

بلغ إجمالي إيرادات الشركة لعام 2020 مبلغاً مقداره (18.428.349) ديناراً، وبلغ صافي الأرباح التشغيلية (1.003.134) ديناراً، وبلغت حقوق مساهمي الشركة (31.525.646) ديناراً، وبلغ مجموع الأرباح الصافية لعام 2020م (875.128) ديناراً، كما وبلغ مجموع الأرباح المدورة (553.460) ديناراً .

12- الأثر المالي لعمليات ذات طبيعة غير متكررة حدثت خلال السنة المالية ولا تدخل ضمن نشاط الشركة الرئيسي :

لا يوجد أي أثر مالي لعمليات ذات طبيعة غير متكررة حدثت خلال السنة المالية 2020 ولا تدخل ضمن النشاط الرئيسي لهذه الشركة .

27    

السلسلة الزمنية للأرباح أو الخسائر المحققة والأرباح الموزعة وصافـي حقوق المساهمين وأسعار الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة، وذلك لمدة لا تقل عن خمس سنوات أو منذ تأسيس الشركة أيهما أقل وتمثيلها بيانياً ما أمكن ذلك

13- A- The Time Series of Realized and Unrealized Profits or Losses, and Net Shareholders' Equity and Securities Prices (in JD).

Years

 

 

Statement

2016

2017

2018

2019

2020

Profits after reserves are distributed

1.053.610

543.339

515.922

435.233

444.790

Profits before reserves are distributed

2.309.387

1.575.986

851.313

665.143

875.128

Dividends

750.000

--

825.000

--

--

Net Shareholders' Equity

30.147.858

30.973.844

31.635.375

31.475.518

31.525.646

Stock prices

2.66

1.98

1.45

1.18

1.69

Profits after reserves are distributed

Profits before reserves are distributed

 

 

 

Net Shareholders' Equity

Stock prices

 

 

 

 

 

  • Number of shares traded on the Amman Stock Exchange (in JD) for the period from 2016 to 2020.

Year

Statement

2016

2017

2018

2019

2020

Shares traded

505751

735684

418734

310198

323855

 

Traded Shares

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • The volume of trading on the Amman Stock Exchange (in JD) for the period from 2016 to 2020.

Year

Statement

2016

2017

2018

2019

2020

Shares traded

1654174

1523134

683853

123100

431776

 

 

The Volume of Trading

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Closing price statement on the Amman Stock Exchange (in JD) for the period from 2016 to 2020.

Year

Statement

2016

2017

2018

2019

2020

Volume of trading

2.66

1.98

1.45

1.18

1.69

 

Closing Price

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Statement of market value in JD (shares subscribed X closing price) for the period from 2016 to 2020.

Year

Statement

2016

2017

2018

2019

2020

Shares subscribed

15000000

16500000

16500000

16500000

16500000

Closing Price

2.66

1.98

1.45

1.18

1.69

market value (JD)

39.900.000

32670000

23.925.000

19.470.000

27.885.000

 

 

 

Market Value in JD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Statement of the turnover of shares on the Amman Stock Exchange for the period from 2016 to 2020.

Year

statement

2016

2017

2018

2019

2020

Stock Turnover

3.37

4.45

2.53

1.88

1.69

 

 

 

 

Stock Turnover

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28    

السلسلة الزمنية للأرباح أو الخسائر المحققة والأرباح الموزعة وصافـي حقوق المساهمين وأسعار الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة، وذلك لمدة لا تقل عن خمس سنوات أو منذ تأسيس الشركة أيهما أقل وتمثيلها بيانياً ما أمكن ذلك

13-أ- السلسلة الزمنية للأرباح أو الخسائر المحققة والموزعة وصافي حقوق المساهمين وأسعار الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة ( بالدينار ) وذلك لمدة لا تقل عن خمس سنوات.

السنوات

البيان

2016

2017

2018

2019

2020

الأرباح بعد توزيع الاحتياطات

1.053.610

543.339

515.922

435.233

444.790

الأرباح قبل توزيع الاحتياطات

2.309.387

1.575.986

851.313

665.143

875.128

الأرباح الموزعة

750.000

--

825.000

825.000

-

صافي حقوق المساهمين

30.147.858

30.973.844

31.6353.75

31.475.518

31.525.646

أسعار الأوراق المالية

2.66

1.98

1.45

1.18

1.69

الأرباح بعد توزيع الاحتياطات

الأرباح قبل توزيع الاحتياطات

 

 

 

صافي حقوق المساهمين

أسعار الأوراق المالية

 

 

  • بيان عدد الأسهم المتداولة في بورصة عمان للأوراق المالية ( بالدينار ) للفترة من عام 2016 حتى عام 2020م .

السنة

البيان

2016

2017

2018

2019

2020

الأسهم المتداولة

505751

735684

418734

310198

323855

 

الأسهم المتداولة

 

 

 

الســــنة

 

 


 

  • بيان حجم التداول في بورصة عمان للأوراق المالية ( بالدينار ) للفترة من عام 2016م حتى عام 2020م .

 

السنة

البيان

2016

2017

2018

2019

2020

حجم التداول

1654174

1523134

683853

123100

431776

حجم التداول

 

 

الســــنة

 

 


  • بيان سعر الإغلاق في بورصة عمان للأوراق المالية ( بالدينار ) للفترة من عام 2016م حتى عام 2020م .

 

السنة

البيان

2016

2017

2018

2019

2020

سعر الإغلاق

2.66

1.98

1.45

1.18

1.69

 

سعر الإغلاق

 

 

الســــنة

 


  • بيان القيمة السوقية بالدينار ( الأسهم المكتتب بها X سعر الإغلاق ) للفترة من عام 2016م حتى عام 2020م.

السنة

البيان

2016

2017

2018

2019

2020

الأسهم المكتتب بها

15000000

16500000

165000000

16500000

165000000

سعر الإغلاق

2.66

1.98

1.45

1.18

1.69

القيمة السوقية بالدينار

39.900.000

32.670.000

23.925.000

19.470.000

27.885.000

القيمة السوقية بالدينار

 

 

الســــنة

 


  • بيان معدل دوران الأسهم في بورصة عمان للأوراق المالية للفترة من عام 2016م حتى عام 2020م

 

السنة

البيان

2016

2017

2018

2019

2020

معدل دوران السهم

3.37

4.45

2.53

1.88

1.69

معدل دوران السهم

 

 

 

الســــنة

 

 

 

 


29    

تحليل للمركز المالي للشركة ونتائج أعمالها خلال السنة المالية

14- Analyzing the company's financial position and business results during the fiscal year 2020 AD:

    • The company achieved operating profits of (1,003,134) dinars compared with (907,947) dinars for the previous year, and net profit after tax was (875,128) dinars compared to (665,143) with dinars for the previous year.

    • Shareholders ’equity increased from (31,475,518) dinars to (31,525,646) dinars.

    • The company's debt to banks (short and long-term payment notes) increased from (8,970,271) dinars to (9,640,940) dinars.

Year

Statement

2019

2020

Increase

(decrease)

Ratio %

Net profit after provisions

665.143

875.128

209.985

32%

Operating profit

907.947

1.003.134

95.187

11%

Shareholders’ equity

31.475.518

31.525.646

50.128

0.002

The Company's indebtedness to banks

8.970.271

9.640.940

670.669

7.5%

30    

تحليل للمركز المالي للشركة ونتائج أعمالها خلال السنة المالية

14- تحليل المركز المالي للشركة ونتائج أعمالها خلال السنة المالية 2020م:

  • حققت الشركة أرباحاً تشغيلية مقدارها (1.003.134) ديناراً مقارنة مع(907.947) ديناراً للسنة السابقة وبلغ صافي الأرباح بعد الضريبة (875.128)ديناراً مقارنة (665.143) مع ديناراً للسنة السابقة.

  • ارتفعت حقوق المساهمين من(31.475.518 ) ديناراً إلى (31.525.646) ديناراً .

  • ارتفعت مديونية الشركة للبنوك (أوراق دفع قصيرة وطويلة الأجل) من ( 8.970.271) ديناراً إلى(9.640.940) ديناراً .

 

السنوات

البيان

2019

2020

الزيادة (النقص)

النسبة %

صافي الأرباح

665.143

875.128

209.985

32%

الأرباح التشغيلية

907.947

1.003.134

95.187

11%

حقوق المساهمين

31.475.518

31.525.646

50.128

0.002

مديونية الشركة للبنوك

8.970.271

9.640.940

670.669

7.5%

31    

التطورات المستقبلية الهامة بما فـي ذلك أي توسعات أو مشروعات جديدة، والخطة المستقبلية للشركة لسنة قادمة على الأقل وتوقعات مجلس الإدارة لنتائج أعمال الشركة

15 – The Important Future Developments, Including any Expansions or New Projects, the Company's Future Plan for at Least the Next Year, and the Board's Expectations for the Company's Business Results:

      1. Significant future developments:

1- Starting the second phase of expanding pharmaceutical research laboratories.

2- Establishing a training center for hearing and speech therapy.

      1. The company's future plan:

  1. Creating new specializations in university faculties.

  2. Creating new postgraduate programs.

  3. Establishing an international sports stadium.

  4. Building a commercial market on the main street.

  5. Establishing an Olympic swimming pool on the university campus.

  6. Establishing a school company.

    1. Board of Administration’s expectations of the company's business results:

    • It is expected that the number of students at the university and schools will increase as a result of the future expansion and plans of the company.

    • Supplying the company with new income.

    • Improve the facilities and constructions mentioned in the aforementioned company's future plan

32    

التطورات المستقبلية الهامة بما فـي ذلك أي توسعات أو مشروعات جديدة، والخطة المستقبلية للشركة لسنة قادمة على الأقل وتوقعات مجلس الإدارة لنتائج أعمال الشركة

15- التطورات المستقبلية الهامة بما في ذلك أي توسعات أو مشروعات جديدة، والخطة المستقبلية للشركة لسنة قادمة على الأقل وتوقعات مجلس الإدارة لنتائج أعمال الشركة:

  1. التطورات المستقبلية الهامة:

  2. البدء في المرحلة الثانية من توسعة مختبرات البحوث الصيدلانية.

  3. إنشاء مركز تدريبي لعلاج السمع والنطق.

  4. الخطة المستقبلية للشركة:

  • استحداث تخصصات جديدة في كليات الجامعة .

  • استحداث برامج دراسات عليا جديدة .

  • إنشاء ملعب رياضي دولي .

  • بناء سوق تجاري على الشارع العام .

  • إنشاء مسبح أولمبي في حرم الجامعة .

  • إنشاء شركة خاصة بالمدارس .

 

ج-توقعات مجلس الإدارة لنتائج أعمال الشركة:

  • من المتوقع أن تزداد أعداد الطلبة في الجامعة والمدارس نتيجةً للتوسعات والخطط المستقبلية للشركة.

  • العمل على رفد الشركة بمداخيل جديدة.

  • تحسين المرافق والانشاءات الواردة في الخطة المستقبلية للشركة آنفة الذكر.

33    

مقدار أتعاب التدقيق للشركة والشركات التابعة، ومقدار أي أتعاب عن خدمات أخرى تلقاها المدقق و/ أو مستحقة له

16 – The Amount of Audit Fees for the Company and its Subsidiaries, and the Amount of any Fees for other Services Received by the Auditor and / or Due to Him:

  1. The General Assembly elected the office of the modern gentlemen / accountants to audit accounts for the year 2020 AD, and its fees amounted to (8000) eight thousand dinars, excluding the sales tax, to which (500) five hundred dinars are added in lieu of issuing consolidated financial statements in the English language.

  2. There are no fees for the external auditor for the subsidiary for the year 2020.

  3. There are no fees for other services received by the auditors and / or due to them.

34    

مقدار أتعاب التدقيق للشركة والشركات التابعة، ومقدار أي أتعاب عن خدمات أخرى تلقاها المدقق و/ أو مستحقة له

16- مقدار أتعاب التدقيق للشركة والشركات التابعة، ومقدار أي أتعاب عن خدمات أخرى تلقاها المدقق و/ أو مستحقة له:

  1. انتخبت الهيئة العامة مكتب السادة / المحاسبون العصريون لتدقيق الحسابات عن عام 2020م وبلغت أتعابه (8000) ثمانية آلاف دينار عدا ضريبة المبيعات ، ينضاف إليها (500) خمسمائة ديناراً بدل اصدار القوائم المالية الموحدة باللغة الإنجليزية.

  2. لا يوجد أتعاب للمدقق الخارجي عن الشركة التابعة عن عام 2020 .

ج- لا يوجد أتعاب عن خدمات أخرى تلقاها المدققون و/ أو مستحقة لهما.

35    

بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة والمملوكة من قبل أي من أعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفـيذية وأقاربهم، والشركات المسيطر عليها من قبل أي منهم ، كل ذلك مقارنة مع السنة السابقة

17- A- Number of Securities Owned by the Members of the Board of Administration:

No

Name

position

Nationality

Number of shares in 31/12/2019

Number of shares in 31/12/2020

Number of shares owned by companies controlled by the Board of Administration

1

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Mahmoud Abu Shaira

Chairman of the Board of Directors

Jordanian

7147105

7256714

31/12/2017

31/12/2020

220088

110480

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Deputy

Jordanian

252519

252519

--

--

3

Eng. Khalid Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Member

Jordanian

941765

1073367

--

--

4

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Member

Jordanian

65715

65715

--

--

5

Mr. Majid Mohammed Al-Momani

Member

Jordanian

8818

8818

--

--

6

Mr. Ali Mohammed Ali Harb

Member

Jordanian

8690

8690

 

 

7

Eng. Mohammed Khalil Hussein Atyah

Member

Jordanian

5000

5000

 

 

8

Dr. Mohammed Ahmed Rashid Al Mansour*

member

Jordanian

77557

79557

--

--

9

Dr. Omar Wafiq Othman Sabir*

member

Jordanian

15513

15513

--

--

10

Elite International Dairy Company, represented by Mr. Omar Wafiq Othman Saber

Member

Jordanian

49512

15513

49512

15513

--

--

11

Elite International Company for Dairy Production: represented by Mrs. Etaf Ahmed Falah Al Omary

member

Jordanian

49512

--

49512

--

--

--

12

Al Waseya Trading Company, represented by Mr. Ibrahim Odeh Al Shenikat

Member

Jordanian

55468

--

55468

--

--

--

13

The unique bread bakery company, represented by Mr. Ghazi Tawfiq Mahmoud Al Momani

Member

Jordanian

5000

9445

5500

16731

--

--

 

  • Dr. Muhammad Ahmad Al-Rasheed Mansour moved to the mercy of God Almighty on 6/11/2020, and Dr. Omar Wafiq Othman Saber was elected in place of the late Dr. Muhammad Ahmad Al-Rashid Mansour as of 26/11/2020, and his appointment remains temporarily until he is presented to the General Assembly of the company. The representative of the Elite International Dairy Production Company, Dr. Omar Wafiq Saber, was replaced by Mrs. Ataf Ahmed Falah Al-Omari, as of 26/11/2020.

B - A Statement of the Number of Securities Issued by the Company and Owned by Relatives of Members of the Board of Directors and the Senior Executive Management:

No.

Name

Relation

Nationality

Shares on 31/12/2019

Shares on 31/12/2020

1

Fatima Mohammed Nasr Abu Sheikha

Wife of Mohammad Ahmed Al Rasheed

Jordanian

2500

2500

2

Myassar Sadiq Abdul Fatah Awdah

Wife of Omar Wafiq Sabir

Jordanian

41

41

 


C - A Statement of the Number of Securities Issued by the Company and Owned by Senior Management Persons with Executive Authority:

No.

Name

Position

Nationality

Shares on 31/12/2019

Shares on 31/21/2020

1

Mr. Hussein Ghazi Ahmed Al Shabatat

Director of the Company

Jordanian

--

--

2

Mr. Luay Fu’ad Mohammad Khamees

Head of Secretariat

Jordanian

--

--

3

Mr. Bassam Nori Thyab Al Humran

Supplies

Jordanian

--

--

4

Miss Fatima Mohammad Nafi’ Abu Al Rub

Acting Head of Internal Monitoring

Jordanian

--

--

5

Mr. Mohammad Jihad Nafi’ Al Barahma

Accounting

Jordanian

--

--

6

Mrs. Wafaa Khalid Eid Abd

Shareholders

Jordanian

--

--

 

D - A Statement of the Number of Securities Issued by the Company and Owned by Relatives of Senior Management Persons with Executive Authority:

Non


E - A Statement of Companies Controlled by Members of the Board of Directors and Senior Management Persons with Executive Authority:

The Statement (Board of Administration)

Shares on 31/12/2019

Shares on 31/12/2020

Elite International Dairy Company

49512

49512

Al Waseya Trading Company

55468

55468

Al - Warraq Trading Company

87608

0

The Unique Bread Bakery Company

5500

5500

Al Naba Trading Services Co.

11000

0

Helan Co. For Import & Export

11000

0

 

  • There are joint-stock companies controlled by members of the Board of Administration and senior management persons with executive authority, except for the above.

  • There are no companies controlled by relatives of board members and relatives of senior management persons with executive authority.

36    

بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة والمملوكة من قبل أي من أعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفـيذية وأقاربهم، والشركات المسيطر عليها من قبل أي منهم ، كل ذلك مقارنة مع السنة السابقة

17-أ- بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة والمملوكة من قبل أعضاء مجلس الإدارة :

تسلسل

الإسم

المنصب

الجنسية

عدد الأسهم في 31/12/2019

عدد الأسهم في

31/12/2020

عدد الأسهم المملوكة من قبل الشركات المسيطر عليها من قبل أعضاء مجلس الإدارة

1

الدكتور محمود عبدالرزاق محمود ابو شعيرة

رئيس مجلس الإدارة

أردنية

7147105

7256714

31/12/2019

31/12/2020

220088

110480

2

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

نائبا

أردنية

252519

252519

--

--

3

المهندس خالد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

عضواً

أردنية

941765

1073367

--

--

4

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

عضوا

أردنية

65715

65715

--

--

5

الأستاذ ماجد محمد أحمد المومني

عضواً

أردنية

8818

8818

--

--

6

الأستاذ علي محمد علي حرب

عضواً

أردنية

8690

8690

--

--

7

المهندس محمد خليل حسين عطية

عضواً

أردنية

5000

5000

--

--

8

الدكتور محمد أحمد الرشيد المنصور*

عضواً

أردنية

77557

79557

--

--

9

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر*

عضواً

أردنية

15513

15513

--

--

10

شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان،

ويمثلها : الدكتورعمر وفيق عثمان صابر

عضواً

أردنية

49512

15513

49512

15513

--

--

11

شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان،

ويمثلها : السيدة عطاف أحمد فلاح العمري*

عضواً

أردنية

49512

--

49512

--

--

--

12

شركة الوسية للتجارة،

ويمثلها : الأستاذإبراهيم عودة الشنيكات

عضواً

أردنية

55468

--

55468

--

--

--

13

شركة مخابز الرغيف الفريد،

ويمثلها : الدكتور محمد أحمد الحاج محمود

عضواً

أردنية

5500

9445

5500

16731

--

--

ب- بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركةوالمملوكة من قبل أقارب أعضاء مجلس الإدارة والإدارة العليا التنفيذية :

تسلسل

الإسم

الصلة

الجنسية

عدد الأسهم في 31/12/2019

عدد الأسهم في 31/12/2020

1

فاطمة محمد نصر أبو شيخــــــة

زوجة د. محمد أحمد الرشيد

أردنية

2500

2500

2

ميسر صادق عبدالفتاح عودة

زوجة د.عمر وفيق صابر

أردنية

41

41

ج-بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركةوالمملوكة من أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية :

ت

الإسم

المنصب

الجنسية

عدد الأسهم في 31/12/2019

عدد الأسهم في 31/12/2020

1

السيد حسين غازي أحمد الشباطات

مدير الشركة

أردنية

-

-

2

السيد لؤي فؤاد محمد خميس

رئيس الديوان

أردنية

-

-

3

السيد بسام نوري ذياب الحمران

م.ق اللوازم والعطاءات

أردنية

-

-

4

الآنسه فاطمة محمد نافع أبو الرب

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

أردنية

-

-

5

السيد محمد جهاد نافع البراهمة

قائم بأعمال المدير المالي

أردنية

-

-

 

السيدة وفاء خالد عيد عبد

م.ق. المساهمين

أردنية

-

-

د-بيان بعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركةوالمملوكة من قبل أقارب أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية :

  • لا يوجد .

هـ-بيان الشركات المسيطر عليها من قبل أعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية :

البيان ( أعضاء في مجلس الإدارة )

الأسهم في 31/12/2019

الأسهم في 31/12/2020

شركة النخبة الدولية للألبان

49512

49512

شركة الوسية للتجارة

55468

55468

شركة الوراق للتجارة

87608

0

شركة مخابز الرغيف الفريد

5500

5500

شركة النبأ للخدمات التجارية

11000

0

شركة هيلان للاستيراد والتصدير

11000

0

  • لا يوجد شركات مساهمة مسيطر عليها من قبل أعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية سوى ما ذكر أعلاه.

  • لا يوجد شركات مسيطر عليها من قبل أقارب أعضاء مجلس الإدارة وأقارب أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية.

37    

المزايا والمكافآت التي يتمتع بها كل من رئيس وأعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوو السلطة التنفـيذية خلال السنة المالية بما فـي ذلك جميع المبالغ التي حصل عليها كل منهم كأجور وأتعاب ورواتب ومكافآت وغيرها، والمبالغ التي دفعت لكل منهم كنفقات سفر وانتقال داخل المملكة وخارجها

18 - Benefits and Rewards Enjoyed by the Chairman and Members of the Board of Administration during the Fiscal Year (2020), including all the money paid to each as fees and rewards, and the money paid to each as travel and transportation expenses:

No.

Member

Position

Salaries

Annual bonuses

Transportation allowance

Total

1

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Abu Shaira

Chairman and General Manager

10400

5000

4800

20200

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Vice president

 

5000

4800

9800

3

Eng. Khaled Mahmoud Abdel Razzaq Abu Shaira

Member

 

5000

4800

9800

4

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

member

 

5000

4800

9800

5

Mr. Ali Mohammed Ali Harb

Member

 

5000

4800

11000

6

Mr. Majid Ahmed Al Momani

Member

 

5000

4800

11000

7

Eng. Mohammed Khalil Hussein Ghazi Attya

Member

 

5000

4800

11000

8

Dr. Mohammad Ahmed Al Rasheed Mansour

Member

 

4583.333

4100

8683.333

9

Dr. Omar Wafiq Othman Sabir*

 

 

416.667

350

766.667

10

Elite International Dairy Company, represented by Dr. Omar Wafiq Sabir

Member

 

4583.333

4450

9033.333

11

Elite International Dairy Company, represented by Mrs. Itaf Ahmed Falah Al Omary

Member

 

416.667

350

766.667

12

Al Waseya Trading Company, represented by: Ibrahim Odeh Al Shnikat

Member

 

5000

4800

9800

13

Unique Bread Bakery Company, represented by: Dr. Mohammed Ahmed Al Haj

Member

 

5000

4800

9800

Total

10400

55000

52450

117850

• 5% income tax is deducted as the remuneration and transfers of directors.

• The number of Board meetings was (11 meetings) during the year 2020.

• There are no benefits, rewards, of travel expenses inside or outside the Kingdom, or any other expenses received by them other than the mentioned above.

 


18 – B – (1) Benefits and Rewards Enjoyed by Senior Administration at Zarqa Company for Education and Investments:

No. No.

Name

Position

Salaries

Annual rewards

transportation

Total

1

Dr. Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Chairman of the Board of Administration

--

 

 

as mentioned in item 18 (a)

2

Mr. Hussein Ghazi Ahmed Al Shabatat

General Director of the company

9600

--

--

9600

3

Luay Fuad Mohammed Khamis

Head of Secretarial office and General Secretary of Councils

8760

--

--

8760

4

Miss Bayan Nooreldin Al Sawafta*

Acting head of internal monitoring

 

 

 

 

5

Miss Alaa Jalal Al Ghazawi

Acting head of internal monitoring

 

 

 

 

6

Miss Fatima Mohammad Nafi’ abu Al Rub

Acting head of internal monitoring

 

 

 

 

7

Mohammed Jihad Nafi’ Barahma

Head of Accounting, Acting Financial Director

9000

--

--

9000

6

Mr. Bassam Noori Thyab Al Hamran

Head of Supplies and Bids Department

3678

--

--

3678

7

Mrs. Wafaa Khalid Eid Abd

Head of Shareholders Dept.

4200

--

--

4200

  • No other amounts or benefits have been paid to them by the Company during the fiscal year (2020), except for the above mentioned.

  • Miss Bayan Nour El-Din Al-Sawafta, Acting Director of Internal Monitoring, resigned from 8/31/2020, and Ms. Alaa Jalal Al-Ghazawi was appointed in her stead from 9/1/2020 until 12/16/2020, and then Ms. Fatima Muhammad Nafe’ Abu Al-Rub was appointed as Acting Director of Internal Monitoring, as of December 17, 2020.

18 – B – (2) The Benefits and Rewards Enjoyed by Senior Management Persons with Executive Authority at Zarqa University:

No. No.

Name

Position

Salaries

Annual rewards

transportation

Total

1

His Excellency Eng. Samir Al Habashneh

Chairman of the Board of Trustees

36000

4975

3600

44575

2

Prof. Dr. Jihad Mohammad Thahir Hamdan

President of Zarqa University

50000

--

--

50000

3

Prof. Dr. Nidhal Farid Subhi Aisha

Vice President of Zarqa University

48357

--

--

48357

4

Prof. Dr. Nidhal Mahmoud Abdullah Al Ramahi

Vice President of Academic Affairs

44750

--

--

44750

5

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

General Coordinator

66000

4940

--

70940

6

Dr. Khalid Abdulwahab Al Zaydyeen

Dean of Admission and Registration

34240

1500

--

35740

7

Dr. Amir Omar Mohammed Abu Salim

Head of Computer Center

26275

750

--

27025

8

Mr. Bashar Abdul Qadir Abdul Rahman Al Hamad

Head of Financial Affairs

15360

--

--

15360

9

Mr. Omar Salim Ahmed Al Balawi

Head of Cultural and Public Affairs

10127

--

--

10127

10

Miss. Shahad Tayseer Khalil Kamla

Head of Human Resources

4080

--

--

4080

11

Mr. Jihad Mohammed Yousif Taha

Head of Bids and Supplies Dept.

13200

--

--

13200

• No other amounts or benefits have been paid to them by the University.

 

18 – B – (3) Benefits and Rewards Enjoyed by Senior Administration at Zarqa Technical Intermediate College:

No. No.

Name

Position

Salaries

Annual rewards

transportation

Total

1

Mr. Osama Mahmoud Abu Shaira

Chairman of the Board of Trustees

--

--

--

--

2

Dr. Ghalib Musa Maabra

Vice Chairman of the Board of Trustees/Dean of the College

12000

--

--

12000

3

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Member of the Board of Trustees

--

--

--

--

• No other amounts or benefits have been paid to them by the College.

 


18 – B – (4) Benefits and Rewards Enjoyed by Senior Administration at Zarqa University’s Kindergarten and Schools:

 

No. No.

Name

Position

Salaries

Annual rewards

transportation

Total

1

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

General Director of the Schools

42000

--

--

42000

2

Dr. Khloud Ibrahim Abdulla Jarrad

Deputy Director/Quality Supervisor/Headmistress of Girls Schools

6000

--

--

6000

3

Mr. Khaldoun Khalid Abdulla Al Awda

Financial Manager

15072

--

--

15072

4

Mrs. Amani Mohammed Falah Azzam

Head of Registration and Students Affairs

3000

--

--

3000

5

Mrs. Hanan Rashid Ahmed Muslih

Head of Human resources

3000

--

--

3000

6

Mr. Khalil Zuhair Abu Tawq

Head of Supplies Dept.

3900

--

--

3900

7

Mr. Abdullah Thabit Obaid Abdullah

Head of Transportation

4800

--

--

4800

8

Mr. Laith Mohammed Ahmed Al Makhareez

Acting Head of Boys Secondary School

4800

--

--

4800

9

Mrs. Arwa Abdulraham Salim Abu Zaid

Headmistress of the high school for girls

4800

--

--

4800

10

Mr. Enas Abdul Ra’of Abdul Kareem Al Maytta

Headmistress of Primary School

4800

--

--

4800

11

Mrs. Shrouq Musa Mustafa Al Zaol

Headmistress of Kindergarten

3600

--

--

3600

• No other amounts or benefits have been paid to them by the Schools.

18 – B – (5) Benefits and Rewards Enjoyed by Senior Administration Personnel at the Subsidiary Company (Bright Light Company for Broadcasting):

No. No.

Name

Position

Salaries

Annual rewards

transportation

Total

1

Mr. Mohammed Barakat Sulaiman Al Tarawna

Head of TV Channel

6000

--

--

6000

2

Mrs. Palestine Mohammed Nafi’ Abu Al Rub

Head of Water Cubs Plant

4882

--

--

4882

3

Mrs. Aseel Mohammed Al Sufi

Accountant

2778

--

--

2778

4

Mrs. Hadeel Abdul Hussein Al Jabr

Accountant

 

 

 

 

5

Mr. Wael Abdullah Ali Bani Awdah

Former Head of Supplies Dept.

2787

--

--

2787

6

Mr. Hamza Mohammed Suleiman Al Harahsha

Head of Supplies Dept.

1266

--

--

1266

• No other amounts or benefits paid to them by the Company.

38    

المزايا والمكافآت التي يتمتع بها كل من رئيس وأعضاء مجلس الإدارة وأشخاص الإدارة العليا ذوو السلطة التنفـيذية خلال السنة المالية بما فـي ذلك جميع المبالغ التي حصل عليها كل منهم كأجور وأتعاب ورواتب ومكافآت وغيرها، والمبالغ التي دفعت لكل منهم كنفقات سفر وانتقال داخل المملكة وخارجها

18- المزايا والمكافآت التي يتمتع بها كل من رئيس وأعضاء مجلس الإدارة خلال السنة المالية (2020) بما في ذلك جميع المبالغ التي حصل عليها كل منهم كأجور وأتعاب ورواتب ومكافآت والمبالغ التي دفعت لكل منهم كنفقات سفر وانتقال:

أ) المزايا والمكافآت التي يتمتع بها كل من رئيس وأعضاء مجلس الإدارة خلال السنة المالية (2020)

 

ت

اسم العضو

المنصب

أجور ورواتب

مكافآت سنوية

بدل

تنقلات

الإجمالي

1

الدكتور محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

رئيساً

104000

5000

4800

113800

2

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

نائب الرئيس

 

5000

4800

9800

3

المهندسخالد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

عضواَ

 

5000

4800

9800

4

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

عضواً

 

5000

4800

9800

5

الأستاذ علي محمد علي حرب

عضواً

 

5000

4800

9800

6

الأستاذماجد محمد أحمد المومني

عضواً

 

5000

4800

9800

7

المهندس محمد خليل حسين عطية

عضواً

 

5000

4800

9800

8

الدكتورمحمد أحمد الرشيد منصور*

عضواً

 

4583.333

4100

8683.333

9

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر*

عضواً

 

416.667

350

766.667

10

شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان، ويمثلها

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر*

عضواً

 

4583.333

4450

9033.333

11

شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان، ويمثلها

السيدة عطاف أحمد فلاح العمري*

عضواً

 

416.667

350

766.667

12

شركة الوسية للتجارة، ويمثلها

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضواً

 

5000

4800

9800

13

شركة مخابز الرغيف الفريد، ويمثلها

الدكتورمحمد أحمد الحاج محمد

عضواً

 

5000

4800

9800

الإجمالي

104000

55000

52450

211450

 

  • يتم اقتطاع 5% ضريبة دخل على مكافآت وتنقلات أعضاء مجلس الإدارة .

  • بلغ عدد اجتماعات مجلس الإدارة (11اجتماعاً ) خلال العام 2020م .

  • لا يوجد أي مزايا أو مكافآت أو نفقات سفر داخل المملكة وخارجها أو أتعاب أخرى صرفت لهم خلال السنة المالية سوى ما ذكر.


18-ب- (1) المزايا والمكافآت التي يتمتع بها أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار:

تسلسل

الإسم

المنصب

الرواتب والأجور

المكافآت السنوية

بدل التنقلات

الإجمالي

1

الدكتور محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

رئيس مجلس الإدارة

--

 

 

كما ورد سابقاً في بند (18أ)المزايا والمكافآت

2

السيد حسين غازي أحمد الشباطات

مدير عام الشركة

8000

-

-

8000

3

السيد لؤي فؤاد محمد خميس

رئيس الديوان وأمين سر المجالس

9960

-

-

9960

4

الآنسة بيان نور الدين الصوافطة*

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

1540

-

-

1540

5

الآنسة آلاء جلال الغزاوي*

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

2420

-

-

2420

6

الآنسة فاطمة محمد نافع أبو الرب*

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

112

-

-

112

7

السيد محمد جهاد نافع براهمة

مسؤول قسم المحاسبة القائم بأعمال المدير المالي

9550

-

-

9550

8

السيد بسام نوري ذياب آل حمران

مسؤول قسم اللوازم والعطاءات

3678

-

-

3678

9

السيدة وفاء خالد عيد عبد

مسؤول قسم المساهمين

4200

-

-

4200

  • لا يوجد أي مبالغ أو مزايا أو مكافآت أو نفقات أو أتعاب أو نفقات سفر أخرى صرفت لهم من الشركة خلال السنة المالية (2020) سوى ما ذكر أعلاه .


 

  • 18-ب- (2) المزايا والمكافآت التي يتمتع بها أشخاص الإدارة العليا ذوي السلطة التنفيذية في جامعة الزرقاء:

تسلسل

الإسم

المنصب

الرواتب والأجور

المكافآت السنوية

بدل التنقلات

الإجمالي

1

معالي المهندس سمير فهيم الحباشنة

رئيس مجلس الأمناء

35600

4140

-

39740

2

الأستاذ الدكتور جهاد محمد ظاهر حمدان

رئيس الجامعة

55000

-

-

55000

3

الأستاذ الدكتور نضال فريد صبحي عيشة

نائب رئيس الجامعة

35017

-

-

35017

4

الأستاذ الدكتور نضال محمود عبدالله الرمحي

نائب رئيس الجامعة للشؤون الأكاديمية

45469

-

-

45469

5

السيد أسامة محمودعبدالرزاق أبو شعيرة

المنسق العام

76000

4105

-

80105

6

الدكتور خالد عبدالوهاب الزيديين

عميد القبول والتسجيل

39585

-

-

39585

7

الدكتور عامر عمر محمد أبو سالم

مدير مركز الحاسوب

27061

-

-

27061

8

السيد بشارعبدالقادر عبدالرحمن الحمد

مدير الشؤون المالية

14140

-

-

14140

9

السيد عمر سالم أحمد البلوي

مدير العلاقات الثقافية والعامة بالوكالة

4812

-

-

4812

10

الآنسة شهد تيسير خليل كاملة

مدير الموارد البشرية

4380

-

-

4380

11

السيد جهاد محمد يوسف طه

مدير دائرة العطاءات واللوازم

13219

-

-

13219

  • لا يوجد أي مبالغ أو مزايا أخرى صرفت لهم من الجامعة .

  • 18-ب- (3) المزايا والمكافآت التي يتمتع بها أشخاص الإدارة العليا في كلية الزرقاء التقنية المتوسطة

تسلسل

الإسم

المنصب

الرواتب والأجور

المكافآت السنوية

بدل التنقلات

الإجمالي

1

السيد أسامة محمود أبو شعيرة

رئيس مجلس الامناء

1580

--

--

1580

2

الدكتور غالب موسى معابرة

نائب رئيس مجلس الأمناء وعميد الكلية الحالي

24000

--

--

24000

3

السيد أحمد محمود أبو شعيرة

عضو مجلس الامناء

1580

--

--

1580

  • لا يوجد أي مبالغ أو مزايا أخرى صرفت لهم من الكلية .


  • 18-ب- (4) المزايا والمكافآت التي يتمتع بها أشخاص الإدارة العليا في رياض ومدارس جامعة الزرقاء:

تسلسل

الإسم

المنصب

الرواتب والأجور

المكافآت السنوية

بدل التنقلات

الإجمالي

1

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

مدير عام المدارس

42000

-

-

42000

2

الدكتورة خلود ابراهيم عبدالله جراد

نائب المدير العام /مشرفة الجودة/ مديرة ثانوية البنين

6000

-

-

6000

3

السيد خلدون خالد عبدالله العودة

المدير المالي

15072

-

-

15072

4

السيدة أماني محمد فلاح عزام

مسؤول قسم التسجيل وشؤون الطلبة

3000

-

-

3000

5

السيدة حنان رشيد أحمد مصلح

مسؤول قسم الموارد البشرية الحالية

3000

-

-

3000

6

السيد خليل زهير خليل ابو طوق

مسؤول قسم اللوازم والمشتريات

3900

-

-

3900

7

السيد عبدالله ثابت عبيد عبدالله

مسؤول شعبة الحركة والنقليات

4800

-

-

4800

8

السيد ليث محمد احمد المخاريز

قائم بأعمال مدير ثانوية البنين

4800

-

-

4800

9

السيدة أروى عبد الرحمن سالم ابو زيد

مديرة ثانوية البنات

4800

 

 

4800

10

السيدة ايناس عبدالرؤوف عبدالكريم المعايطة

مديرة المدرسة الأساسية المختلطة

4800

-

-

4800

11

السيدة شروق موسى مصطفى الزعول

مديرة الروضة

3600

-

-

3600

  • لا يوجد أي مبالغ أو مزايا أخرى صرفت لهم من المدارس .

18-ب- (5) المزايا والمكافآت التي يتمتع بها أشخاص الإدارة العليا في الشركة التابعة (شركة الضوء الساطع للبث الإذاعي):

تسلسل

الإسم

المنصب

الرواتب والأجور

المكافآت السنوية

بدل التنقلات

الإجمالي

1

الأستاذ محمد بركات سليمان الطراونة

مدير قناة التلفزيون

6000

-

-

6000

2

السيدة فلسطين محمد نافع أبو الرب

مدير مصنع تعبئة كاسات الماء

4726

-

-

4726

3

السيدة أسيل محمد الصوفي

محاسب

1345

-

-

1345

4

السيدة هديل عبد الحسين آل جبر

محاسب

2283

-

-

2283

5

السيد وائل عبدالله علي بني عودة

مسؤول اللوازم السابق

1584

-

-

1584

6

السيد حمزة محمد سليمان الحراحشة

مسؤول اللوازم الحالي

1266

-

-

1266

  • لا يوجد أي مبالغ أو مزايا أخرى صرفت لهم من الشركة .

39    

بيان بالتبرعات والمنح التي دفعتها الشركة خلال السنة المالية

19. Donations and Grants Paid by the Company during the Fiscal Year:

No.

Donation to

Amount

1

Donate to the Ministry of Health

50000

2

Jubilee Center for Educational Excellence

5000

3

Purchasing an incubator for Zarqa Governmental Hospital

10950

Total

65950

40    

بيان بالتبرعات والمنح التي دفعتها الشركة خلال السنة المالية

19- التبرعات والمنح التي دفعتها الشركة خلال السنة المالية :

 

تسلسل

اسم الجهة المتبرع لها

المبلغ

1

تبرع لوزارة الصحة

50000

2

مركز اليوبيل للتميز التربوي

5000

3

شراء حاضنة أطفال لمستشفى الزرقاء الحكومي

10950

المجموع

65950

41    

بيان بالعقود والمشاريع والارتباطات التي عقدتها الشركة المصدرة مع الشركات التابعة أو الشقيقة أو الحليفة أو رئيس مجلس الإدارة أو أعضاء المجلس أو المدير العام أو أي موظف فـي الشركة أو أقاربهم

20- Contracts, Projects, and Commitments Made by the Company with Its Subsidiaries, Associates, Allies, Chairman of the Board of Administration, Members of the Board, the General Director, or any Employee of the Company or their Relatives:

          There are no contracts, projects, or commitments entered into by the company, subsidiaries, associates, allies, Chairman of the Board of Directors, members of the Board, the General Director, or any employee of the Company or their relatives

42    

بيان بالعقود والمشاريع والارتباطات التي عقدتها الشركة المصدرة مع الشركات التابعة أو الشقيقة أو الحليفة أو رئيس مجلس الإدارة أو أعضاء المجلس أو المدير العام أو أي موظف فـي الشركة أو أقاربهم

20- العقود والمشاريع و الارتباطات التي عقدتها الشركة مع الشركات التابعة أو الشقيقة أو الحليفة أو رئيس مجلس الإدارة أو أعضاء المجلس أو المدير العام أو أي موظف في الشركة أو أقاربهم:

لا يوجد عقود أو مشاريع أو ارتباطات عقدتها الشركة مع الشركات التابعة أو الشقيقة أو الحليفة أو رئيس مجلس الإدارة او أعضاء المجلس أو المدير العام أو أي موظف في الشركة أو أقاربهم .

43    

مساهمة الشركة فـي حماية البيئة و خدمة المجتمع المحلي

21. Environment and Community Service:

           The company works through the university to provide distinguished services in the field of the environment and the local community, such as afforestation campaigns, recycling of water, and the use of clean energy, which is one of the important fields and essential elements of the philosophy of the University, on which it is working to achieve.

44    

مساهمة الشركة فـي حماية البيئة و خدمة المجتمع المحلي

21- خدمة البيئة والمجتمع المحلي :

تعمل الشركة ومن خلال الجامعة على تقديم خدمات مميزة في مجال البيئة والمجتمع المحلي كالقيام بحملات تشجير واعادة تدوير المياه والإفادة من الطاقة النظيفة، ويعتبر هذا من المجالات الهامة والمرتكزات الأساسية في فلسفة الجامعة والتي تعمل عليها لتحقيق أهدافها .


الإفصاح - تقرير مدقق الحسابات

01/01/2020 - 31/12/2020
لغة
الانجليزية
العربية
الافصاح عن تقرير المدقق
الافصاح عن تقرير المدقق
نص 1 نص 2
تفاصيل مدققي الحسابات
اسم المدقق المخول بالتوقيع
Abdul Kareem Qunais عبدالكريم قنيص
رقم الاجازة للمدقق
496
اسم شركة التدقيق
Modern Accountants المحاسبون العصريون
تاريخ توقيع تقرير المدقق
31/01/2021
محتوى تقرير مدققي الحسابات
تقرير المدقق عن البيانات المالية
نص 3 نص 4
الرأي (الرأي هو اما غير متحفظ، متحفظ أو معاكس، أو الامتناع عن الراي)
غير متحفظ
الاساس للرأي (الرأي هو اما غير متحفظ، متحفظ أو معاكس، أو الامتناع عن الراي)
نص 5 نص 6
امور التدقيق الهامة
نص 7 نص 8
امور اخرى
نص 9 نص 10
مسؤوليات الإدارة وأولئك المكلفين بالحوكمة عن إعداد القوائم المالية الموحدة
نص 11 نص 12
مسؤوليات المدقق عن تدقيق البيانات المالية
نص 13 نص 14
تقرير عن المتطلبات القانونية والتنظيمية الأخرى
نص 15 نص 16

نص

1    

الافصاح عن تقرير المدقق

INDEPENDENT CERTIFIED PUBLIC ACCOUNTANT'S REPORT

 

 

To the shareholders of

Al-Zarka Educational and Investment Company

 

Report on the Consolidated Financial Statements

 

We have audited the accompanying consolidated financial statements of Al-Zarka Educational and Investment Company (P.L.C), which comprise of the consolidated statement of financial position as of December 31, 2020, and the related consolidated statements of comprehensive income, of owners' equity and statement of cash flows, for the year then ended, and a summary of significant accounting policies and other explanatory information.

 

Basic for opinion

In our opinion, the consolidated financial statements present fairly, in all material respects, the consolidated statement of financial position of Al-Zarka Educational and Investment Company (P.L.C) as of December 31, 2020, and its consolidated financial performance and cash flows for the year then ended are in accordance with International Financial Reporting Standards.

 

Basic auditing matters

Basic auditing matters, according to our professional judgment are matters that had the significant importance in our auditing procedures that we performed to the consolidated financial statement. The basic auditing matters have been addressed in our auditing workflow to financial standards as we do not express separate opinions.

 

The following is a description of our auditing procedures

 

Basic auditing matters

property, plant and equipment:

The Auditing procedures included examining the control procedures used in the assertion of existence and completeness and reviewing the purchases and sells of property, and the basis of depreciation calculation, inspection matching as in ascertaining the procedures and there is no decline in value through evaluating the assumption and the efficiency of disclosures the company used for the property and equipment.

 

Property, plant and equipment

In accordance with the international financial reporting stander the company has to review the useful life and depreciation method and perform and impairment test to the reported amount of property , Plant and equipment in the financial position, and in case of any impairment indications in the recoverable amount, the losses are calculated according to the impairment method in which the company determines the impairment in property and equipment by using assumptions and evaluations (if any).

 

 

 

Accrued and unrealized and deferred revenues:

The Auditing procedures included reviewing the control used in accrued and unrealized and deferred revenues recognition, reviewing a sample of students receivables through receiving the amounts and reviewing students accounts as in registering for the upcoming semesters or have not yet, and the revenues assumptions and evaluations have been reviewed, we have also reviewed the efficiency of disclosures of accrued and unrealized and deferred revenues and reviewing the control used in the recognition of accrued and unrealized and deferred revenues. The sample of revenues have been reviewed through evaluations the Company's assumptions and efficiency of unearned and deferred revenues disclosures.

 

Accrued and unrealized and deferred revenues

In accordance with the International financial reporting standards, the company reviews the process of accrued and unearned and deferred revenues recognition on accrual basis, the company recognizes the amount of revenues accrued from students for the ended semesters which have not been collected by students, the company periodically reviews registered and unregistered students to collect from them, and the company uses assumptions and amendments to review standards, and considering its importance as a one of the significant auditing risks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Other information

The management is responsible for other information. This includes other information reported in the final report, but not included in the consolidated financial statements and our audit report on it.

 

Our opinion does not include these other information, and we do not express any assertion over it.

 

Our opinion does not include these other information, and we do not express any assertion over it regarding our consolidate financial statement we are obliged to review these other information, and while that, we consider the compatibility of these information with their consolidated financial statement. If we detected based on our audit, the existence of significant errors in the information, we are obliged to report this fact. Regarding this, we have nothing to report.

 

Individuals responsible of governance are responsible of supervising the preparation of consolidated financial statements.

 

Management responsibility of the consolidated financial statements

Management is responsible for the preparation and fair presentation of these consolidated financial statements in accordance with International Financial Reporting Standards. And for such internal control, management is determined to enable the preparation of consolidated financial statements that are free from material misstatement, whether due to fraud or error.

 

In preparing the consolidated Financial Statements, the management is responsible for assessing the Company’s ability to continue as a Going Concern, disclosing, as applicable, matters related to Going Concern and using the Going Concern basis of accounting unless the management either intend to liquidate the company or to cease operations or have no realistic alternative but to do so.

 

Certified public accountant responsibility

Our responsibility is to express an opinion on these consolidated financial statements based on our audit. We conducted our audit in accordance with International Standards on Auditing. Those standards require us to comply with ethical requirements and plan and perform the audit to obtain reasonable assurance whether the consolidated financial statements are free from material misstatement.

 

An audit involves performing procedures to obtain audit evidence about the amounts and disclosures in the consolidated financial statements. The procedures selected depend on the auditor’s judgment, including the assessment of the risks of material misstatement of the consolidated financial statements, whether due to fraud or error. In making those risk assessments, the auditor considers internal control relevant to the entity’s preparation and fair presentation of the consolidated financial statements in order to design audit procedures that are appropriate in the circumstances, but not for the purpose of expressing an opinion on the effectiveness of the entity’s internal control. An audit also includes evaluating the appropriateness of accounting policies used and the reasonableness of accounting estimates made by management, as well as evaluating the overall presentation of the consolidated financial statements.

 

We believe that the audit evidence we have obtained is sufficient and appropriate to provide basis for our audit opinion.

 

As part of an audit in accordance with The International Standards on Auditing, we exercise professional judgment and maintain professional skepticism throughout the audit. We also:

  • Identify and assess the risks of material misstatement of the initial Financial Statements, whether due to fraud or error, design and perform audit procedures responsive to those risks, and obtain audit evidence that is sufficient and appropriate to provide a basis for our opinion. The risk of not detecting a material misstatement resulting from fraud is higher than for one resulting from error, as fraud may involve collusion, forgery, intentional omissions, misrepresentations, or the override of internal control.

 

  • Obtain an understanding of internal control relevant to the audit in order to design audit procedures that are appropriate in the circumstances, but not for the purpose of expressing an opinion on the effectiveness of the Company's internal control.

 

 

 

 

 

 

  • Evaluate the appropriateness of accounting policies used and the reasonableness of accounting estimates and related disclosures made by the Management.

 

  • Conclude on the appropriateness of the Management's use of the Going Concern basis of accounting and, based on the audit evidence obtained, whether a material uncertainty exists related to events or conditions that may cast significant doubt on the Company's ability to continue as a going concern. If we conclude that a material uncertainty exists, we are required to draw attention in our auditor's report to the related disclosures in the Financial Statements or, if such disclosures are inadequate, to modify our opinion. Our conclusions are based on the audit evidence obtained up to the date of our Auditor's Report. However, future events or conditions may cause the Company to cease to continue as a going concern.

 

  • Evaluate the overall presentation, structure and content of the initial Financial Statements, including the disclosures, and whether the initial Financial Statements represent the underlying transactions and events in a manner that achieves Fair Presentation.

 

  • We communicated with audit the Financial Management regarding, among other matters, the planned scope and timing of the audit and significant audit findings, including any significant deficiencies in internal control that we identify during our audit.

 

Legal requirements report

The Company maintains proper books of accounts and the accompanying consolidated financial statements and the consolidated financial statements contained in the report of the board of directors in accordance with the proper books of accounts, We recommend and approve the General Assembly.

 

 

Modern Accountants

 

 

Amman- Jordan

Abdul Kareem Qunais

January 31, 2021

License No.(496)

2    

الافصاح عن تقرير المدقق

تقرير المحاسب القانوني المستقل

 

 

الى السادة المساهمين المحترمين

شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار

 

تقرير حول تدقيق القوائم المالية الموحدة

 

الرأي

لقد قمنا بتدقيق البيانات المالية لشركة الزرقاء للتعليم والاستثمار (وهي شركة اردنية مساهمة عامة محدودة )، والتي تتكون من قائمة المركز المالي الموحدة كما في 31 كانون الأول 2020، وكل من قوائم الدخل الشامل والتغيرات في حقوق الملكية الموحدة وبيان التدفقات النقدية الموحدة للسنة المنتهية في ذلك التاريخ، والإيضاحات حول البيانات المالية، بما في ذلك ملخص للسياسات المحاسبية الهامة.

 

في رأينا، إن القوائم المالية المرفقة تظهر بصورة عادلة , من جميع النواحي الجوهرية, الوضع المالي لشركة الزرقاء للتعليم والاستثمار كما في 31 كانون الأول 2020، وأدائها المالي وتدفقاتها النقدية للسنة المنتهية في ذلك التاريخ وفقاً للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية.

 

اساس الرأي

لقد قمنا بالتدقيق وفقاً لمعايير التدقيق الدولية. إن مسؤوليتنا وفقاً لتلك المعايير قد تم ذكرها بمزيد من التوضيح في تقريرنا هذا في فقرة مسؤولية المحاسب القانوني حول تدقيق البيانات المالية. نحن مستقلين عن الشركة وفقاً لمتطلبات مجلس معايير السلوك الأخلاقي الدولية للمحاسبين "دليل قواعد السلوك الاخلاقي للمحاسبين المهنيين" ذات الصلة بتدقيقنا لهذه البيانات المالية, و أوفينا بمسؤولياتنا الأخلاقية الأخرى وفقاً لتلك المتطلبات.

نعتقد ان بينات التدقيق الثبوتية التى حصلنا عليها كافية ومناسبة لتوفير اساساً لرأينا حول التدقيق.

 

امور التدقيق الاساسية

ان امور التدقيق الاساسية وفقا لحكمنا المهني هي تلك الامور التي كان لها الاهمية القصوى في اعمال التدقيق التي قمنا بها للقوائم المالية الموحدة للسنة الحالية . لقد تمت معالجة امور التدقيق الاساسية في سياق تدقيقنا للقوائم المالية الموحدة ككل وفي تكوين رأينا عنها واننا لا نقدم رأيا منفصلا عن الاخر .

 

امور التدقيق اساسية

 

وصفا لكيفية معالجة تدقيقنا لهذا الامر

- الممتلكات والمعدات

وفقا للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية ، فان على الشركة مراجعة العمر الانتاجي وطريقة الاستهلاك وان تقوم باجراء اختبار لتدني القيمة التي تظهر بها الممتلكات والمعدات في المركز المالي وعند ظهور اية احداث او تغيرات في الظروف تظهر ان هذه القيمة غير قابلة للاسترداد في حال ظهور اي مؤشر لتدني القيمة يتم احتساب خسائر تدني تبعا لسياسة تدني قيمة الموجودات حيث تقوم الادارة بتقدير التدني بالممتلكات والمعدات من خلال استخدام الافتراضات والتقديرات ان وجدت، ونظرا لاهميتها فانها تعتبر احد مخاطر التدقيق الهامة.

 

- الممتلكات والمعدات

ان اجراءات التدقيق شملت دراسة اجراءات الرقابة المستخدمة في عملية التحقق من الوجود والاكتمال مراجعة شراء الاصول وبيعه خلال السنة، والتأكد من عملية احتساب مصروف الاستهلاك، ومطابقة الجرد من حيث الوجود والتأكد من ان الممتلكات والمعدات منتجة ولا يوجد تدني بالقيمة التي تظهر بها وذلك من خلال تقييم فرضيات الادارة مع الاخذ بالاعتبار المعلومات الخارجية المتوافرة حول مخاطر انخفاض الممتلكات والمعدات ولقد ركزنا ايضا على مدى كفاية افصاحات الشركة حول الممتلكات والمعدات.

 

 

 

 

 

 

امور التدقيق اساسية

 

وصفا لكيفية معالجة تدقيقنا لهذا الامر

 

 

 

- الايرادات المستحقة القبض و المقبوضه مقدماً و الاجله

وفقا للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية ، فإن على الشركة مراجعة عملية الاعتراف بالايرادات المستحقة القبض والمقبوضة مقدما والمؤجلة ، وفقا لاساس الاستحقاق تقوم الادارة بإثبات قيمة الايرادات المستحقة القبض على الطلاب عن الفصول التي تم الانتهاء منها وهي عبارة عن المبالغ غير المقبوضة من الطلاب، حيث تقوم الادارة بدراسات دورية للطلاب المسجلين والغير المسجلين لتحصيل حقوقها من الطلاب, و تقوم الادارة باثبات قيمة الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة من الطلاب وفقا لاساس الاستحقاق حيث تقوم الادارة بدراسات دورية للطلاب المسجلين والغير مسجلين مع استخدام الافتراضات والتعديلات، ونظرا لاهميتها فإنها تعتبر احد مخاطر التدقيق الهامة.

 

 

- الايرادات المستحقة القبض و المقبوضه مقدماً و الاجله

ان اجراءات التدقيق شملت دراسة اجراءات الرقابة المستخدمة على عملية الاعتراف بالايرادات المستحقة القبض، والتحقق من ارصدة عينة من ذمم الطلاب من خلال استلام المبالغ ومراجعة سجل الطالب في حالة تسجيله وفي حالة عدم تسجيله للفصول المقبلة ليتم التواصل معه واجراء اللازم لتحصيل هذه المبالغ، وتم دراسة الايرادات المستحقة القبض وذلك من خلال تقييم فرضيات الادارة مع الاخذ بالاعتبار المعلومات الخارجية المتوافرة حول مخاطر الايرادات المستحقة القبض، لقد قيمنا ايضا كفاية افصاحات الشركة حول الايرادات المستحقة القبض و ان اجراءات التدقيق شملت دراسة اجراءات الرقابة المستخدمة على عملية الاعتراف بالايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة والتحقق من ارصدة عينة من ذمم الطلاب من خلال استلام المبالغ ومراجعة سجل الطالب والتأكد من المقبوضات والتسجيل، وتم دراسة الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة وذلك من خلال تقييم فرضيات الادارة مع الاخذ بالاعتبار المعلومات الخارجية والمتوافرة حول مخاطر الاعتراف بالايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة ، لقد قيمنا ايضا كفاية افصاحات الشركة حول الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة.

 

 

 

 

 

 

معلومات اخرى

ان الادارة مسؤولة عن المعلومات الاخرى. حيث تتضمن المعلومات الاخرى المدرجة في التقرير السنوي، ولكنها لا تتضمن القوائم المالية الموحدة وتقرير تدقيقنا حولها.

 

لا يغطي رأينا حول القوائم المالية الموحدة هذه المعلومات الاخرى، ونحن لا نبدي اي شكل من اشكال التأكيد حولها.

 

فيما يتعلق بتدقيقنا للقوائم المالية الموحدة ، يقع على عاتقنا مسؤولية قراءة هذه المعلومات الاخرى ، وعند قيامنا بذلك فاننا نأخذ بالاعتبار فيما اذا كانت تلك المعلومات غير متوافقة بشكل جوهري مع البيانات المالية الموحدة او مع معرفتنا التي تم اكتسابها اثناء اجراءات التدقيق او يظهر عليها بخلاف ذلك انها تحتوي على اخطاء جوهرية. واذا استنتجنا بناء على العمل الذي قمنا به بأن هنالك اخطاء جوهرية في هذه المعلومات فنحن مطالبون بالابلاغ عن هذه الحقيقة. وفي هذا السياق ليس لدينا شيء للابلاغ عنه.

 

مسؤولية الإدارة والاشخاص المسؤولين عن الحوكمة عن القوائم المالية

إن الإدارة مسؤولة عن إعداد هذه البيانات المالية وعرضها بصورة عادلة وفقاً للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية ، وعن أنظمة الرقابة الداخلية التي تراها ضرورية لتمكنها من إعداد قوائم مالية خالية من الأخطاء الجوهرية ، سواءً كانت ناشئة عن إحتيال أو عن خطأ.

 

كما وتشمل مسؤولية الإدارة عند إعداد القوائم المالية تقييم قدرة الشركة على الإستمرارية , والإفصاح حسب مقتضى الحال عن المسائل المتعلقة بإستمرارية الشركة وإستخدام اساس الإستمرارية في المحاسبة ما لم تنوي الإدارة تصفية الشركة أو وقف عملياتها، أو لا يوجد لديها بديلاً منطقياً عن ذلك.

 

ان الاشخاص المسؤولين عن الحوكمة هم المسؤولون عن الاشراف على اعداد التقارير المالية.

 

مسؤولية المحاسب القانوني

ان هدفنا الحصول على تأكيد معقول فيما إذا كانت القوائم خالية من الأخطاء الجوهرية, سواءً كانت ناشئة عن إحتيال أو عن خطأ, وإصدار تقرير التدقيق والذي يتضمن رأينا حولها.


التأكيد المعقول هو على مستوى عال من التأكيد , ولكن إجراءات التدقيق التي قمنا بها وفقاً للمعايير الدولية للتدقيق لا تضمن دائماً إكتشاف الأخطاء الجوهرية حتى وإن وجدت ويمكن أن تنشأ الأخطاء من الإحتيال أو عن طريق الخطأ، وتعتبر جوهرية إذا كانت بشكل فردي أو في مجموعها قد تؤثر بشكل معقول على قرارات مستخدمين البيانات المالية.

 

 

 

 

 

 

كجزء من عملية التدقيق وفقاً لمعايير التدقيق الدولية ، فاننا نقوم بممارسة الحكم المهني و المحافظة على تطبيق مبدأ الشك المهني في جميع نواحي التدقيق , بالإضافة الى:

  • تحديد وتقييم مخاطر الأخطاء الجوهرية في القوائم المالية، سواءً كانت ناشئة عن إحتيال أو عن خطأ، وكذلك تصميم وتنفيذ إجراءات التدقيق التي تستجيب لتلك المخاطر، والحصول على أدلة تدقيق كافية وملائمة لتوفر أساساً لرأينا. ان خطر عدم إكتشاف أية أخطاء جوهرية ناتجة عن إحتيال أعلى من تلك الناتجة عن الخطأ، نظرا لان الإحتيال قد يشتمل على التواطؤ و التزوير، أو الحذف المتعمد والتحريفات، أو تجاوز لأنظمة الرقابة الداخلية.

 

  • الحصول على فهم لأنظمة الرقابة الداخلية ذات الصلة بأعمال التدقيق لغايات تصميم إجراءات تدقيق مناسبة حسب الظروف، ولكن ليس لغرض إبداء رأي حول فعالية انظمة الرقابة الداخلية في الشركة.

 

  • تقييم ملائمة السياسات المحاسبية المتبعة ومدى معقولية التقديرات المحاسبية والإيضاحات ذات العلاقة المعدة من قبل الإدارة.

 

  • التوصل لإستنتاج عن مدى ملائمة إستخدام الإدارة لأساس الإستمرارية في المحاسبة ، وإستناداً إلى أدلة التدقيق التي تم الحصول عليها، فيما إذا كان هنالك وجود لعدم تيقن جوهري ذا صلة بأحداث أو ظروف يمكن أن تثير شكوكاً كبيرة حول قدرة الشركة على الإستمرار كمنشأة مستمرة. فإذا توصلنا بأن هنالك وجود لعدم تيقن جوهري ، فنحن مطالبون بلفت الإنتباه في تقرير تدقيقنا إلى الإيضاحات ذات الصلة الواردة في البيانات المالية، أو إذا كان الإفصاح عن هذه المعلومات غير كافياً، فإننا سوف نقوم بتعديل رأينا. إستنتاجاتنا تعتمد على أدلة التدقيق التي تم الحصول عليها حتى تاريخ تقرير تدقيقنا. ومع ذلك ، فإنه من الممكن أن تتسبب أحداث أو ظروف مستقبلية في توقف الشركة عن الإستمرار كمنشأة مستمرة.

 

  • تقييم العرض العام وبنية ومحتوى القوائم المالية بما فيها الإيضاحات وفيما إذا كانت القوائم المالية تمثل المعاملات والأحداث بشكل يحقق العرض العادل.

 

  • تواصلنا مع المسؤولين في لجنة التدقيق بما يتعلق بنطاق وتوقيت التدقيق المخطط له وملاحظات التدقيق الهامة، بما في ذلك أية أوجه قصور هامة في نظام الرقابة الداخلية تم تحديدها خلال تدقيقنا.

 

تقرير حول المتطلبات القانونية

تحتفظ الشركة بقيود وسجلات محاسبية منظمة بصورة أصولية، وأن القوائم المالية الموحدة متفقة معها ونوصي الهيئة العامة بالمصادقة عليها.

 

 

المحاسبون العصريون

 

 

عمان– المملكة الأردنية الهاشمية

عبد الكريم قنيص

31 كانون الثاني 2021

إجازة مزاولة رقم (496)

 

 

 

 

 

 

3    

تقرير المدقق عن البيانات المالية

 

INDEPENDENT CERTIFIED PUBLIC ACCOUNTANT'S REPORT

 

 

To the shareholders of

Al-Zarka Educational and Investment Company

 

Report on the Consolidated Financial Statements

 

We have audited the accompanying consolidated financial statements of Al-Zarka Educational and Investment Company (P.L.C), which comprise of the consolidated statement of financial position as of December 31, 2020, and the related consolidated statements of comprehensive income, of owners' equity and statement of cash flows, for the year then ended, and a summary of significant accounting policies and other explanatory information.

 

 

 

 

 

 

4    

تقرير المدقق عن البيانات المالية

تقرير المحاسب القانوني المستقل

 

 

الى السادة المساهمين المحترمين

شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار

 

تقرير حول تدقيق القوائم المالية الموحدة

 

الرأي

لقد قمنا بتدقيق البيانات المالية لشركة الزرقاء للتعليم والاستثمار (وهي شركة اردنية مساهمة عامة محدودة )، والتي تتكون من قائمة المركز المالي الموحدة كما في 31 كانون الأول 2020، وكل من قوائم الدخل الشامل والتغيرات في حقوق الملكية الموحدة وبيان التدفقات النقدية الموحدة للسنة المنتهية في ذلك التاريخ، والإيضاحات حول البيانات المالية، بما في ذلك ملخص للسياسات المحاسبية الهامة.

 

في رأينا، إن القوائم المالية المرفقة تظهر بصورة عادلة , من جميع النواحي الجوهرية, الوضع المالي لشركة الزرقاء للتعليم والاستثمار كما في 31 كانون الأول 2020، وأدائها المالي وتدفقاتها النقدية للسنة المنتهية في ذلك التاريخ وفقاً للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية.

 

5    

الاساس للرأي (الرأي هو اما غير متحفظ، متحفظ أو معاكس، أو الامتناع عن الراي)

Basic for opinion

In our opinion, the consolidated financial statements present fairly, in all material respects, the consolidated statement of financial position of Al-Zarka Educational and Investment Company (P.L.C) as of December 31, 2020, and its consolidated financial performance and cash flows for the year then ended are in accordance with International Financial Reporting Standards.

 

6    

الاساس للرأي (الرأي هو اما غير متحفظ، متحفظ أو معاكس، أو الامتناع عن الراي)

 

اساس الرأي

لقد قمنا بالتدقيق وفقاً لمعايير التدقيق الدولية. إن مسؤوليتنا وفقاً لتلك المعايير قد تم ذكرها بمزيد من التوضيح في تقريرنا هذا في فقرة مسؤولية المحاسب القانوني حول تدقيق البيانات المالية. نحن مستقلين عن الشركة وفقاً لمتطلبات مجلس معايير السلوك الأخلاقي الدولية للمحاسبين "دليل قواعد السلوك الاخلاقي للمحاسبين المهنيين" ذات الصلة بتدقيقنا لهذه البيانات المالية, و أوفينا بمسؤولياتنا الأخلاقية الأخرى وفقاً لتلك المتطلبات.

نعتقد ان بينات التدقيق الثبوتية التى حصلنا عليها كافية ومناسبة لتوفير اساساً لرأينا حول التدقيق.

7    

امور التدقيق الهامة

Basic auditing matters

Basic auditing matters, according to our professional judgment are matters that had the significant importance in our auditing procedures that we performed to the consolidated financial statement. The basic auditing matters have been addressed in our auditing workflow to financial standards as we do not express separate opinions.

 

The following is a description of our auditing procedures

 

Basic auditing matters

property, plant and equipment:

The Auditing procedures included examining the control procedures used in the assertion of existence and completeness and reviewing the purchases and sells of property, and the basis of depreciation calculation, inspection matching as in ascertaining the procedures and there is no decline in value through evaluating the assumption and the efficiency of disclosures the company used for the property and equipment.

 

Property, plant and equipment

In accordance with the international financial reporting stander the company has to review the useful life and depreciation method and perform and impairment test to the reported amount of property , Plant and equipment in the financial position, and in case of any impairment indications in the recoverable amount, the losses are calculated according to the impairment method in which the company determines the impairment in property and equipment by using assumptions and evaluations (if any).

 

 

 

Accrued and unrealized and deferred revenues:

The Auditing procedures included reviewing the control used in accrued and unrealized and deferred revenues recognition, reviewing a sample of students receivables through receiving the amounts and reviewing students accounts as in registering for the upcoming semesters or have not yet, and the revenues assumptions and evaluations have been reviewed, we have also reviewed the efficiency of disclosures of accrued and unrealized and deferred revenues and reviewing the control used in the recognition of accrued and unrealized and deferred revenues. The sample of revenues have been reviewed through evaluations the Company's assumptions and efficiency of unearned and deferred revenues disclosures.

 

Accrued and unrealized and deferred revenues

In accordance with the International financial reporting standards, the company reviews the process of accrued and unearned and deferred revenues recognition on accrual basis, the company recognizes the amount of revenues accrued from students for the ended semesters which have not been collected by students, the company periodically reviews registered and unregistered students to collect from them, and the company uses assumptions and amendments to review standards, and considering its importance as a one of the significant auditing risks.

 

 

 

 

8    

امور التدقيق الهامة

 

امور التدقيق الاساسية

ان امور التدقيق الاساسية وفقا لحكمنا المهني هي تلك الامور التي كان لها الاهمية القصوى في اعمال التدقيق التي قمنا بها للقوائم المالية الموحدة للسنة الحالية . لقد تمت معالجة امور التدقيق الاساسية في سياق تدقيقنا للقوائم المالية الموحدة ككل وفي تكوين رأينا عنها واننا لا نقدم رأيا منفصلا عن الاخر .

 

امور التدقيق اساسية

 

وصفا لكيفية معالجة تدقيقنا لهذا الامر

- الممتلكات والمعدات

وفقا للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية ، فان على الشركة مراجعة العمر الانتاجي وطريقة الاستهلاك وان تقوم باجراء اختبار لتدني القيمة التي تظهر بها الممتلكات والمعدات في المركز المالي وعند ظهور اية احداث او تغيرات في الظروف تظهر ان هذه القيمة غير قابلة للاسترداد في حال ظهور اي مؤشر لتدني القيمة يتم احتساب خسائر تدني تبعا لسياسة تدني قيمة الموجودات حيث تقوم الادارة بتقدير التدني بالممتلكات والمعدات من خلال استخدام الافتراضات والتقديرات ان وجدت، ونظرا لاهميتها فانها تعتبر احد مخاطر التدقيق الهامة.

 

- الممتلكات والمعدات

ان اجراءات التدقيق شملت دراسة اجراءات الرقابة المستخدمة في عملية التحقق من الوجود والاكتمال مراجعة شراء الاصول وبيعه خلال السنة، والتأكد من عملية احتساب مصروف الاستهلاك، ومطابقة الجرد من حيث الوجود والتأكد من ان الممتلكات والمعدات منتجة ولا يوجد تدني بالقيمة التي تظهر بها وذلك من خلال تقييم فرضيات الادارة مع الاخذ بالاعتبار المعلومات الخارجية المتوافرة حول مخاطر انخفاض الممتلكات والمعدات ولقد ركزنا ايضا على مدى كفاية افصاحات الشركة حول الممتلكات والمعدات.

 

 

 

1

 

 

 

امور التدقيق اساسية

 

وصفا لكيفية معالجة تدقيقنا لهذا الامر

 

 

 

- الايرادات المستحقة القبض و المقبوضه مقدماً و الاجله

وفقا للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية ، فإن على الشركة مراجعة عملية الاعتراف بالايرادات المستحقة القبض والمقبوضة مقدما والمؤجلة ، وفقا لاساس الاستحقاق تقوم الادارة بإثبات قيمة الايرادات المستحقة القبض على الطلاب عن الفصول التي تم الانتهاء منها وهي عبارة عن المبالغ غير المقبوضة من الطلاب، حيث تقوم الادارة بدراسات دورية للطلاب المسجلين والغير المسجلين لتحصيل حقوقها من الطلاب, و تقوم الادارة باثبات قيمة الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة من الطلاب وفقا لاساس الاستحقاق حيث تقوم الادارة بدراسات دورية للطلاب المسجلين والغير مسجلين مع استخدام الافتراضات والتعديلات، ونظرا لاهميتها فإنها تعتبر احد مخاطر التدقيق الهامة.

 

 

- الايرادات المستحقة القبض و المقبوضه مقدماً و الاجله

ان اجراءات التدقيق شملت دراسة اجراءات الرقابة المستخدمة على عملية الاعتراف بالايرادات المستحقة القبض، والتحقق من ارصدة عينة من ذمم الطلاب من خلال استلام المبالغ ومراجعة سجل الطالب في حالة تسجيله وفي حالة عدم تسجيله للفصول المقبلة ليتم التواصل معه واجراء اللازم لتحصيل هذه المبالغ، وتم دراسة الايرادات المستحقة القبض وذلك من خلال تقييم فرضيات الادارة مع الاخذ بالاعتبار المعلومات الخارجية المتوافرة حول مخاطر الايرادات المستحقة القبض، لقد قيمنا ايضا كفاية افصاحات الشركة حول الايرادات المستحقة القبض و ان اجراءات التدقيق شملت دراسة اجراءات الرقابة المستخدمة على عملية الاعتراف بالايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة والتحقق من ارصدة عينة من ذمم الطلاب من خلال استلام المبالغ ومراجعة سجل الطالب والتأكد من المقبوضات والتسجيل، وتم دراسة الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة وذلك من خلال تقييم فرضيات الادارة مع الاخذ بالاعتبار المعلومات الخارجية والمتوافرة حول مخاطر الاعتراف بالايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة ، لقد قيمنا ايضا كفاية افصاحات الشركة حول الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة.

 

 

 

9    

امور اخرى

Other information

The management is responsible for other information. This includes other information reported in the final report, but not included in the consolidated financial statements and our audit report on it.

 

Our opinion does not include these other information, and we do not express any assertion over it.

 

Our opinion does not include these other information, and we do not express any assertion over it regarding our consolidate financial statement we are obliged to review these other information, and while that, we consider the compatibility of these information with their consolidated financial statement. If we detected based on our audit, the existence of significant errors in the information, we are obliged to report this fact. Regarding this, we have nothing to report.

 

Individuals responsible of governance are responsible of supervising the preparation of consolidated financial statements.

10    

امور اخرى

معلومات اخرى

ان الادارة مسؤولة عن المعلومات الاخرى. حيث تتضمن المعلومات الاخرى المدرجة في التقرير السنوي، ولكنها لا تتضمن القوائم المالية الموحدة وتقرير تدقيقنا حولها.

 

لا يغطي رأينا حول القوائم المالية الموحدة هذه المعلومات الاخرى، ونحن لا نبدي اي شكل من اشكال التأكيد حولها.

 

فيما يتعلق بتدقيقنا للقوائم المالية الموحدة ، يقع على عاتقنا مسؤولية قراءة هذه المعلومات الاخرى ، وعند قيامنا بذلك فاننا نأخذ بالاعتبار فيما اذا كانت تلك المعلومات غير متوافقة بشكل جوهري مع البيانات المالية الموحدة او مع معرفتنا التي تم اكتسابها اثناء اجراءات التدقيق او يظهر عليها بخلاف ذلك انها تحتوي على اخطاء جوهرية. واذا استنتجنا بناء على العمل الذي قمنا به بأن هنالك اخطاء جوهرية في هذه المعلومات فنحن مطالبون بالابلاغ عن هذه الحقيقة. وفي هذا السياق ليس لدينا شيء للابلاغ عنه.

11    

مسؤوليات الإدارة وأولئك المكلفين بالحوكمة عن إعداد القوائم المالية الموحدة

Management responsibility of the consolidated financial statements

Management is responsible for the preparation and fair presentation of these consolidated financial statements in accordance with International Financial Reporting Standards. And for such internal control, management is determined to enable the preparation of consolidated financial statements that are free from material misstatement, whether due to fraud or error.

 

In preparing the consolidated Financial Statements, the management is responsible for assessing the Company’s ability to continue as a Going Concern, disclosing, as applicable, matters related to Going Concern and using the Going Concern basis of accounting unless the management either intend to liquidate the company or to cease operations or have no realistic alternative but to do so.

12    

مسؤوليات الإدارة وأولئك المكلفين بالحوكمة عن إعداد القوائم المالية الموحدة

مسؤولية الإدارة والاشخاص المسؤولين عن الحوكمة عن القوائم المالية

إن الإدارة مسؤولة عن إعداد هذه البيانات المالية وعرضها بصورة عادلة وفقاً للمعايير الدولية لإعداد التقارير المالية ، وعن أنظمة الرقابة الداخلية التي تراها ضرورية لتمكنها من إعداد قوائم مالية خالية من الأخطاء الجوهرية ، سواءً كانت ناشئة عن إحتيال أو عن خطأ.

 

كما وتشمل مسؤولية الإدارة عند إعداد القوائم المالية تقييم قدرة الشركة على الإستمرارية , والإفصاح حسب مقتضى الحال عن المسائل المتعلقة بإستمرارية الشركة وإستخدام اساس الإستمرارية في المحاسبة ما لم تنوي الإدارة تصفية الشركة أو وقف عملياتها، أو لا يوجد لديها بديلاً منطقياً عن ذلك.

 

ان الاشخاص المسؤولين عن الحوكمة هم المسؤولون عن الاشراف على اعداد التقارير المالية.

13    

مسؤوليات المدقق عن تدقيق البيانات المالية

Certified public accountant responsibility

Our responsibility is to express an opinion on these consolidated financial statements based on our audit. We conducted our audit in accordance with International Standards on Auditing. Those standards require us to comply with ethical requirements and plan and perform the audit to obtain reasonable assurance whether the consolidated financial statements are free from material misstatement.

 

An audit involves performing procedures to obtain audit evidence about the amounts and disclosures in the consolidated financial statements. The procedures selected depend on the auditor’s judgment, including the assessment of the risks of material misstatement of the consolidated financial statements, whether due to fraud or error. In making those risk assessments, the auditor considers internal control relevant to the entity’s preparation and fair presentation of the consolidated financial statements in order to design audit procedures that are appropriate in the circumstances, but not for the purpose of expressing an opinion on the effectiveness of the entity’s internal control. An audit also includes evaluating the appropriateness of accounting policies used and the reasonableness of accounting estimates made by management, as well as evaluating the overall presentation of the consolidated financial statements.

 

We believe that the audit evidence we have obtained is sufficient and appropriate to provide basis for our audit opinion.

 

As part of an audit in accordance with The International Standards on Auditing, we exercise professional judgment and maintain professional skepticism throughout the audit. We also:

  • Identify and assess the risks of material misstatement of the initial Financial Statements, whether due to fraud or error, design and perform audit procedures responsive to those risks, and obtain audit evidence that is sufficient and appropriate to provide a basis for our opinion. The risk of not detecting a material misstatement resulting from fraud is higher than for one resulting from error, as fraud may involve collusion, forgery, intentional omissions, misrepresentations, or the override of internal control.

 

  • Obtain an understanding of internal control relevant to the audit in order to design audit procedures that are appropriate in the circumstances, but not for the purpose of expressing an opinion on the effectiveness of the Company's internal control.

 

  • Evaluate the appropriateness of accounting policies used and the reasonableness of accounting estimates and related disclosures made by the Management.

 

  • Conclude on the appropriateness of the Management's use of the Going Concern basis of accounting and, based on the audit evidence obtained, whether a material uncertainty exists related to events or conditions that may cast significant doubt on the Company's ability to continue as a going concern. If we conclude that a material uncertainty exists, we are required to draw attention in our auditor's report to the related disclosures in the Financial Statements or, if such disclosures are inadequate, to modify our opinion. Our conclusions are based on the audit evidence obtained up to the date of our Auditor's Report. However, future events or conditions may cause the Company to cease to continue as a going concern.

 

  • Evaluate the overall presentation, structure and content of the initial Financial Statements, including the disclosures, and whether the initial Financial Statements represent the underlying transactions and events in a manner that achieves Fair Presentation.

 

  • We communicated with audit the Financial Management regarding, among other matters, the planned scope and timing of the audit and significant audit findings, including any significant deficiencies in internal control that we identify during our audit.

14    

مسؤوليات المدقق عن تدقيق البيانات المالية

مسؤولية المحاسب القانوني

ان هدفنا الحصول على تأكيد معقول فيما إذا كانت القوائم خالية من الأخطاء الجوهرية, سواءً كانت ناشئة عن إحتيال أو عن خطأ, وإصدار تقرير التدقيق والذي يتضمن رأينا حولها.


التأكيد المعقول هو على مستوى عال من التأكيد , ولكن إجراءات التدقيق التي قمنا بها وفقاً للمعايير الدولية للتدقيق لا تضمن دائماً إكتشاف الأخطاء الجوهرية حتى وإن وجدت ويمكن أن تنشأ الأخطاء من الإحتيال أو عن طريق الخطأ، وتعتبر جوهرية إذا كانت بشكل فردي أو في مجموعها قد تؤثر بشكل معقول على قرارات مستخدمين البيانات المالية.

 

كجزء من عملية التدقيق وفقاً لمعايير التدقيق الدولية ، فاننا نقوم بممارسة الحكم المهني و المحافظة على تطبيق مبدأ الشك المهني في جميع نواحي التدقيق , بالإضافة الى:

  • تحديد وتقييم مخاطر الأخطاء الجوهرية في القوائم المالية، سواءً كانت ناشئة عن إحتيال أو عن خطأ، وكذلك تصميم وتنفيذ إجراءات التدقيق التي تستجيب لتلك المخاطر، والحصول على أدلة تدقيق كافية وملائمة لتوفر أساساً لرأينا. ان خطر عدم إكتشاف أية أخطاء جوهرية ناتجة عن إحتيال أعلى من تلك الناتجة عن الخطأ، نظرا لان الإحتيال قد يشتمل على التواطؤ و التزوير، أو الحذف المتعمد والتحريفات، أو تجاوز لأنظمة الرقابة الداخلية.

 

  • الحصول على فهم لأنظمة الرقابة الداخلية ذات الصلة بأعمال التدقيق لغايات تصميم إجراءات تدقيق مناسبة حسب الظروف، ولكن ليس لغرض إبداء رأي حول فعالية انظمة الرقابة الداخلية في الشركة.

 

  • تقييم ملائمة السياسات المحاسبية المتبعة ومدى معقولية التقديرات المحاسبية والإيضاحات ذات العلاقة المعدة من قبل الإدارة.

 

  • التوصل لإستنتاج عن مدى ملائمة إستخدام الإدارة لأساس الإستمرارية في المحاسبة ، وإستناداً إلى أدلة التدقيق التي تم الحصول عليها، فيما إذا كان هنالك وجود لعدم تيقن جوهري ذا صلة بأحداث أو ظروف يمكن أن تثير شكوكاً كبيرة حول قدرة الشركة على الإستمرار كمنشأة مستمرة. فإذا توصلنا بأن هنالك وجود لعدم تيقن جوهري ، فنحن مطالبون بلفت الإنتباه في تقرير تدقيقنا إلى الإيضاحات ذات الصلة الواردة في البيانات المالية، أو إذا كان الإفصاح عن هذه المعلومات غير كافياً، فإننا سوف نقوم بتعديل رأينا. إستنتاجاتنا تعتمد على أدلة التدقيق التي تم الحصول عليها حتى تاريخ تقرير تدقيقنا. ومع ذلك ، فإنه من الممكن أن تتسبب أحداث أو ظروف مستقبلية في توقف الشركة عن الإستمرار كمنشأة مستمرة.

 

  • تقييم العرض العام وبنية ومحتوى القوائم المالية بما فيها الإيضاحات وفيما إذا كانت القوائم المالية تمثل المعاملات والأحداث بشكل يحقق العرض العادل.

 

  • تواصلنا مع المسؤولين في لجنة التدقيق بما يتعلق بنطاق وتوقيت التدقيق المخطط له وملاحظات التدقيق الهامة، بما في ذلك أية أوجه قصور هامة في نظام الرقابة الداخلية تم تحديدها خلال تدقيقنا.

15    

تقرير عن المتطلبات القانونية والتنظيمية الأخرى

Legal requirements report

The Company maintains proper books of accounts and the accompanying consolidated financial statements and the consolidated financial statements contained in the report of the board of directors in accordance with the proper books of accounts, We recommend and approve the General Assembly.

16    

تقرير عن المتطلبات القانونية والتنظيمية الأخرى

تقرير حول المتطلبات القانونية

تحتفظ الشركة بقيود وسجلات محاسبية منظمة بصورة أصولية، وأن القوائم المالية الموحدة متفقة معها ونوصي الهيئة العامة بالمصادقة عليها.


تقرير الحوكمة

01/01/2020 - 31/12/2020
لغة
الانجليزية
العربية
تقرير الحوكمة
المعلومات والتفاصيل المتعلقة بتطبيق أحكام تعليمات وقواعد حوكمة الشركات في الشركة
نص 1 نص 2
الإفصاح عن أسماء أعضاء مجلس الادارة الحاليين والمستقيلين خلال السنة وتحديد فيما إذا كان العضو تنفيذي، غير تنفيذي، مستقل أو غير مستقل.
نص 3 نص 4
أسماء ممثلي اعضاء مجلس الادارة الاعتباريين وتحديد فيما إذا كان الممثل تنفيذي، غير تنفذي، مستقل أو غير مستقل.
نص 5 نص 6
المناصب التنفيذية في الشركة وأسماء الأشخاص الذين يشغلونها
نص 7 نص 8
جميع العضويات من مجالس الإدارة التي يشغلها عضو مجلس الإدارة في الشركات المساهمة العامة، ان وجدت
نص 9 نص 10
اسم ضابط الامتثال في الشركة
نص 11 نص 12
أسماء اللجان المنبثقة عن مجلس الإدارة
نص 13 نص 14
اسم رئيس وأعضاء لجنة التدقيق ونبذة عن مؤهلاتهم وخبراتهم في الامور المالية أو المحاسبة
نص 15 نص 16
اسم رئيس وأعضاء كل من  لجنة الترشيحات والمكافآت، لجنة حوكمة الشركات ولجنة إدارة المخاطر
نص 17 نص 18
عدد اجتماعات كل من اللجان خلال السنة  مع بيان الأعضاء الحاضرين
نص 19 نص 20
عدد اجتماعات لجنة التدقيق مع مدقق الحسابات الخارجي خلال السنة
نص 21 نص 22
عدد اجتماعات مجلس الادارة خلال السنة مع بيان الاعضاء الحاضرين
نص 23 نص 24

نص

1    

المعلومات والتفاصيل المتعلقة بتطبيق أحكام تعليمات وقواعد حوكمة الشركات في الشركة

Article (17): Governance Report

  1. Information and details related to the application of the provisions of corporate governance instructions and rules in the company:

First: Formation of the Board of Directors (Article IV, Fourth of Governance Instructions) [Consideration has been taken in applying the text of the fourth Article as follows]:

  1. Forming the Board of Administration, the management of the Zarqa Company for Education and Investment is handled by (11) eleven members, (8) members are not executives, and (4) member are independent, and thus the majority of the members of the board of Administration are from non-executive members and one third of them are independents, which corresponds with articles (4 / A / B / and C) of the instructions.

  2. The General Assembly held its regular annual meeting on 22/4/2017, in which the company’s board of directors was elected for a period of four years and the board is still exercising its duties in managing the company to date.

  3. A regular person is appointed as legal representative for each member of the board of directors as indicated in the schedule of the board members that will be mentioned later.

  4. The Board of Directors represents all shareholders and exerts the necessary professional care in managing the company and allocating the time required to carry out its work in all honesty and transparency in a way that achieves the company's interest, goals, and objectives.

  5. The position of Chairman of the Board of Directors and any other executive position in the company is not combined, nor does a relative of the Chairman of the Board of Directors occupy the position of General Manager of the company.

  6. All members of the Board of Directors are qualified and have sufficient experience and knowledge of administrative matters and are familiar with the relevant legislation and the rights and duties of the Board of Directors.

  7. Several members of the Board of Directors made several visits to the Securities Commission and heard briefings and clarifications on the application of the provisions of corporate governance instructions in listed joint stock companies that were useful in preparing the report.

  8. No member of the board of directors or his representative occupies any membership in the board of directors of another similar or competing company in its business or similar to it in its goals, nor is there any regular person, or his legal representative, in the board brings together the membership of the boards of directors of more than five shareholding companies, and there are no other memberships for the members of the Board of Directors of any public joint stock company.

  9. The company did not provide any cash loan of any kind to the chairman of the board of directors, any of its members, or any of his relatives.

  10. The company provides the members of the board of directors with all the information and data of the company, enabling them to do their work and to be familiar with all aspects related to the company's work.

  11. The use of external consultants at the expense of the company is carried out with the approval of the majority of the members of the Board of Directors, taking into account avoiding conflicts of interest in that.

  1. Article (5) Duties and Responsibilities of the Board of Administration:

The Board of Directors has established the following:

  1. Its own bylaw specifying its duties, powers, and responsibilities.

  2. The company’s disclosure and transparency policy.

  3. The policy for granting rewards, benefits, incentives and salaries in the company.

  4. Procedures to ensure that all shareholders, including non-Jordanians, obtain their rights and are treated in a manner that achieves justice and equality without discrimination.

  5. The company’s replacement and succession policy.

  6. Rules of professional conduct for the board of directors and executive management.

The Board of Directors is also endeavoring to complete the requirements of the corporate governance directives in terms of regulations, instructions, policies, and procedures.

Second: Responsibilities of the Board of Administration (article 5 of governance instructions):

  1. The Board of Directors established its own internal system in which it defines the functions, powers, and responsibilities of the Board in accordance with article (5) of the instructions of governance and was approved in the meeting of the Board of Directors No. … dated …

  2. The Board of Directors appointed Mrs. Wafa Khalid Eid Abd as Governance Liaison Officer entrusted with following up matters related to applying the instructions of governance in the company, in accordance with article (5/ j) of the instructions.

Third: meetings of the Board of Directors (article 11 of Governance instructions)

  1. The board of directors shall hold its meetings through visual and electronic means of communication by sending an invitation to the members of the board of directors and the company observer to attend the meeting, including the time and date of the meeting and the meeting agenda by any available means, including electronic means, upon an invitation from his chairman or his deputy in the event of his absence.

  2. The decisions of the Board of Directors are issued by the absolute majority of the members present and if the votes are equal, the side with which the chairperson voted shall prevail.

  3. The chairman or his deputy in the event of his absence and the secretary approve the minutes and that the meeting be held legally.

  4. The Board of Directors held (11) eleven meetings during the year (2020).

  5. The Board of Directors had appointed the Secretary of the Board, Mr. Luay Khamis, and he was responsible for recording the minutes of the Board of Directors meetings and decisions in a special record numbered in sequence, and a statement of the members present and any reservations they made and still remain.

Fourth: Rights of the stakeholders (article 13 of Governance Instructions)

The company guarantees the rights of the stakeholders so that they can implement the company's obligations towards them and preserve their rights and obtain reliable, sufficient, and relevant information on a regular and timely basis.

  1. General Rights of Stakeholders

Stakeholders enjoy the following general rights:

  1. The company maintains records of shareholders' properties that include information about their contribution, including their names, the number of shares each of them own, any restrictions and occurrences of ownership, and any changes that may occur to them.

  2. Review the shareholders’ record regarding contribution for any reason, and the entire record for any reasonable reason accepted by the competent authority.

  3. Access information and documents of the company in accordance with the legislation in force, including documents related to the transactions of related parties.

  4. Obtaining periodic and non-periodic information disclosed in accordance with the legislation in force.

  5. Participation and voting in the general assembly meeting of the company, in person and by representation, with a number of votes equal to the number of shares owned by the shareholder and delegated to them.

  6. Obtaining the company's annual profits within forty-five days from the date of issuing the General Assembly’s decision to distribute it.

  7. Priority for subscribing to any new issues of shares for the company prior to offering them to the other investors, unless shareholders waived this priority in accordance with a decision of the extraordinary general assembly of the company.

  8. See the minutes of the company's general assembly meetings if they request it.

  9. There is a department in the company that carries out the tasks related to managing the shareholders ’relationship with the company.

  1. The Rights within the Authority of the General Assembly

The General Assembly has the Right to Take the Decisions that Directly Affect the Future of the Company, Including:

  1. Discussing with the Board of Directors about the company's performance and its plan for the coming period.

  2. Election of the members of the Board of Directors.

  3. Election of the external auditor and fixing his fees or authorizing the Board of Directors to determine it.

  4. Approving the transactions of the related parties before concluding them.

  5. Approving the financial statements of the company.

  6. Amending the articles of association and articles of association of the company.

  7. Merging, liquidating, or canceling the company.

  8. Dismissing the board of directors, its chairman, or one of its members.

  9. Selling the company or completely owning another company.

  10. Increasing or reducing the company's capital.

  11. Issuance of loan bonds convertible to shares.

  12. Enable employees of the company to own shares in its capital.

  13. The company purchases its shares and sells them.

  14. Sell the entire contents of the company or more than 51% of its assets.

Fifth: Disclosure and Transparency (article 14 of Governance Instructions)

  1. The company is about to set procedures for a plan according to disclosure policy approved by the Board of Directors to regulate information disclosure matters and follow up their application in accordance with the requirements of the control and legislative department in power.

  2. The company provides disclosure information to shareholders and investors in an accurate, clear, and not misleading manner and at specified times, enabling them to make their decisions according to the requirements of the regulatory authorities and legislation in force, including disclosures related to periodic reports, fundamental information, and the number of securities issued by the company and owned by each of the Members of the Board of Directors, senior executive management and their relatives, and the privileges enjoyed by members of the Board of Directors and senior executive management.

  3. The company organizes its accounts and prepares its financial statements in accordance with international standards for financial reporting.

  4. The company uses its website on the internet to enhance disclosure, transparency, and provision of information and discloses its policies and programs towards the local community and the environment.

Sixth: external auditor (article 15 of Governance Instructions)

  1. 1- The General Assembly has elected the Mrs. The Office of Modern Accountants and its partners as an external auditor of the company's accounts for the fiscal year (2020) and holds a practice license No. (496) and is considered among the auditors registered with the Authority and the company has taken appropriate measures to ensure that the external auditor is not a founder, shareholder or member. In the board of directors, and not a partner or a member of the board of directors or an employee thereof, through the shareholders ’registry and through the To Whom It May Concern Certificate issued by the Ministry of Industry and Trade in which the names of the members of the Board of Administration are recorded, and through other inquiries.

  2. The company has taken appropriate measures to ensure that the external auditor enjoys independence in accordance with international auditing standards through the interim financial statements report and the audit report prepared by them for the company. His meetings with the audit committee.

  3. The external auditor did not perform any other additional work for the benefit of the company, such as providing administrative and technical consultations during the year (2020).

  4. The company did not appoint any employees of the external audit office in the company's senior executive management during the year (2020).

Seventh: Dealings of the parties concerned (article 16 of Governance Instructions)

The company has not concluded any transactions or deals with any of the related parties according to the most recent financial statements issued by the company.

2    

المعلومات والتفاصيل المتعلقة بتطبيق أحكام تعليمات وقواعد حوكمة الشركات في الشركة

المادة (17): تقرير الحوكمة

1- المعلومات والتفاصيل المتعلقة بتطبيق أحكام تعليمات وقواعد حوكمة الشركات في شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار (م.ع.م):

أولاً: تشكيل مجلس الإدارة ومهامه وصلاحياته ومسؤولياته (المادة 4 تعليمات الحوكمة) [تم الأخذ بعين الاعتبار تطبيق نص المادة الرابعة من تعليمات الحوكمة كما يلي]:

أ- تشكيل مجلس الإدارة:

يتولى إدارة شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار (11) أحد عشر عضواً، (8) ثمانية أعضاء من غير التنفيذيين و (4) أربعة أعضاء من المستقلين وبذلك تكون أغلبية أعضاء مجلس الإدارة من الأعضاء غير التنفيذين، وثلثهم من المستقلين وهذا يتوافق مع نص المادة (4/أ/ب/ج) من تعليمات الحوكمة.

4/د-عقدت الهيئة العامة اجتماعها السنوي العادي بتاريخ 22/4/2017 والذي تم فيه انتخاب مجلس إدارة الشركة لمدة أربع سنوات وما زال المجلس يمارس مهام إدارة الشركة حتى تاريخه.

4/هـ- تم تسمية شخص طبيعي ممثلاً عن كل شخص من أشخاص مجلس الإدارة الاعتباريين كما هو مبين في جدول أعضاء مجلس الإدارة الاعتباريين الذي سيأتي ذكره فيما بعد.

4/و-يقوم مجلس الإدارة بتمثيل جميع المساهمين ويبذل العناية المهنية اللازمة في إدارة الشركة وتخصيص الوقت اللازم للقيام بعمله بكل نزاهة وشفافية بما يحقق مصلحة الشركة وأهدافها وغاياتها.

4/ز- لا يتم الجمع بين منصب رئيس مجلس الإدارة وأي منصب تنفيذي آخر في الشركة، كما لا يشغل أحد أقرباء رئيس مجلس الإدارة منصب المدير العام للشركة.

4/ح- جميع أعضاء مجلس الإدارة مؤهلين ويتمتعون بقدر كافٍ من الخبرة والمعرفة بالأمور الإدارية وملمين بالتشريعات ذات العلاقة وبحقوق وواجبات مجلس الإدارة.

4/ط- قام عدد من أعضاء مجلس الإدارة بعدة زيارات إلى هيئة الأوراق المالية واستمعوا إلى ايضاحات حول تطبيق أحكام تعليمات حوكمة الشركات المساهمة المدرجة، والتي كانت ذات فائدة في تطبيق أحكام الحوكمة وإعداد تقرير الحوكمة.

4/ي- لا يشغل أي عضو من أعضاء مجلس الإدارة أو من يمثله، أي عضوية في مجلس إدارة شركة أخرى مشابهة أو منافسة للشركة في أعمالها أو مماثلة لها في غاياتها، كما لا يوجد أي شخص طبيعي في المجلس يجمع بين عضوية مجالس إدارة أكثر من خمس شركات مساهمة عامة بصفته الشخصية أو بصفته ممثلاً لشخص اعتباري.

4/ك- لم تقدم الشركة أي قرض نقدي من أي نوع لرئيس وأعضاء مجلس الإدارة أو أقربائهم.

4/ل- توفر الشركة لأعضاء مجلس الإدارة كافة المعلومات والبيانات الخاصة بالشركة بما يمكنهم من القيام بعملهم والإلمام بالجوانب المتعلقة بعمل الشركة كافة.

4/م- يتم الاستعانة بمستشارين خارجيين على نفقة الشركة بموافقة أغلبية أعضاء مجلس الإدارة مع مراعاة تجنب تعارض المصالح في ذلك.

 

ب-المادة (5) مهام ومسؤوليات مجلس الإدارة:

قام مجلس الإدارة بوضع ما يلي:

  1. نظام داخلي خاص به حدد فيه مهامه وصلاحياته ومسؤولياته .

  2. سياسة الإفصاح والشفافية الخاصة بالشركة .

  3. السياسة الخاصة بمنح المكافآت والمزايا والحوافز والرواتب في الشركة .

  4. إجراءات ضمان حصول جميع المساهمين بما فيهم غير الأردنيين على حقوقهم ومعاملتهم بشكل يحقق العدالة والمساواة دون تمييز.

  5. سياسة الإحلال والتعاقب الوظيفي في الشركة.

  6. قواعد السلوك المهني لمجلس الإدارة والإدارة التنفيذية.

هذا ويعكف مجلس الإدارة على استكمال متطلبات تعليمات حوكمة الشركات من الأنظمة والتعليمات والسياسات والإجراءات.

ثانياً : اجتماعات مجلس الإدارة (حسب البند ثالثاً من إجراءات اجتماعات الهيئات العامة ومجالس الإدارة الصادرة عن وزارة الصناعة والتجارة)

  1. يعقد مجلس الإدارة اجتماعاته من خلال وسائل الاتصال المرئي والالكتروني بتوجيه دعوة لأعضاء مجلس الإدارة ومراقب الشركات لحضور الاجتماع متضمناً وقت وتاريخ الاجتماع وجدول أعمال الاجتماع بأية وسيلة متاحة بما فيها الوسائل الالكترونية بدعوة من رئيسه أو نائبه في حال غيابه.

  2. تصدر قرارات مجلس الإدارة بالأكثرية المطلقة للأعضاء الحاضرين وإذا تساوت الأصوات يرجح الجانب الذي صوت معه رئيس الاجتماع.

  3. يقوم رئيس مجلس الإدارة أو نائبه في حال غيابه وأمين السر بالمصادقة على المحضر وعلى انعقاد الاجتماع بشكل قانوني.

  4. عقد مجلس الإدارة (11) أحد عشر اجتماعاً خلال العام (2020).

  5. كان مجلس الإدارة قد عيّن أميناً لسر المجلس السيد لؤي خميس وهو يتولى تدوين محاضر اجتماعات مجلس الإدارة وقراراته في سجل خاص مرقم بالتسلسل وبيان الأعضاء الحاضرين وأية تحفظات يبدونها ولم يزل.

ثالثاً: حقوق أصحاب المصالح (المادة 13 تعليمات الحوكمة)

تضمن الشركة حقوق أصحاب المصالح بما يمكنهم من تنفيذ التزامات الشركة تجاههم وحفظ حقوقهم والحصول على معلومات موثوق بها وكافية وذات صلة وذلك بشكل منتظم وفي الوقت المناسب وهي:

  1. الحقوق العامة للمساهمين

يتمتع المساهمون في الشركة بالحقوق العامة التالية:

  1. تحتفظ الشركة بسجلات خاصة بملكيات المساهمين تتضمن المعلومات الخاصة بمساهمتهم بما في ذلك اسمائهم وعدد الأسهم التي يملكها كل منهم وأية قيود ووقوعات على الملكية والتغييرات التي قد تطرأ عليها.

  2. الاطلاع على سجل المساهمين فيما يخص مساهمة كل منهم لأي سبب كان، وعلى كامل السجل لأي سبب معقول تقبله الجهة المختصة في الشركة.

  3. الاطلاع على المعلومات والوثائق الخاصة بالشركة وفق التشريعات النافذة بما في ذلك الوثائق المتعلقة بتعاملات الأطراف ذوي العلاقة.

  4. الحصول على المعلومات الدورية وغير الدورية المفصح عنها وفق التشريعات النافذة.

  5. المشاركة والتصويت في اجتماع الهيئة العامة للشركة أصالة ووكالة بعدد أصوات يساوي عدد الأسهم التي يملكها المساهم والموكل بها.

  6. الحصول على الأرباح السنوية للشركة خلال خمسة وأربعين يوماً من تاريخ صدور قرار الهيئة العامة بتوزيعها.

  7. أولوية الاكتتاب في أية إصدارات جديدة من الأسهم للشركة قبل طرحها للمستثمرين الآخرين، ما لم يتنازل المساهمون عن هذه الأولوية بموجب قرار من الهيئة العامة غير العادية للشركة.

  8. الاطلاع على محاضر اجتماعات الهيئة العامة للشركة فيما إذا طلبوا ذلك.

  9. يوجد في الشركة قسم يتولى تنفيذ المهام المتعلقة بإدارة علاقة المساهمين بالشركة.

  10. الحقوق ضمن صلاحيات الهيئة العامة

تتمتع الهيئة العامة بصلاحيات اتخاذ القرارات التي تؤثر على مستقبل الشركة بشكــــل مباشــر ومن ضمنها ما يلي:

  1. مناقشة مجلس الإدارة حول أداء الشركة وخطته للفترة القادمة.

  2. انتخاب أعضاء مجلس الإدارة.

  3. انتخاب مدقق الحسابات الخارجي وتحديد أتعابه أو تفويض مجلس الإدارة بتحديدها.

  4. إقرار تعاملات الأطراف ذوي العلاقة قبل إبرامها.

  5. المصادقة على البيانات المالية للشركة.

  6. تعديل عقد التأسيس والنظام الأساسي للشركة.

  7. دمج الشركة أو اندماجها أو تصفيتها وفسخها.

  8. إقالة مجلس الإدارة أو رئيسه أو أحد أعضائه.

  9. بيع الشركة أو تملك شركة أخرى كلياً.

  10. زيادة رأسمال الشركة أو تخفيضه.

  11. إصدار إسناد القرض القابلة للتحويل إلى أسهم.

  12. تمليك العاملين في الشركة لأسهم في رأسمالها.

  13. شراء الشركة لأسهمها وبيع تلك الأسهم.

  14. بيع كامل موجودات الشركة أو ما يزيد عن 51% من موجوداتها.

رابعاً: الإفصاح والشفافية (المادة 14 تعليمات الحوكمة)

  1. وضعت الشركة إجراءات عمل خطية وفقاً لسياسة الإفصاح المعتمدة من قبل مجلس الإدارة لتنظيم شؤون الإفصاح عن المعلومات ومتابعة تطبيقها وفقاً لمتطلبات الجهات الرقابية والتشريعات النافذة وتم اعتمادها من قبل مجلس الإدارة.

  2. تقوم الشركة بتوفير المعلومات الإفصاحية للمساهمين والمستثمرين بصورة دقيقة وواضحة وغير مضللة وفي الأوقات المحددة بما يمكنهم من اتخاذ قرارتهم وفقاً لمتطلبات الجهات الرقابية والتشريعات النافذة بما في ذلك الإفصاحات المتعلقة بالتقارير الدورية والمعلومات الجوهرية وعدد الأوراق المالية المصدرة من قبل الشركة والتي يمتلكها كل من أعضاء مجلس الإدارة والإدارة التنفيذية العلياوأقربائهم والامتيازات التي يتمتع بها أعضاء مجلس الإدارة والإدارة التنفيذية العليا.

  3. تقوم الشركة بتنظيم حساباتها وإعداد بياناتها المالية وفق المعايير الدولية الخاصة بإعداد التقارير المالية.

  4. تستخدم الشركة موقعها الالكتروني على شبكة الانترنت لتعزيز الإفصاح والشفافية وتوفير المعلومات وتفصح عن سياساتها وبرامجها تجاه المجتمع المحلي والبيئة.

 

خامساً: مدقق الحسابات الخارجي (المادة 15 تعليمات الحوكمة)

  1. قامت الهيئة العامة بانتخاب السادة مكتب المحاسبون العصريون وشركاه مدققاً خارجياً لحسابات الشركة للسنة المالية (2020) ويحمل إجازة مزاولة رقم (496) ويعد من بين المدققين المقيدين لدى الهيئة واتخذت الشركة الإجراءات المناسبة للتأكد من أن مدقق الحسابات الخارجي ليس مؤسساً أو مساهماً أو عضواً في مجلس الإدارة، وليس شريكاً أو عضواً من أعضاء مجلس الإدارة أو موظفاً لديه من خلال سجل المساهمين ومن خلال شهادة لمن يهمه الأمر الصادرة عن وزارة الصناعة والتجارة والمدون فيها أسماء أعضاء مجلس الإدارة ومن خلال تحريات أخرى.

  2. اتخذت الشركة الإجراءات المناسبة للتأكد من أن مدقق الحسابات الخارجي يتمتع بالإستقلالية وفقاً لمعايير التدقيق الدولية من خلال تقرير القوائم المالية المرحلية وتقرير المراجعة المعد من قبلهم للشركة، وكذلك تأكدت من أن المدقق يقوم بعمله بحياد وعدم تدخل مجلس الإدارة أو الإدارة التنفيذية العليا بعمله من خلال اجتماعاته بلجنة التدقيق.

  3. لم يقم مدقق الحسابات الخارجي بأية أعمال إضافية أخرى لصالح الشركة كتقديم الاستشارات الإدارية والفنية خلال العام (2020) .

  4. لم تقم الشركة بتعيين أي من موظفي مكتب تدقيق الحسابات الخارجي في الإدارة التنفيذية العليا للشركة خلال العام (2020).

سادساً: تعاملات الأطراف ذوي العلاقة: (المادة 16 تعليمات الحوكمة)

لم تقم الشركة بإبرام أي تعاملات أو صفقات مع أي من الأطراف ذوي العلاقة وفقاً لآخر بيانات مالية صادرة عن الشركة، والشركة بصدد اعداد سياسة لتجنب تعارض المصالح.

3    

الإفصاح عن أسماء أعضاء مجلس الادارة الحاليين والمستقيلين خلال السنة وتحديد فيما إذا كان العضو تنفيذي، غير تنفيذي، مستقل أو غير مستقل.

B. Names of the Present Members of the Board of Administration and the Ones who Resigned during the year (2020), and determine whether the member is executive or not, independent or not.

No.

Name

Executive or Not

Independent or Not

State of membership

1

Dr. Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Executive

Not Independent

Chairman of the Board of Directors

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Executive

Not Independent

Member

Vice Chairman of the Board of Directors

3

Eng. Khalid Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Not Executive

Not Independent

member

4

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Executive

Not Independent

Member

5

Dr. Mohammed Ahmed Rashid Mansour *

Not Executive

Independent

Member

6

Mr. Omar Wafiq Othman Sabir **

Not Executive

Independent

Temporary Member

7

Mr. Majid Mohammed Ahmed Al-Momani

Not Executive

Independent

Member

8

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Not Executive

Independent

Member

9

Mohammed Khalil Hussein Attya

Not Executive

Independent

Member

10

Elite International Dairy Company

Not Executive

Not Independent

Member

11

The Unique Bread Bakery Company

Not Executive

Not Independent

Member

12

Al Waseya Trading Company

Not Executive

Not Independent

Member

4    

الإفصاح عن أسماء أعضاء مجلس الادارة الحاليين والمستقيلين خلال السنة وتحديد فيما إذا كان العضو تنفيذي، غير تنفيذي، مستقل أو غير مستقل.

ب-

أسماء أعضاء مجلس الإدارة الحاليين والمستقيلين خلال عام (2020) وتحديد فيما إذا كان العضو تنفيذي أو غير تنفيذي/ مستقل أو غير مستقل.

 

حالة

العضوية

مستقل/

غير مستقل

تنفيذي/

غير تنفيذي

الإسم

ت

عضو حالي

رئيس مجلس الإدارة

غير مستقل

تنفيذي

الدكتور محمود عبد الرزاق محمود أبو شعيرة

1

عضو حالي نائب رئيس مجلس الإدارة

غير مستقل

تنفيذي

السيد أسامة محمود عبد الرزاق أبو شعيرة

2

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

المهندس خالد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

3

عضو حالي

غير مستقل

تنفيذي

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

4

عضو حالي

مستقل

غير تنفيذي

الدكتور محمد أحمد الرشيد منصور*

5

عضو مؤقت

مستقل

غير تنفيذي

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر**

6

عضو حالي

مستقل

غير تنفيذي

الأستاذ ماجد محمد أحمد المومني

7

عضو حالي

مستقل

غير تنفيذي

الأستاذ علي محمد علي حرب

8

عضو حالي

مستقل

غير تنفيذي

المهندس محمد خليل حسين عطية

9

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان

10

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

شركة مخابز الرغيف الفريد

11

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

شركة الوسية التجارية

12

5    

أسماء ممثلي اعضاء مجلس الادارة الاعتباريين وتحديد فيما إذا كان الممثل تنفيذي، غير تنفذي، مستقل أو غير مستقل.
  1. Names of the Distinguished Members of the Board of Directors, whether they are executive or not, independent or not.

No.

Name

Executive or Not

Independent or Not

State of membership

1

Omar Wafiq Osman Saber Representing Elite International Company for Dairy Production ***

Not Executive

Not Independent

Member

2

Mrs. Etaf Ahmed Falah Al Omary representing International Elite Company for Dairy Products

Not Executive

Not Independent

Member

3

Dr. Mohammed Ahmed Al Haj Representing Unique Bread Bakery Company

Not Executive

Not Independent

Member

4

Mr. Ibrahim Odeh Shnikat

Representing Al Waseya Trading Company

Not Executive

Not Independent

Member

  • Dr. Omar Wafiq Othman Saber was elected as a member of the Board of Directors instead of the late Dr. Muhammad Ahmad Al-Rasheed Mansour on 11/26/2020, provided that he will remain temporary until he is presented to the General Assembly for his release.

6    

أسماء ممثلي اعضاء مجلس الادارة الاعتباريين وتحديد فيما إذا كان الممثل تنفيذي، غير تنفذي، مستقل أو غير مستقل.

ج-

أسماء ممثلي أعضاء مجلس الإدارة الاعتباريين الحاليين والمستقيلين وتحديد فيما إذا كان الممثل تنفيذي أو غير تنفيذي / مستقل أو غير مستقل.

حالة

العضوية

مستقل/

غير مستقل

تنفيذي/

غير تنفيذي

الإسم

ت

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر ***

ممثل عن شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان

1

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

السيدة عطاف أحمد فلاح العمري***

ممثل عن شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان

2

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

ممثل عن شركة مخابز الرغيف الفريد

3

عضو حالي

غير مستقل

غير تنفيذي

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

ممثل شركة الوسية التجارية

4

 

 

 

* انتقل الدكتور المرحوم محمد أحمد الرشيد منصور إلى رحمة الله تعالى بتاريخ 6/11/2020

** تم انتخاب الدكتور عمر وفيق عثمان صابر عضواً في مجلس الإدارة بدلا من الدكتور المرحوم محمد أحمد الرشيد منصور بتاريخ 26/11/2020 على أن يبقى مؤقتا حتى يعرض على الهيئة العامة لإفراره .

 

*** تم استبدال الدكتور عمر وفيق عثمان صابر ممثل شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان بالسيدة عطاف أحمد فلاح العمري بتاريخ 26/11/2020م.

 

 

 

7    

المناصب التنفيذية في الشركة وأسماء الأشخاص الذين يشغلونها
  1. Executive Positions in the Company and the Personnel Occupying them:

  1. Zarqa Company for Education and Investment

No.

Name

Position

1

Dr. Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Chairman of the Board of Administration

2

Hussein Ghazi Ahmed Al-Shabatat

General Manager of the Company

3

Louay Fuad Mohammed Khamis,

Head of the Secretariat / Secretary of the Board of Administration

4

Miss Bayan Noor El-Din Al Sawafta *

Acting Director of Internal Monitoring

5

Miss Alaa Jalal Al Ghazawi *

Acting Director of Internal Monitoring

6

Miss Fatima Mohammad Abu Al Rub *

Acting Director of Internal Monitoring

7

Mr. Mohammed Jihad Fafi’ Barahma

Acting Head of Finance

8

Mr. Bassam Noori Thyab Al Hamdan

Head of Supplied

9

Mrs. Wafaa Khalid Eid Abd

Head of Shareholders Dept. and Governance Liaison

  • Miss Bayan Nour El-Din Al-Sawafta, Acting Director of Internal Control, has resigned as of 8/31/2020, and Ms. Alaa Jalal Al-Ghazzawi was appointed instead of her from 9/1/2020 until 12/16/2020, and Ms. Fatima Muhammad Nafeh Abu Al-Rub was appointed as the holder. Acting as the Director of Internal Control as of December 16, 2020.

 

  1. Zarqa University

No.

Name

Position

1

HE Eng. Samir Fahim Al Habashneh

Chairman of the Board of Trustees

2

Prof. Dr. Jihad Mohammad Thahir Hamdan **

President of the University

3

Prof. Dr. Nidhal Farid Subhi Aisha

Vice President of the University

4

Prof. Dr. Nidhal Mahmoud Al Ramahi

Vice President for Academic Affairs

5

Mr. Osama Mahmoud Abu Shaira

General Coordinator

6

Dr. Khalid Abdul Wahab Al Zaydeen

Dean of Admission and Registration

7

Dr. Amer Omar Abu Salim

Head of Computer Center

8

Mr. Bashar Abdul Qadir Al Hamad

Head of Finance Dept.

9

Mr. Omar Salim Ahmed Al Balawi

Head of Public and Cultural Relations

10

Miss Shahad Tayseer Kamlah

Acting Head of HR

11

Mr. Jihad Mohammed Taha

Head of Supplies and Tenders

  • Prof. Jihad Muhammad Zahir Hamdan was appointed on 1/2/2020 as president of the university, succeeding Professor Nader Ahmed Abu Sheikha, who was appointed by acting president of the university from 1/11/2019 to 1/31/2020.

 

  1. Zarqa Technical Intermediate College

No.

Name

Position

1

Mr. Osama Mahmoud Abu Shaira

Chairman of the Board of Trustees

2

Dr. Ghalib Musa Maabra

Vice Chairman of the Board of Trustees

3

Mr. Ahmed Mahmoud Abu Shaira

Member of the Board of Trustees

 

  1. Zarqa University Schools and Kindergarten

No.

Name

Position

1

Mr. Ahmed Mahmoud Abu Shaira

General Director of the Schools

2

Kholud Ibrahim Abdullah Jarad *

Vice Director/Quality supervisor/

3

Mr. Laith Mohammed Ahmed Al Makhareez *

Acting headmaster of the Boys High school

4

Mr. Arwa Abdul Rahman Salim Abu Zaid

Headmistress of the Girls High School

5

Mrs. Enas Abdul Raof Abdul Kareem Al Mayta

Headmistress of Primary School

6

Mrs. Shrooq Musa Mustafa Al Zghool

Headmistress of the Kindergarten

7

Mr. Khaldoon Khalid Abdullah Al Awdah

Head of Financial Dept.

8

Mrs. Amani Mohammed Falah Azam

Head of Transportation Dept.

9

Hussam Adnan Theeb Ayash

Head of Registration and Students’ Affairs

10

Mr. Khalil Zuhair Khalil Abu Tawq

Head of Supplies Dept.

11

Mr. Abdullah Thabit Obaid Abdullah

Head of Transportation

  • Mrs. Kholoud Ibrahim Abdullah Jarad was appointed as Deputy General Manager and Quality Supervisor on 9/23/2020 after she separated from the position of Director of Boys School

  • Mr. Laith Muhammad Ahmad Al-Makhariz was appointed as Acting Director of Boys High School on 9/23/2020

 

  1. Bright Light Company (Subsidiary)

No.

Name

Position

1

Dr. Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Chairman of the Board of Administration

2

Mr. Osama Mahmoud Abu Shaira

Vice Chairman of the Board of Administration

3

Mr. Ali Mohammed Ali Harb

Member of the Board of Administration

4

Mr. Mohammed Barakat Sulaiman Al Tarawnah

Executive Director of TV Channel (Liqaa)

5

Mrs. Palestine Mohammed Nafi’ Abu Al Rub

Manager of Water Cups Plant

6

Mr. Wael Abdullah Ali Bani Awdah **

Former Head of Supplies

7

Mr. Hamza Mohammed Suleiman Al Harahsha **

Head of Supplies Dept.

8

Mrs. Aseel Mohammed Al Sufi

Former Accountant

9

Mrs. Hadeel Abdul Hussein Jabr

Accountant

8    

المناصب التنفيذية في الشركة وأسماء الأشخاص الذين يشغلونها

د- المناصب التنفيذية في الشركة وأسماء الأشخاص الذين يشغلونها:

  1. شركة الزرقاء للتعليم والاستثمار

ت

المنصب التنفيذي

اسم الشخص الذي يشغل المنصب

1

رئيس مجلس الإدارة

د. محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

2

مدير عام الشركة

السيد حسين غازي أحمد الشباطات

3

رئيس الديوان / أمين سر مجلس الإدارة

السيد لؤي فؤاد محمد خميس

4

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

الآنسة بيان نور الدين الصوافطة*

5

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

الآنسة آلاء جلال الغزاوي*

6

قائم بأعمال مدير الرقابة الداخلية

الآنسة فاطمة محمد نافع أبو الرب*

7

القائم بأعمال المدير المالي

السيد محمد جهاد نافع براهمة

8

مسؤول قسم اللوازم والعطاءات

السيد بسام نوري ذياب آل حمران

9

مسؤول قسم المساهمين وضابط ارتباط حوكمة

السيدة وفاء خالد عيد عبد

 

  1. جامعة الزرقاء

ت

المنصب التنفيذي

اسم الشخص الذي يشغل المنصب

1

رئيس مجلس الأمناء

معالي المهندس سمير فهيم الحباشنة

2

رئيس الجامعة

الأستاذ الدكتور جهاد محمد ظاهر حمدان**

3

نائب رئيس الجامعة للشؤون الإدارية

الأستاذ الدكتور نضال فريد صبحي عيشة

4

نائب رئيس الجامعة للشؤون الأكاديمية

الأستاذ الدكتور نضال محمود عبدالله الرمحي

5

المنسق العام

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

6

عميد القبول والتسجيل

الدكتور خالد عبدالوهاب الزيديين

7

مدير مركز الحاسوب

الدكتور عامرعمر محمد أبو سالم

8

مدير الشؤون المالية

السيد بشار عبدالقادر عبدالرحمن الحمد

9

قائم بأعمال مدير العلاقات الثقافية والعامة

السيد عمر سالم أحمد البلوي

10

مدير الموارد البشرية بالوكالة

الآنسة شهد تيسير خليل كاملة

11

مدير دائرة العطاءات واللوازم

السيد جهاد محمد يوسف طه

3- كلية الزرقاء التقنية المتوسطة

ت

المنصب التنفيذي

اسم الشخص الذي يشغل المنصب

1

رئيس مجلس الأمناء

السيد أسامة محمود أبو شعيرة

2

نائب رئيس مجلس الأمناء عميد الكلية

الدكتور غالب موسى معابرة

3

عضو مجلس الأمناء

السيد أحمد محمود أبو شعيرة

4- مدارس ورياض جامعة الزرقاء

ت

المنصب التنفيذي

اسم الشخص الذي يشغل المنصب

1

مدير عام المدارس

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

2

نائب المدير العام /مشرفة الجودة

السيدة خلود ابراهيم عبدالله جراد*

3

قائم بأعمال مدير ثانوية البنين

السيد ليث محمد أحمد المخاريز*

4

مديرة ثانوية البنات

السيدة أروى عبدالرحمن سالم أبو زيد

5

مديرة المدرسة الأساسية المختلطة

السيدة إيناس عبدالرؤوف عبدالكريم المعايطة

6

مديرة الروضة

السيدة شروق موسى مصطفى الزغول

7

المدير المالي

السيد خلدون خالد عبدالله العودة

8

مسؤول قسم التسجيل وشؤون الطلبة

السيدة أماني محمد فلاح عزام

9

مسؤول قسم الموارد البشرية

السيدة حنان رشيد أحمد مصلح

10

مسؤول قسم اللوازم والمشتريات

السيد خليل زهير خليل ابو طوق

11

مسؤول شعبة الحركة والنقليات

السيد عبدالله ثابت عبيد عبدالله

  1. شركة الضوء الساطع (شركة تابعة)

ت

المنصب التنفيذي

اسم الشخص الذي يشغل المنصب

1

رئيس هيئة المديرين

الدكتور محمود عبدالرزاق محمود أبو شعيرة

2

نائب رئيس هيئة المديرين

السيد أسامة محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

3

عضو هيئة مديرين

الأستاذ علي محمد علي حرب

4

المدير التنفيذي لقناة التلفزيون (لقاء)

الأستاذ محمد بركات سليمان الطراونة

5

مدير مصنع مياه زاركي

السيدة فلسطين محمد نافع أبو الرب

6

مسؤول اللوازم السابق

السيد وائل عبدالله علي بني عودة **

7

مسؤول اللوازم الحالي

السيد حمزة محمد سليمان الحراحشة**

8

محاسب سابق

السيدة اسيل محمد يوسف الصوفي***

9

محاسب حالي

السيدة هديل عبد الحسين آل جبر**

 

 

*تم تعيين السيدة خلود ابراهيم عبدالله جراد نائبا للمدير العام ومشرفة الجود بتاريخ 23/9/2020 بعد أن انفكت عن منصب مديرة ثانوية البنين

وتم تعيين السيد ليث محمد احمد المخاريز قائم باعمال مدير ثانوية البنين بتاريخ 23/9/2020

 

**تمت الموافقة على استقالة السيد وائل عبدالله علي بني عودة مسؤول اللوازم بتاريخ 20/7/2020 وتم تعيين السيد حمزة محمد الحراحشة
بتاريخ 22/7/2020.

***تمت استقالة السيدة أسيل محمد يوسف الصوفي اعتباراً من 31/8/2020 وتم تعيين السيدة هديل عبد الحسين آل جبر بتاريخ 22/10/2020.

9    

جميع العضويات من مجالس الإدارة التي يشغلها عضو مجلس الإدارة في الشركات المساهمة العامة، ان وجدت
  1. Board members are not members of other companies: None

10    

جميع العضويات من مجالس الإدارة التي يشغلها عضو مجلس الإدارة في الشركات المساهمة العامة، ان وجدت

هـ- لا يوجد أي عضويات لأعضاء مجلس الإدارة في شركات مساهمة عامة أخرى.

11    

اسم ضابط الامتثال في الشركة
  1. Corporate Governance Officer: Ms. Wafaa Khalid Eid Abd.

12    

اسم ضابط الامتثال في الشركة

و ضابط ارتباط الحوكمة في الشركة: السيدة وفاء خالد عيد عبد

13    

أسماء اللجان المنبثقة عن مجلس الإدارة
  1. Committees emanating from the Board of Administration:

The Board of Administration appointed the following permanent Committees: (Audit Committee, Nomination and Rewards Committee, Governance Committee, Risk Management Committee) in accordance with article (6) of Governance instructions.

14    

أسماء اللجان المنبثقة عن مجلس الإدارة

ز- أسماء اللجان المنبثقة عن مجلس الإدارة:

قام مجلس الإدارة بتشكيل اللجان الدائمة التالية: (لجنة التدقيق، ولجنة الترشيحات والمكافآت، ولجنة الحوكمة، ولجنة إدارة المخاطر) وفق المادة (6) من تعليمات الحوكمة .

15    

اسم رئيس وأعضاء لجنة التدقيق ونبذة عن مؤهلاتهم وخبراتهم في الامور المالية أو المحاسبة
  1. Audit Committee:

The audit committee includes five non-executive members, four of which are independent, and it is headed by an independent member, and holds a bachelor degree in administration management and a bachelor degree in engineering. The following are the names of the head and members of the audit committee, with a glimpse of their qualifications and experiences relating to financial affairs:

No.

Name

position

Independent

Executive

Experience and Qualification

1

Dr. Omar Wafiq Osman Saber

Head of Committee

Independent

Not

PhD in Arabic Language and Literature, Associate Professor, former member of audit committee for years

2

Mohammed Ahmed Al Haj

Member

Not

Not

PhD in Belief and Contemporary Doctrines 1985 and Member of Parliament for four previous sessions

3

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Member

Independent

Not

Bachelor of Laws Lawyer practicing from 1974-2007

former member of audit committee for years

4

Mr. Majid Mohammed Ahmed Al-Momani

Member

Independent

Not

Bachelor of Laws Lawyer practicing 1982-2009

former member of audit committee for years

5

Eng. Mohamed Khalil Hussein Attieh

Member

Independent

Not

Bachelor of Business Administration

bachelor of Civil Engineering

16    

اسم رئيس وأعضاء لجنة التدقيق ونبذة عن مؤهلاتهم وخبراتهم في الامور المالية أو المحاسبة

ح- لجنة التدقيق

تتألف لجنة التدقيق من خمسة أعضاء غير تنفيذين من بينهم أربعة أعضاء مستقلين ويترأس اللجنة عضو مستقل، ويحمل أحدهم درجة البكالوريوس في إدارة الأعمال ودرجة البكالوريوس في الهندسة وفيما يلي أسماء رئيس وأعضاء لجنة التدقيق ونبذة عن مؤهلاتهم وخبراتهم المتعلقة بالأمور المالية والمحاسبية:

ت

اسم العضو

الصفة

مستقل/

غير مستقل

تنفيذي/

غير تنفيذي

النبذة عن المؤهلات والخبرات المتعلقة بالأمور المالية والمحاسبية

1

الدكتور عمـر وفيــق صابـر

رئيس

مستقل

غير تنفيذي

دكتوراة في الأدب العربي والنقد - أستاذ مشارك عضو في لجنة التدقيق سابقاً

2

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

عضو

غير مستقل

غير تنفيذي

دكتوراة في العقيدة والمذاهب المعاصرة 1985 وعضو مجلس نواب لأربع دورات سابقة

3

الأستاذ عـلي محمـــد حرب

عضو

مستقل

غير تنفيذي

ليسانس حقوق - محامي 1974 ولغاية 2007 عضو تدقيق سابقاً

4

الأستاذ ماجدمحمد المومني

عضو

مستقل

غير تنفيذي

ليسانس حقوق - محامي 1982 ولغاية 2009 عضو تدقيق سابقاً

5

المهندس محمد خليل عطيــة

عضو

مستقل

غير تنفيذي

بكالوريوس إدارة أعمال وبكالوريوس هندسة مدنية

17    

اسم رئيس وأعضاء كل من  لجنة الترشيحات والمكافآت، لجنة حوكمة الشركات ولجنة إدارة المخاطر
  1. Names and members of (Nomination and Rewards Committee, Governance Committee, and Risk Management Committee)

  1. Nominations and Rewards Committee:

This committee consists of four non-executive members, three of which are independent, and the following their names:

No.

Name

Position

Independent

Executive

1

Mr. Majid Mohammed Al Momani

Head

Independent

Not

2

Dr. Mohammed Ahmed Al Rashid

Member

Independent

Not

3

Dr. Mohammed Ahmed Al Haj Mohammed

Member

Not

Not

4

Mr. Ali Mohammed Harb

Member

Independent

Not

 

  1. Governance Committee: this committee consists of five member, three who are independent, and two not independent, and the following are their names:

No.

Name

Position

Independent

Executive

1

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Head

Independent

Not

2

Dr. Mohammed Ahmed Al-Haj Mohammad

Member

Not

Not

3

Dr. Omar Wafiq Osman Saber

Member

Independent

Not

4

Mr. Majid Mohammed Ahmed Al-Momani

Member

Independent

Not

5

Mr. Ibrahim Oda Awad Al-Shinikat

Member

Not

Executive

 

  1. Risk Management Committee: this committee consists of five members, one of which is from senior executive management and an independent member heads the committee, the following are their names:

No.

Name

Position

Independent

Executive

1

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Head

Independent

Executive / Not

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Member

Not

Executive

3

Dr. Mohammed Ahmed Al Haj Mohammed

Member

Not

Not

4

Mr. Majid Mohammed Ahmed Momani

Member

Independent

Not

5

Mr. Ibrahim Ouda Al-Shinikat

 

Member

Not

Executive

18    

اسم رئيس وأعضاء كل من  لجنة الترشيحات والمكافآت، لجنة حوكمة الشركات ولجنة إدارة المخاطر

ط- اسم رئيس وأعضاء كل من (لجنة الترشيحات والمكافآت، ولجنة الحوكمة، ولجنة إدارة المخاطر)

  1. لجنة الترشيحات والمكافآت

تتألف لجنة الترشيحات والمكافآت من أربعة أعضاء منهم غير تنفيذين ثلاثة أعضاء مستقلين وفيما يلي أسماء رئيس وأعضاء اللجنة :

ت

اسم العضو

الصفة

مستقل/ غير مستقل

تنفيذي/

غير تنفيذي

1

الأستاذ ماجـــدمحمـــد المومني

رئيس

مستقل

غير تنفيذي

2

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر

عضو

مستقل

غير تنفيذي

3

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

عضو

غير مستقل

غير تنفيذي

4

الأستاذ عــــلي محمـــد حـــرب

عضو

مستقل

غير تنفيذي

 


  1. لجنة الحوكمة

تتألف لجنة الحوكمة من خمسة أعضاء ثلاثة أعضاء مستقلين واثنان غير مستقلين علماً أن أربعة أعضاء من اللجنة غير تنفيذين وفيما يلي اسماء رئيس وأعضاء اللجنة:

ت

اسم العضو

الصفة

مستقل/

غير مستقل

تنفيذي/

غير تنفيذي

1

الأستاذ عــــلي محمـــد حـــرب

رئيس

مستقل

غير تنفيذي

2

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

عضو

غير مستقل

غير تنفيذي

3

الدكتور عمــر وفيـــق صابــر

عضو

مستقل

غير تنفيذي

4

الأستاذ ماجـــدمحمـــد المومني

عضو

مستقل

غير تنفيذي

5

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضو

غير مستقل

تنفيذي

3-لجنة إدارة المخاطر

تتألف لجنة إدارة المخاطر من خمسة أعضاء ثلاثة أعضاء منهم غير تنفيذيين وعضوين مستقلين ويترأس اللجنة عضو مستقل وفيما يلي أسماء رئيس وأعضاء اللجنة:

ت

اسم العضو

الصفة

مستقل/

غير مستقل

تنفيذي/

غير تنفيذي

1

الأستاذ عــــلي محمـــد حـــرب

رئيس

مستقل

غير تنفيذي

2

السيد أسامة محمود أبو شعيرة

عضو

غير مستقل

تنفيذي

3

الدكتور محمــد أحمـــد الحاج محمد

عضو

غير مستقل

غير تنفيذي

4

الأستاذ ماجـــدمحمـــد المومني

عضو

مستقل

غير تنفيذي

5

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضو

غير مستقل

تنفيذي

19    

عدد اجتماعات كل من اللجان خلال السنة  مع بيان الأعضاء الحاضرين
  1. The number of meetings of the Nominations and Rewards Committee, the Governance Committee, and the Risk Management Committee during the year 2020.

  1. The number of meetings of the Nominations and Rewards Committee in 2020 are two, as follows

No.

Name

Position

First meeting

Second meeting

1

Mr. Majid Mohammed Al Momani

Head

2

Dr. Mohammed Ahmed Al Haj Mohammed

Member

3

Mr. Ali Mohammed Harb

Member

 

  1. The number of meetings of the Governance Committee during the year 2020 are two, as follows:

No.

Name

Position

First meeting

Second meeting

1

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Head

2

Dr. Mohammed Ahmed Al-Haj Mohammad

Member

3

Dr. Omar Wafiq Osman Saber

Member

4

Mr. Majid Mohammed Ahmed Al-Momani

Member

5

Mr. Ibrahim Oda Awad Al-Shinikat

Member

 

  1. The number of meetings of the Risk Management Committee during the year 2020 are two, as follows:

No.

Name

Position

First meeting

Second meeting

1

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Head

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razzaq Abu Shaira

Member

3

Dr. Mohammed Ahmed Al Haj Mohammed

Member

4

Mr. Majid Mohammed Ahmed Momani

Member

5

Mr. Ibrahim Ouda Al-Shinikat

 

Member

20    

عدد اجتماعات كل من اللجان خلال السنة  مع بيان الأعضاء الحاضرين

ي- عدد اجتماعات كل من لجنةالترشيحات والمكافآت، ولجنة الحوكمة، ولجنة إدارة المخاطر خلال عام (2020)

 

  1. بلغ عدد اجتماعات لجنة الترشيحات والمكافآت خلال عام (2020) اجتماعان وفيما يلي الأعضاء الحاضرين لكل اجتماع:

ت

اسم العضو

الصفة

الاجتماع الأول

الاجتماع الثاني

1

الأستاذ ماجـــدمحمـــد المومني

رئيس

ü

ü

2

الدكتور عمر وفيق عثمان صابر

عضو

ü

ü

3

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

عضو

ü

ü

4

الأستاذ عــــلي محمـــد حـــرب

عضو

ü

ü

  1. بلغ عدد اجتماعات لجنة الحوكمة خلال عام (2020) اجتماعان وفيما يلي الأعضاء الحاضرين لكل اجتماع:

ت

اسم العضو

الصفة

الاجتماع الأول

الاجتماع الثاني

1

الأستاذ عــــلي محمـــد حـــرب

رئيس

ü

ü

2

الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

عضو

ü

ü

3

الدكتور عمــر وفيـــق صابــر

عضو

ü

ü

4

الأستاذ ماجـــدمحمـــد المومني

عضو

ü

ü

5

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضو

ü

ü

 

  1. بلغ عدد اجتماعات لجنة إدارة المخاطر خلال عام (2020) اجتماعان وفيما يلي الأعضاء الحاضرين لكل اجتماع:

ت

اسم العضو

الصفة

الاجتماع الأول

الاجتماع الثاني

1

الأستاذ عــــلي محمـــد حـــرب

رئيس

ü

ü

2

السيد أسامة محمود أبو شعيرة

عضو

û

ü

3

الدكتور محمــد أحمـــد الحاج محمد

عضو

û

ü

4

الأستاذ ماجـــدمحمـــد المومني

عضو

ü

ü

5

الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضو

ü

ü

21    

عدد اجتماعات لجنة التدقيق مع مدقق الحسابات الخارجي خلال السنة
  1. The meetings of the Audit Committee in the year (2020) were four with the external auditor, without the presence of any of the senior management personnel, or their representatives, as follows:

No.

Name

position

1st

2nd

3rd

4th

1

Dr. Mohamed Ahmed Rashid Mansour

Head

2

Dr. Omar Wafiq Osman Saber

Member

3

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Member

4

Mr. Majid Mohammed Ahmed Al-Momani

Member

5

Eng. Mohamed Khalil Hussein Attieh

Member

22    

عدد اجتماعات لجنة التدقيق مع مدقق الحسابات الخارجي خلال السنة
  1. بلغ عدد اجتماعات لجنة التدقيق خلال عام (2020) أربعة اجتماعات مع مدقق الحسابات الخارجي وذلك دون حضور أي من أشخاص الإدارة التنفيذية العليا أو من يمثلها وفيما يلي عدد الأعضاء الحاضرين لكل اجتماع:

ت

اسم العضو

الصفة

الاجتماع

الأول

الاجتماع

الثاني

الاجتماع

الثالث

الاجتماع

الرابع

1

الدكتور محمد أحمد الرشيـد

رئيس

ü

ü

ü

ü

2

الدكتور عمـر وفيــق صابـر

عضو

ü

ü

ü

ü

3

الأستاذ عـلي محمـــد حرب

عضو

ü

ü

ü

ü

4

الأستاذ ماجدمحمد المومني

عضو

ü

ü

ü

ü

5

السيد محمد خليل عطيـــــة

عضو

ü

ü

ü

ü

23    

عدد اجتماعات مجلس الادارة خلال السنة مع بيان الاعضاء الحاضرين
  1. The number of meetings of the Board of Directors are 11 meetings during the year 2019 as follows:

No.

Name

Position

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

1

Dr. Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Chairman of the Board of Directors

2

Mr. Osama Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Vice Chairman of the Board of Directors

3

Eng. Khalid Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Member

X

X

X

X

4

Mr. Ahmed Mahmoud Abdul Razaq Abu Shaira

Member

X

5

Dr. Mohammed Ahmed Rashid Mansour

Member

6

Mr. Majid Mohammed Ahmed Al-Momani

Member

7

Mr. Ali Mohamed Ali Harb

Member

8

Mohammed Khalil Hussein Attieh

Member

9

Elite International Dairy Company

Member

10

The Unique Bread Bakery Company

Member

11

Al Waseya Trading Company

Member

24    

عدد اجتماعات مجلس الادارة خلال السنة مع بيان الاعضاء الحاضرين
  1. عقد مجلس الإدارة (11) أحد عشر اجتماعاً خلال العام (2020) وفيما يلي الأعضاء الحاضرين لكل اجتماع:(علماً بأن الاجتماع الثالث وإلى الاجتماع الحادي عشر كان عن بعد)

ت

اسم العضو

صفته

الاجتماع الأول

الاجتماع الثاني

الاجتماع الثالث

الاجتماع الرابع

الاجتماع الخامس

الاجتماع السادس

الاجتماع السابع

الاجتماع الثامن

الاجتماع التاسع

الاجتماع العاشر

الاجتماع الحادي عشر

1

د. محمود عبد الرزاق محمود أبو شعيرة

رئيس المجلس

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

2

السيد أسامة محمود عبد الرزاق أبو شعيرة

نائب رئيس المجلس

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

3

السيد خالد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

عضو

û

û

ü

ü

ü

ü

ü

û

û

ü

ü

4

السيد أحمد محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

û

ü

ü

5

الدكتور محمد أحمد الرشيد منصور

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

6

السيد ماجد محمد أحمد المومني

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

7

السيد علي محمد علي حرب

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

8

السيد محمد خليل حسين عطية

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

9

شركة النخبة الدولية لإنتاج الألبان

ويمثلها:الدكتور عمر وفيق عثمان صابر

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

10

شركة مخابز الرغيف الفريد

ويمثلها:الدكتور محمد أحمد الحاج محمد

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

11

السيد إبراهيم عودة الشنيكات

ممثل شركة الوسية التجارية

عضو

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü

ü


الإقرارات

01/01/2020 - 31/12/2020
لغة
الانجليزية
العربية
الإقرارات
اقرار من مجلس الادارة بعدم وجود امور جوهرية قد تؤثر على استمرارية الشركة خلال السنة المالية التالية
نص 1 نص 2
اقرار من مجلس الادارة بمسؤوليته عن اعداد البيانات المالية وعن توفر نظام رقابة داخلية فعال في الشركة
نص 3 نص 4
اقرار بصحة ودقة واكتمال المعلومات والبيانات المالية في التقرير السنوي  موقعا من رئيس مجلس الادارة والمدير العام والمدير المالي للشركة
نص 5 نص 6

نص

1    

اقرار من مجلس الادارة بعدم وجود امور جوهرية قد تؤثر على استمرارية الشركة خلال السنة المالية التالية

22. Endorsement No. (1)

We, the undersigned, Chairman and members of the Board of Directors acknowledge that there are no material matters that may affect the Company's sustainability during the next fiscal year (2020).

 

Chairman of Board of Directors Vice president

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Osama Mahmoud

Abu Shaira Abu Shaira

 

member member member

Dr. Omar Wafiq Ali Mohamed Harb Eng. Khaled Mahmoud

Saber Abu Shaira

 

 

member member member

Majid Mohammed Mr. Ahmed Mahmoud Eng. Mohammed Khalil

Al Momani Abu Shaira Hussein Atya

 

member member member

Mr. Ibrahim Odeh Dr. Mohammed Ahmed Etaf Falah Ahmed

Shnikat Al Haj Al Omari

2    

اقرار من مجلس الادارة بعدم وجود امور جوهرية قد تؤثر على استمرارية الشركة خلال السنة المالية التالية

22- إقرار رقم ( 1 )

نحن الموقعون أدناه رئيس و أعضاء مجلس الإدارة نُقر بعدم وجود أية أمور جوهرية قد تؤثر على استمرارية الشركة خلال السنة المالية القادمة (2021)م .

 

رئيس مجلس الإدارة: الدكتور محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

نائب الرئيس : السيد أسامة محمود أبو شعيرة  

عضو: الدكتور عمر وفيق صابر

عضو : الأستاذ علي محمد حرب

عضو: المهندس خالد محمود أبو شعيرة

عضو : الأستاذ ماجد محمد المومني

عضو: السيد أحمد محمود أبو شعيرة

عضو: المهندس محمد خليل حسين عطية

عضو: الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضو: د. محمد أحمد الحاج محمد

عضو: السيدة عطاف أحمد العمري

3    

اقرار من مجلس الادارة بمسؤوليته عن اعداد البيانات المالية وعن توفر نظام رقابة داخلية فعال في الشركة

23. Endorsement No. (2)

    We, the undersigned, the Chairman and members of the Board of Administration acknowledge our responsibility to prepare the financial statements and provide an effective monitoring system in this company.

Chairman of Board of Directors Vice president

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Osama Mahmoud

Abu Shaira Abu Shaira

 

member member member

Dr. Omar Wafiq Ali Mohamed Harb Eng. Khaled Mahmoud

Saber Abu Shaira

 

 

member member member

Majid Mohammed Mr. Ahmed Mahmoud Eng. Mohammed Khalil

Al Momani Abu Shaira Hussein Atya

 

member member member

Mr. Ibrahim Odeh Dr. Mohammed Ahmed Etaf Falah Ahmed

Shnikat Al Haj Al Omari

4    

اقرار من مجلس الادارة بمسؤوليته عن اعداد البيانات المالية وعن توفر نظام رقابة داخلية فعال في الشركة

23- إقرار رقم ( 2 )

نحن الموقعون أدناه رئيس و أعضاء مجلس الإدارة نقُر بمسؤوليتنا عن إعداد البيانات المالية وتوفير نظام رقابة فعال في هذه الشركة

 

رئيس مجلس الإدارة: الدكتور محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

نائب الرئيس : السيد أسامة محمود أبو شعيرة  

عضو: الدكتور عمر وفيق صابر

عضو : الأستاذ علي محمد حرب

عضو: المهندس خالد محمود أبو شعيرة

عضو : الأستاذ ماجد محمد المومني

عضو: السيد أحمد محمود أبو شعيرة

عضو: المهندس محمد خليل حسين عطية

عضو: الأستاذ إبراهيم عودة الشنيكات

عضو: د. محمد أحمد الحاج محمد

عضو: السيدة عطاف أحمد العمري

 

 

 

5    

اقرار بصحة ودقة واكتمال المعلومات والبيانات المالية في التقرير السنوي  موقعا من رئيس مجلس الادارة والمدير العام والمدير المالي للشركة

24. Endorsement No. (3)

We, the undersigned, acknowledge the accuracy and completeness of the information and data contained in the Annual Report for the year 2017.

 

Chairman of Board of Directors

Dr. Mahmoud Abdel Razzaq Abu Shaira

 

 

 

Director of the Company

Hussein Ghazi Al Shabatat

 

 

 

The Financial Director

Mohammed Jihad Baraima

6    

اقرار بصحة ودقة واكتمال المعلومات والبيانات المالية في التقرير السنوي  موقعا من رئيس مجلس الادارة والمدير العام والمدير المالي للشركة

24- إقرار رقم (3 )

نحن الموقعين أدناه نقُر بصحة ودقة واكتمال المعلومات والبيانات الواردة في التقرير السنوي لعام (2020 ) م .

 

رئيس مجلس الإدارة: د. محمود عبدالرزاق أبو شعيرة

مدير الشركة: حسين غازي الشباطات

المدير المالي : محمد جهاد براهمة


قائمة المركز المالي

31/12/2020 JOD 31/12/2019 JOD
بيان المركز المالي
الموجودات
موجودات غير متداولة
الممتلكات والآلات والمعدات
إجمالي الموجودات غير المتداولة
الموجودات المتداولة
المخزون
الذمم التجارية والذمم المدينة الأخرى المتداولة
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
النقد في الصندوق ولدى البنوك
موجودات متداولة أخرى
إجمالي الموجودات المتداولة
مجموع الموجودات
حقوق الملكية والمطلوبات
حقوق الملكية
رأس المال المدفوع
أرباح مدورة
احتياطي اجباري
إحتياطي اختياري
إحتياطي خاص
إجمالي حقوق الملكية المنسوبة إلى مالكي الشركة الأم
إجمالي حقوق الملكية
المطلوبات
المطلوبات غير المتداولة
الاقتراضات غير المتداولة
مجموع المطلوبات غير متداولة
المطلوبات المتداولة
القروض المتداولة
الذمم التجارية والذمم الدائنة الاخرى المتداولة
ايرادات مقبوضة مقدماً متداولة
مطلوبات متداولة أخرى
مجموع المطلوبات المتداولة
مجموع المطلوبات
مجموع المطلوبات وحقوق الملكية

قائمة الدخل

01/01/2020 - 31/12/2020 JOD 01/01/2019 - 31/12/2019 JOD
الربح أو الخسارة
الربح (الخسارة)
الايرادات التشغيلية
مصاريف تشغيلية
مجمل الربح
المصاريف الادارية والعمومية
الربح (الخسارة) من الأنشطة التشغيلية
مخصصات أخرى
الإيرادات الأخرى
ارباح (خسائر) موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
الربح (الخسارة) قبل الضريبة من العمليات المستمرة
مصروف ضريبة الدخل
الربح (الخسارة) من العمليات المستمرة
الربح (الخسارة)
الربح (الخسارة)، المنسوب إلى
حصة السهم من الأرباح

قائمة الدخل الشامل، يتم عرض بنود الدخل الشامل الاخر صافي من الضريبة

01/01/2020 - 31/12/2020 JOD 01/01/2019 - 31/12/2019 JOD
بيان الدخل الشامل
الربح (الخسارة)
دخل شامل آخر
مكونات الدخل الشامل الآخر التي لن يعاد تصنيفها إلى الربح أو الخسارة، مطروحا منها الضريبة
مكونات الدخل الشامل الآخر التي سيعاد تصنيفها إلى الربح أو الخسارة، مطروحا منها الضريبة
فرق ترجمة عملات أجنبية
تحوطات التدفق النقدي
تحوطات صافي الاستثمار في عمليات أجنبية
التغير في القيمة الزمنية للخيارات
التغير في قيمة العناصر الآجلة من العقود الآجلة
التغير في قيمة فروقات أسعار العملة الأجنبية
الموجودات المالية المقاسة بالقيمة العادلة من خلال دخل شامل آخر
إجمالي الدخل الشامل الآخر
إجمالي الدخل الشامل
الدخل الشامل المنسوب إلى

قائمة التدفقات النقدية، الطريقة غير المباشرة

01/01/2020 - 31/12/2020 JOD 01/01/2019 - 31/12/2019 JOD
التدفقات النقدية من (المستخدمة في) الأنشطة التشغيلية
الربح (الخسارة)
تعديلات لمطابقة الربح (الخسارة)
ارباح ( خسائر) من تقييم موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
مصروف استهلاكات واطفاءات
مجموع التعديلات لمطابقة الربح (الخسارة)
التغير في رأس المال العامل
النقصان (الزيادة) في المخزون
النقص (الزيادة) في الذمم التجارية المدينة
النقص (الزيادة) في المصاريف المدفوعة مقدما
النقص (الزيادة) في الايرادات مستحقة القبض
النقص ( الزيادة) في الامانات المدينة
الزيادة (النقص) في الذمم الدائنة
الزيادة (النقص) في المصاريف مستحقة الدفع
الزيادة (النقص) في الإيرادات المؤجلة
الزيادة ( النقص ) في المخصصات الأخرى
الزيادة (النقص) في المطلوبات الأخرى المتداولة وغير المتداولة
التدفقات النقدية من (المستخدمة في) الانشطة التشغيلية
ضرائب الدخل (المستردة) المدفوعة
صافي النقد من (المستخدم في) عمليات التشغيل
التدفقات النقدية من (المستخدمة في) أنشطة استثمارية
شراء الممتلكات والمعدات
صافي التدفق النقدي من (المستخدم في) الانشطة الإستثمارية
التدفقات النقدية من (المستخدمة في) الأنشطة التمويلية
تسديدات قروض المرابحة والقروض بفائدة
أرباح الأسهم المدفوعة
صافي التدفق النقدي من (المستخدم في) الانشطة التمويلية
صافي الزيادة (النقص) في النقد أو النقد المعادل قبل الاثر الناتج عن تغيرات اسعار الصرف
اثر تغيرات أسعار الصرف على النقد والنقد المعادل
صافي الزيادة (النقص) في النقد والنقد المعادل
النقد والنقد المعادل في بداية الفترة
النقد والنقد المعادل في نهاية الفترة

قائمة التغيرات في حقوق الملكية

01/01/2020 - 31/12/2020 JOD
حقوق الملكية المنسوبة إلى مالكي الشركة الأم
رأس المال المدفوع
الأرباح المدورة
علاوة إصدار
خصم إصدار
أسهم الخزينة
حصص ملكية أخرى
احتياطي اجباري
إحتياطي اختياري
احتياطي عام
إحتياطي خاص
إحتياطي القيمة العادلة
احتياطي تحوطات التدفقات النقدية
احتياطيات أخرى
حقوق غير المسيطرين
حقوق الملكية
تفاصيل
قائمة التغيرات في حقوق الملكية
حقوق الملكية في بداية الفترة
التغيرات في حقوق الملكية
الدخل الشامل
الربح (الخسارة)
إجمالي الدخل الشامل
المحول إلى/من الإحتياطيات
أرباح الأسهم المدفوعة
مجموع الزيادة (النقص) في حقوق الملكية
حقوق الملكية في نهاية الفترة
01/01/2019 - 31/12/2019 JOD
حقوق الملكية المنسوبة إلى مالكي الشركة الأم
رأس المال المدفوع
الأرباح المدورة
علاوة إصدار
خصم إصدار
أسهم الخزينة
حصص ملكية أخرى
احتياطي اجباري
إحتياطي اختياري
احتياطي عام
إحتياطي خاص
إحتياطي القيمة العادلة
احتياطي تحوطات التدفقات النقدية
احتياطيات أخرى
حقوق غير المسيطرين
حقوق الملكية
تفاصيل
قائمة التغيرات في حقوق الملكية
حقوق الملكية في بداية الفترة
التغيرات في حقوق الملكية
الدخل الشامل
الربح (الخسارة)
دخل شامل آخر
إجمالي الدخل الشامل
المحول إلى/من الإحتياطيات
أرباح الأسهم المدفوعة
مجموع الزيادة (النقص) في حقوق الملكية
حقوق الملكية في نهاية الفترة

إيضاحات - التصنيفات الفرعية للموجودات

قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
الاستثمارات في الشركات التابعة والمشاريع المشتركة والشركات الحليفة
قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
الذمم التجارية والذمم الأخرى المدينة غير المتداولة
قيمة (31/12/2020) JOD
قيمة (31/12/2019) JOD
تفاصيل
المخزون المتداول
المواد واللوازم المتداولة التي سيتم استهلاكها في عملية الإنتاج أو تقديم الخدمات
مخزون بضاعة متداولة أخرى
مخزون آخر
مجموع مخزون البضاعة المتداولة الأخرى
مجموع المخزون المتداول
قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
التغير في مخصص بضاعة تالفة وبطيئة الحركة
قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
التغير في مخصص تدني قيمة المخزون
قيمة (31/12/2020) JOD
قيمة (31/12/2019) JOD
تفاصيل
الذمم التجارية والذمم الأخرى المدينة المتداولة
الذمم المدينة التجارية المتداولة
شيكات برسم التحصيل متداولة
مجموع الذمم التجارية و الذمم المدينة الاخرى المتداولة
مخصص الذمم التجارية المشكوك في تحصيلها والذمم المدينة المتداولة الأخرى
مجموع الذمم التجارية والذمم الأخرى المدينة المتداولة
قيمة (31/12/2020) JOD
قيمة (31/12/2019) JOD
تفاصيل
النقد في الصندوق ولدى البنوك
نقد
النقد في الصندوق
الأرصدة لدى البنوك
مجموع النقد
النقد المعادل
مجموع النقد في الصندوق ولدى البنوك
قيمة (31/12/2020) JOD
قيمة (31/12/2019) JOD
تفاصيل
موجودات متداولة اخرى
المصاريف المدفوعة مسبقا
الإيراد المستحق وغير مقبوض
تأمينات مستردة متداولة
تأمينات بنكية متداولة
موجودات متداولة اخرى
مجموع الموجودات الاخرى

إيضاحات - التصنيفات الفرعية للمطلوبات وحقوق الملكية

31/12/2020 JOD 31/12/2019 JOD
احتياطات أخرى
القروض غير المتداولة
أوراق دفع طويلة الأجل
مجموع الاقتراضات غير المتداولة
الذمم التجارية و الذمم الأخرى الدائنة غير المتداولة
المخصصات المتداولة
مخصصات منافع الموظفين.
القروض المتداولة
أوراق الدفع المتداولة
مجموع الاقتراضات المتداولة والجزء المتداول من الاقتراضات غير المتداولة
الذمم التجارية والذمم الأخرى الدائنة المتداولة
الذمم الدائنة التجارية المتداولة
شيكات مؤجلة دائنة متداولة
مجموع الذمم التجارية و الذمم الأخرى الدائنة المتداولة
المطلوبات الأخرى المتداولة
المصاريف المستحقة المتداولة
أمانات متداولة أخرى
مجموع مطلوبات متداولة اخرى

إيضاحات - تحليل الدخل والمصاريف

01/01/2020 - 31/12/2020 JOD 01/01/2019 - 31/12/2019 JOD
الايرادات التشغيلية
إيرادات تقديم الخدمات
إيرادات تقديم الخدمات التعليمية
إيرادات الرسوم الدراسية
ايرادات رسوم المرافق والخدمات
إيرادات تقديم الخدمات التعليمية
إيرادات من أعمال الفنادق
الإيرادات من تقديم خدمات الاعلام
الإيرادات من تقديم الخدمات الصحية
إيرادات تقديم خدمات التكنولوجيا والاتصالات:
إيرادات تقديم خدمات النقل:
الإيرادات من تقديم خدمات أخرى
إيرادات تقديم الخدمات
إيرادات تشغيلية أخرى
إجمالي الايرادات التشغيلية
المصاريف التشغيلية
الرواتب والأجور المصنفة كمصاريف تشغيلية
اللوازم والمواد المستهلكة
كلفة الخدمات
مصروف استهلاكات واطفاءات
مصروف الاصلاح والصيانة المصنفة كمصاريف تشغيلية
مصاريف محروقات وطاقة
تأمين صحي للطلاب
إجمالي المصاريف التشغيلية
المصاريف الادارية والعمومية
مصاريف تعويض نهاية خدمة
مصاريف الايجار
قرطاسية ومطبوعات
رسوم ورخص واشتراكات
مصاريف الدعاية والاعلان
اتعاب مهنية و استشارات
مصاريف التبرعات والهبات
بريد وهاتف وانترنت
مصاريف التأمين
مصاريف ضيافة
مصاريف البحث والتطوير
مصاريف تنقلات أعضاء مجلس الادارة
مكافأة اعضاء مجلس الادارة
مصاريف إدارية وعمومية أخرى
إجمالي المصاريف الإدارية والعمومية
مصاريف البيع والتوزيع
مصاريف تشغيلية أخرى
مخصصات أخرى
مخصص ديون مشكوك في تحصيلها
مخصص تدني القيمة
مجموع المخصصات الأخرى
الإيرادات الأخرى
ايرادات اخرى
مجموع الإيرادات الأخرى
أرباح (خسائر) موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
أرباح (خسائر) غير متحققة من بيع موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
إجمالي أرباح (خسائر) موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
ايرادات التمويل
مصاريف التمويل

إيضاحات - قائمة الإيضاحات

01/01/2020 - 31/12/2020
لغة
الانجليزية
العربية
قائمة الايضاحات
الافصاح العام
نص 1 نص 2
الافصاح عن أساس إعداد البيانات المالية
نص 3 نص 4
الافصاح عن أساس التوحيد
نص 5 نص 6
الافصاح عن الوضع القانوني للشركة
نص 7 نص 8
الإفصاح عن الممتلكات والآلات والمعدات
نص 9 نص 10
الافصاح عن موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
نص 11 نص 12
الإفصاح عن ضريبة الدخل
نص 13 نص 14
الافصاح عن المعاملات مع الجهات ذات العلاقة
نص 15 نص 16
الافصاح عن النقد في الصندوق ولدى البنوك
نص 17 نص 18
الافصاح عن المصاريف المدفوعة مقدماً والموجودات الاخرى
نص 19 نص 20
الإفصاح عن احتياطي إجباري
نص 21 نص 22
الافصاح عن الاحتياطي الاختياري
نص 23 نص 24
الافصاح عن الإحتياطيات الأخرى ضمن بنود حقوق الملكية
نص 25 نص 26
الافصاح عن المخصصات
نص 27 نص 28
الافصاح عن ايرادات متداولة مقبوضة مقدماً
نص 29 نص 30
الافصاح عن إيرادات الرسوم الدراسية
نص 31 نص 32
الإفصاح عن قياس القيمة العادلة
نص 33 نص 34
الافصاح عن الارقام المقارنة
نص 35 نص 36
الافصاح عن مخاطر السيولة
نص 37 نص 38
الافصاح عن مخاطر الائتمان
نص 39 نص 40
الافصاح عن مخاطر العملة
نص 41 نص 42
الافصاح عن إدارة رأس المال
نص 43 نص 44

نص

1    

الافصاح العام

ORGANIZATION AND ACTIVITIES

Al-Zarka Educational and Investment ("the Company") is a Public Shareholding Company. Registered under commercial registration number (214) on December 22, 1991 and obtained operating rights on October 2, 1992. The Company's share capital is JD 16,500,000 divided into 16,500,000 shares each for JD 1.

 

 

The Company's principal activity is establishing a civil university and related institutes to help qualify students and contributing to scientific research and establishing schools.

 

The Company and university's headquarter is in Al-Zarka City.

2    

الافصاح العام

- التكوين والنشاط

إن شركة الزرقاء للتعليم والإستثمار المساهمـة العامة المحدودة مسجلة في سجل الشركات المساهمة العامة المحدودة تحت رقم (214) بتاريخ 22 كانون الأول 1991 وقد حصلت الشركة على حق الشروع بالعمل بتاريخ 2 تشرين الاول 1992، إن رأس مال الشركة 16,500,000 دينار أردني مقسم إلى 16,500,000 سهم بقيمة إسمية دينار أردني للسهم الواحد.

 

يتألف النشاط الرئيسي الحالي للشركة في إنشاء وتأسيس جامعة أهلية وانشاء المراكز والمعاهد الخاصة بتأهيل الطلاب الملتحقين بها للمراكز العليا والمساهمة في البحث العلمي وانشاء مدارس وغيرها.

 

إن مركـز عمل الشركة والجامعة والشركة التابعة الرئيسي هو محافظة الزرقاء .

3    

الافصاح عن أساس إعداد البيانات المالية

The preparation of financial statements

The accompanying consolidated financial statements have been prepared in accordance with the International Financial Reporting Standards.

4    

الافصاح عن أساس إعداد البيانات المالية

إعداد البيانات المالية

تم إعداد البيانات المالية الموحدة بناءاً على المعايير الدولية للتقارير المالية.

5    

الافصاح عن أساس التوحيد

Basis of consolidation financial statements

The consolidated financial statements incorporate the financial statements of Al-Zarka Educational and Investment Company (Public Shareholding Company) and the subsidiaries controlled by the Company

 

Control is achieved where the Company:

 

  • Ability to exert power over the investee.

  • Exposure, or rights, to variable returns from its involvement with the investee.

  • Ability to exert power over the investee to affect the amount of the investor's returns.

 

The Company reassesses whether or not it controls an investee if facts and circumstances indicate that there are changes to one or more of the three elements of control described in the accounting policy for subsidiaries above.

 

When the Company has less than a majority of the voting, The Company shall have control over the investee when the voting rights sufficient to give it the ability to direct relevant activities of the investee individually.

 

When The Company reassesses whether or not it controls an investee, it consider all the relevant facts and circumstances which includes:

 

  • Size of the holding relative to the size and dispersion of other vote holders

  • Potential voting rights, others vote-holders, and Other parties

  • Other contractual rights

  • Any additional facts and circumstances may indicate that the company has, or does not have, the current ability to direct the activities related to the time needed to make decisions, including how to vote at previous shareholders meetings.

 

The consolidation process begins when the company's achieve control on the investee enterprise (subsidiary), while that process stops when the company's loses control of the investee (subsidiary). In particular Income and expenses of subsidiaries acquired or disposed of during the year are included in the consolidated income statement, and the consolidated comprehensive income statement from the effective date of acquisition and up to the effective date of which it loses control of a subsidiary Company.

 

The consolidated financial statement as of December 31, 2020 contains the financial statement of (Al Dou'a Al Satee' for Satellite broadcasting and radio).

Subsidiary name

Registration place

Registration year

Vote and equity percentage

Main activity

Al Dou'a Al Satee' for Satellite broadcasting and radio

The Hashemite kingdom of Jordan

2015

100 %

Managing Satellite broadcasting and radio stations

6    

الافصاح عن أساس التوحيد

 

أساس توحيد البيانات المالية

تتألف البيانات المالية الموحدة لشركة الزرقاء للتعليم والاستثمار والشركة التابعة لها من البيانات المالية الخاصة بالشركة والمنشآت المسيطر عليها من قبل الشركة )الشركات التابعة(.

تتحقق السيطرة عندما يكون للشركة

  • القدرة على التحكم بالمنشأة المستثمر بها.

  • نشوء حق للشركة في العوائد المتغيرة نتيجة لارتباطها بالمنشأة المستثمر بها .

  • القدرة على التحكم في المنشأة المستثمر بها بغرض التأثير على عوائد المستثمر.

 

 

تقوم الشركة بإعادة تقييم ما إذا كانت تسيطر على أي من المنشآت المستثمر بها أم لا، إذا ما كانت الحقائق والظروف تشير إلى حدوث تغيرات على واحد أو أكثر من عناصر السيطرة المشار أليها أعلاه.

عندما تقل حقوق التصويت الخاصة بالشركة في أي من المنشآت المستثمر بها عن أغلبية حقوق التصويت بها، يكون للشركة السيطرة على تلك المنشأة المستثمر بها عندما تكون حقوق التصويت كافية لمنحها قدرة عملية لتوجيه الأنشطة ذات الصلة بالمنشأة المستثمر بها بشكل منفرد.

 

تأخذ الشركة بعين الاعتبار كافة الحقائق والظروف ذات الصلة عند تقييم ما إذا كان للشركة حقوق التصويت في المنشأة المستثمر بها أم لا بشكل كافٍ لمنحها السيطرة ، تشمل تلك الحقائق والظروف ما يلي:

  • حجم حقوق التصويت التي تمتلكها الشركة بالنسبة لحجم ومدى ملكية حاملي حقوق التصويت الآخرين

  • حقوق التصويت المحتملة التي تمتلكها الشركة وحاملي حقوق التصويت الآخرين والأطراف الآخرى

  • الحقوق الناشئة من الترتيبات التعاقدية الأخرى.

  • أية حقائق وظروف إضافية قد تشير إلى أن الشركة لها، أو ليست لديها، القدرة الحالية على توجيه الأنشطة ذات الصلة وقت الحاجة لاتخاذ قرارات، بما في ذلك كيفية التصويت في اجتماعات المساهمين السابقة.

 

تبدأ عملية توحيد الشركة التابعة عندما تحصل الشركة على السيطرة على تلك الشركة التابعة، بينما تتوقف تلك العملية عندما تفقد الشركة السيطرة على الشركة التابعة. وعلى وجه الخصوص، يتم تضمين إيرادات ومصاريف الشركة التابعة المستحوذة أو المستبعدة خلال السنة في بيان الدخل الشامل الموحد من تاريخ حصول الشركة على السيطرة حتى التاريخ الذي تنقطع فيه سيطرة الشركة على الشركة التابعة.

 

إن الربح أو الخسارة وكل عنصر من عناصر الدخل الشامل الأخرى موزعة على مالكي الشركة ومالكي الحصص غير المسيطرة، إجمالي الدخل الشامل للشركة التابعة موزع على مالكي الشركة والأطراف غير المسيطرة حتى لو أدى ذلك إلى حدوث عجز في أرصدة الأطراف غير المسيطرة.

 

حيثما لزم الأمر، يتم إجراء تعديلات على البيانات المالية للشركات التابعة لكي تتلائم سياساتها المحاسبية مع تلك المستخدمة من قبل الشركة الأم.

 

يتم إستبعاد جميع المعاملات بما في ذلك الأصول والالتزامات وحقوق الملكية والأرباح والمصاريف والتدفقات النقدية الناتجة عن المعاملات الداخلية بين الشركة والشركات التابعة عند التوحيد.

 

تشتمل القوائم المالية الموحدة كما في 31 كانون الأول 2020 على القوائم المالية للشركة التابعة التالية (شركة الضوء الساطع للبث الفضائي والإذاعي ذ.م.م):

اسم الشركة التابعة

مكان التسجيل

سنة التسجيل

نسبة الملكية والتصويت

النشاط الرئيسي

الضوء الساطع للبث الفضائي والإذاعي

الأردن

2015

100%

إدارة محطات فضائية وإذاعية

7    

الافصاح عن الوضع القانوني للشركة

LEGAL STATUS OF THE COMPANY

Summary of cases filed against the company by others:

The value of cases filed by others against the company amounted to 207,844 JD.

 

Summary of cases filed by the company against others:

The value of the cases brought by the company against others amounted to 124,524 JD.

8    

الافصاح عن الوضع القانوني للشركة

الوضع القانوني للشركة

ملخص القضايا المرفوعة على الشركة من قبل الغير:

بلغت قيمة القضايا المرفوعة من قبل الغير على الشركة بقيمة 207,844 دينار اردني.

 

ملخص القضايا المرفوعة من الشركة على الغير:

بلغت قيمة القضايا المقامة من قبل الشركة على الغير بقيمة 124,524 دينار اردني.

9    

الإفصاح عن الممتلكات والآلات والمعدات

Property and equipment

Property and equipment are stated at cost less accumulated depreciation. Expenditure on maintenance and repairs is expensed. Depreciation is provided over the estimated useful lives of the applicable assets using the straight-line method. The estimated rates of depreciation of the principal classes of assets are as follows:

 

 

Annual depreciation rate

Buildings, walls and wells

 

2-15%

Furniture and furnishings and others

 

5-25%

Equipments, devices and Laboratories

 

10-33%

Vehicles

 

15%

 

 

 

 

 

 

Useful lives and the depreciation method are reviewed periodically to make sure that the method and amortization period appropriate with the expected economic benefits of property and equipment.

Impairment test is performed to the value of the property and equipment that appears in the Statement of Financial Position When any events or changes in circumstances shows that this value is non-recoverable.

 

In case of any indication to impairment, Impairment losses are calculated according to the policy of the low value of the assets

At the exclusion of any subsequent property and equipment, recognize the value of gains or losses resulting, Which represents the difference between the net proceeds of exclusion and the value of the property and equipment that appears in the Statement of Financial Position, Gross Profit and loss.

10    

الإفصاح عن الممتلكات والآلات والمعدات

الممتلكات والمعدات

تظهر الممتلكات والمعدات بالكلفة بعد تنزيل الإستهلاكات المتراكمة، تعتبر مصاريف الإصلاح والصيانة مصاريف إيرادية أما مصاريف التحسينات فتعتبر مصاريف رأسمالية، ويتم إستهلاك الممتلكات والمعدات على أساس حياتها العملية المقدرة وذلك باستعمال طريقة القسط الثابت. إن معدلات إستهلاك الموجودات هي كما يلي:-

 

 

معدل الإستهلاك السنوي

مباني

 

2%-15%

أثاث ومفروشات واخرى

 

5%-25%

أجهزة والات ومعدات ومختبرات

 

10%-33%

سيارات وحافلات

 

15%

 

 

 

يتم مراجعة العمر الإنتاجي وطريقة الإستهلاك بشكل دوري للتأكد من أن طريقة وفترة الإستهلاك تتناسب مع المنافع الاقتصادية المتوقعة من الممتلكات والمعدات.

 

يتم اجراء اختبار لتدني القيمة التي تظهر بها الممتلكات والمعدات في قائمة المركز المالي الموحدة عند ظهور أي أحداث أو تغيرات في الظروف تظهر أن هذه القيمة غير قابلة للإسترداد. في حال ظهور أي مؤشر لتدني القيمة، يتم إحتساب خسائر تدني تبعاً لسياسة تدني قيمة الموجودات.

عند أي إستبعاد لاحق للممتلكات والمعدات فإنه يتم الإعتراف بقيمة المكاسب أو الخسارة الناتجة، التي تمثل الفرق ما بين صافي عوائد الإستبعاد والقيمة التي تظهر بها الممتلكات والمعدات في قائمة المركز المالي الموحدة، مجمل الربح والخسارة.

11    

الافصاح عن موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل

Financial assets designated at fair value through statement of comprehensive income

Financial assets are classified as at fair value through statement of income when the financial asset is either held for trading or it is designated as at fair value through statement of income .A financial asset is classified as held for trading if:

 

  • It has been acquired principally for the purpose of selling it in the near term; or

  • on initial recognition it is part of a portfolio of identified financial instruments that the Company manages together and has a recent actual pattern of short-term profit-taking; or

  • It is a derivative that is not designated and effective as a hedging instrument.

 

A financial asset other than a financial asset held for trading may be designated as at fair value through statement of income upon initial recognition if:

 

  • such designation eliminates or significantly reduces a measurement or recognition inconsistency that would otherwise arise; or

 

  • The financial asset forms part of a group of financial assets or financial liabilities or both, which is managed and its performance is evaluated on a fair value basis, in accordance with the Company’s documented risk management or investment strategy, and information about the grouping is provided internally on that basis; or

 

  • It forms part of a contract containing one or more embedded derivatives, and IAS 39 Financial Instruments: Recognition and Measurement permits the entire combined contract (asset or liability) to be designated as at fair value through statement of income.

 

Financial assets at fair value through statement of income are stated at fair value, with any gains or losses arising on measurement recognized in profit or loss. The net gain or loss recognized in profit or loss incorporates any dividend or interest earned on the financial asset and is included in the ‘other gains and losses’ line item in the consolidated income statement.

 

Equity instruments at FVTOCI

Investments in equity instruments at FVTOCI are initially measured at fair value plus transaction costs. Subsequently. They are measured fair value with gains and losses arising from changes in fair value recognized in other comprehensive income and accumulated in the cumulative changes in fair value of securities reserve: The cumulative changes or loss will not be reclassified investments. But reclassified to retained earnings. The Company has designated all instruments that are not held for trading as at FVTOCI

 

Dividends on these investments in equity instruments arc recognized in profit or loss when the Company right to receive the dividends is established, unless the dividends clearly represent a recovery of a part of the cost of the investments. Other net gains and losses are recognized in OCI and are never reclassified to profit or loss.

 

Debt instruments at amortized cost or at FVTOCI

The Company assesses the classification and measurement of the cash flow characteristics of the contractual asset and the Company's business model for managing the asset

For an asset to classified and measured at amortized cost or at FVTOCI, is contractual terms should give rise to cash flows that are solely represent payments of principal and interest on the principal outstanding (SPPI)

At initial recognition of a financial asset, the Company determines whether newly recognized financial assets are part of an existing business model or whether they reflect the commencement of a new business model. The Company reassess its business models each reporting period to determine whether the business models have changed since the preceding period. For the current and prior reporting period the Company has not identified a change in its business models.

 

When a debt instrument measured a FVTOCI is derecognized, the cumulative gain or loss previously recognized in OCI is reclassified from equity to profit or loss. In contrast, for an equity investment designated as measured FVTOCI , the cumulative gain/loss previously recognized in OCI is not subsequently reclassified to profit or loss but transferred within equity.

Debt instruments that are subsequently measured at amortized cost or FVTOCI are subject to impairment.

 

Financial assets at FVTPL

Financial assets at FVTPL are:

(i) Assets with contractual cash flows that are not SPPl ; or and

(ii) assets that are held in a business model other than held to collect contractual cash flows or held to collect and sell; or

(iii) Assets designated at FVTPL using the fair value option.

These assets are measured at fair value, with any gains / losses arising on re-measurement recognized in profit or loss.

 

Fair value option: A financial instrument with a reliably measureable fair value can be designated as FVTPL (the fair value option) on its initial recognition even if the financial instrument was not acquired or incurred principally for the purpose of selling or repurchasing .The fair value option can be used for financial assets if it eliminates or significantly reduces a measurement or recognition inconsistency that would otherwise arise from measuring assets or liabilities, or recognizing related gains and losses on a different basis (an “accounting mismatch”).

12    

الافصاح عن موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل

الموجودات المالية المحددة بالقيمة العادلة من خلال بيان الدخل الشامل

تتمثل الموجودات المالية المحددة بالقيمة العادلة من خلال بيان الدخل الشامل في :

 

موجودات تتضمن تدفقات نقدية تعاقدية وليست مدفوعات للمبلغ الاصلي او الفائدة على المبلغ الاصلي القائم، او / و

 

موجودات محتفظ بها ضمن نموذج اعمال وليس محتفظا بها لتحصيل تدفقات نقدية تعاقدية او للتحصيل والبيع ، او

 

موجودات مالية محددة بالقيمة العادلة من خلال بيان الدخل الشامل باستخدام خيار القيمة العادلة.

 

تقاس تلك الموجودات بالقيمة العادلة مع تسجيل اية ارباح / خسائر ناتجة من اعادة القياس المعترف به في الربح او الخسارة.

 

خيار القيمة العادلة: يمكن تصنيف اداة مالية ذات قيمة عادلة يمكن قياسها بشكل موثوق بالقيمة العادلة من خلال الربح او الخسارة (خيار القيمة العادلة) عند الاعتراف المبدئي حتى اذا لم يتم اقتناء الادوات المالية او تكبدها بشكل اساسي لغرض البيع او اعادة الشراء. ويمكن استخدام خيار القيمة العادلة للموجودات المالية اذا كان يلغي او يحد بشكل كبير من عدم التناسق في القياس او الاعتراف الذي كان سينشأ خلافا لذلك من قياس الموجوادت او المطلوبات او الاعتراف بالارباح والخسائر ذات الصلة على اساس مختلف ("عدم التطابق المحاسبي").

13    

الإفصاح عن ضريبة الدخل

Income tax

The company is subject to Income Tax Law and its subsequent amendments and the regulations issued by the Income Tax Department in the Hashemite Kingdom of Jordan and provided on accrual basis, Income Tax is computed based on adjusted net income. According to International Accounting Standard number (12), the company may have deferred taxable assets resulting from the temporary differences between the accounting value and tax value of the assets and liabilities related to the provisions, these assets are not shown in the financial statements since it's immaterial.

14    

الإفصاح عن ضريبة الدخل

ضريبة الدخل

تخضع الشركة لنص قانون ضريبة الدخل وتعديلاته اللاحقة والتعليمات الصادرة عن دائرة ضريبة الدخل في المملكة الأردنية الهاشمية ، ويتم الإستدراك لها وفقاً لمبدأ الإستحقاق، يتم إحتساب مخصص الضريبة على أساس صافي الربح المعدل. وتطبيقاً للمعيار المحاسبي الدولي رقم (12) فإنه قد يترتب للشركة موجودات ضريبية مؤجلة ناتجة عن الفروقات المؤقتة بين القيمة المحاسبية والضريبة للموجودات والمطلوبات والمتعلقة بالمخصصات هذا ولم يتم اظهار تلك الموجودات ضمن القوائم المالية المرفقة حيث أنها غير جوهرية.

15    

الافصاح عن المعاملات مع الجهات ذات العلاقة

 

. TRANSACTIONS WITH RELATED PARTIES

 

2020

 

2019

Board of Directors remunerations

55,000

 

55,000

Transportations to the Board of Directors

53,655

 

71,350

Salaries of Board of Directors

104,000

 

120,000

Salaries, remunerations and premiums of the general manager

8,000

 

9,600

 

 

2020

 

2019

Remunerations and transportations to the Board of trustees

55,825

 

66,399

Salaries of university's head manager

60,000

 

72,000

16    

الافصاح عن المعاملات مع الجهات ذات العلاقة

16- المعاملات مع جهات ذات علاقة

قامت الشركة خلال السنة بقيد المكافآت والبدلات والمزايا التالية لصالح أعضاء مجلس الادارة واللجان والمدير العام:

 

 

2020

 

2019

مكافأة أعضاء مجلس الإدارة

 

55,000

 

55,000

صرف بدل تنقلات لأعضاء مجلس الإدارة واللجان

 

53,655

 

71,350

الرواتب التي تقاضاها رئيس مجلس الإدارة

 

104,000

 

120,000

الرواتب والعلاوات والمكافآت التي تقاضاها مدير عام الشركة

 

8,000

 

9,600

 

قامت الجامعة خلال السنة بقيد المكافآت والبدلات والمزايا التالية لصالح أعضاء مجلس الأمناء ورئيس الجامعة:

 

 

2020

 

2019

صرف بدل مكافآت وتنقلات لأعضاء مجلس الأمناء

 

55,825

 

66,399

الرواتب التي تقاضاها رئيس الجامعة

 

60,000

 

72,000

17    

الافصاح عن النقد في الصندوق ولدى البنوك

CASH AND CASH EQUIVALENTS

 

2020

 

2019

 

169

 

711

 

3,080,355

 

1,425,080

 

3,080,524

 

1,425,791

18    

الافصاح عن النقد في الصندوق ولدى البنوك

النقد وما في حكمه

 

 

2020

 

2019

نقد في الصندوق

 

169

 

711

نقد لدى البنك

 

3,080,355

 

1,425,080

 

 

3,080,524

 

1,425,791

19    

الافصاح عن المصاريف المدفوعة مقدماً والموجودات الاخرى
  1. PREPAID EXPENSES AND OTHER RECEIVABLES

 

2020

 

2019

Prepaid expenses

117,826

 

93,199

Refundable deposits

39,204

 

39,204

Guarantee deposits

27,624

 

273,452

Employees accounts

165,529

 

209,813

Other receivables

96,051

 

74,784

Provision for impairment of other receivables *

(88,511)

 

(88,511)

 

357,723

 

601,941

 

* PROVISION FOR IMPAIRMENT OF OTHER RECEIVABLES

 

2020

 

2019

Beginning Balance

88,511

 

81,153

Additions

-

 

7,358

 

88,511

 

88,511

20    

الافصاح عن المصاريف المدفوعة مقدماً والموجودات الاخرى

6- المصاريف المدفوعة مقدماً والحسابات المدينة الأخرى

 

 

2020

 

2019

مصاريف مدفوعة مقدماً

 

117,826

 

93,199

تأمينات مستردة مختلفة

 

39,204

 

39,204

تأمينات كفالات

 

27,624

 

273,452

ذمم موظفين

 

165,529

 

209,813

اخرى

 

96,051

 

74,784

مخصص الخسائر الائتمانية - مدينة اخرى *

 

(88,511)

 

(88,511)

 

 

357,723

 

601,941

 

 

* مخصص الخسائر الائتمانية - مدينة اخرى

 

 

2020

 

2019

رصيد اول المدة

 

88,511

 

81,153

اضافات

 

-

 

7,358

 

 

88,511

 

88,511

21    

الإفصاح عن احتياطي إجباري

Statutory reserve:

In accordance with the Companies' Law in the Hashemite Kingdome of Jordan and the Company's Article of Association, the Company has established a statutory reserve by the appropriation of 10% of net income until the reserve equals 25% of the capital. However, the Company may, with the approval of the General Assembly continue deducting this annual ratio until this reserve is equal to the subscribed capital of the Company in full. This reserve is not available for dividends distribution.

22    

الإفصاح عن احتياطي إجباري

الإحتياطي الاجباري:

تماشياً مع متطلبات قانون الشركات في المملكة الأردنية الهاشمية والنظام الأساسي للشركة ، تقوم الشركة بتكوين احتياطي اجباري بنسبة 10 بالمئة من الربح الصافي حتى يبلغ هذا الإحتياطي ربع رأسمال الشركة ويجوز الإستمرار في إقتطاع هذه النسبة بموافقة الهيئة العامة للشركة إلى أن يبلغ هذا الإحتياطي ما يعادل مقدار رأسمال الشركة المصرح به. إن هذا الاحتياطي غير قابل للتوزيع كأنصبة أرباح على المساهمين، هذا ويحق للهيئة العامة وبعد استنفاذ الاحتياطيات الأخرى أن تقرر في اجتماع غير عادي اطفاء خسائرها من المبالغ المجتمعة في حساب الاحتياطي الاجباري على أن يعاد بناءه وفقاً لأحكام القانون المشار اليه.

23    

الافصاح عن الاحتياطي الاختياري

Voluntary reserves:

In accordance with the Companies' Law in the Hashemite Kingdome of Jordan and the Company's Article of Association, The Company can establish a voluntary reserve by an appropriation no more than 20% of net income. The company's Board of Directors resolved to allocate 20% of the net income during the year. This reserve is not available for dividend distribution till the approval of the Company's General Assembly.

24    

الافصاح عن الاحتياطي الاختياري

الإحتياطي الإختياري:

تماشياً مع متطلبات قانون الشركات في المملكة الأردنية الهاشمية والنظام الأساسي للشركة، فإنه يجوز للشركة أن تقوم بتكوين احتياطي اختياري بما لا يزيد على 20 بالمئة من الربح الصافي بناءا على اقتراح مجلس إدارتها . وقد قرر مجلس الإدارة اقتطاع ما نسبته 20 بالمئة خلال العام من الربح الصافي للشركة . إن هذا الإحتياطي قابل للتوزيع كأنصبة أرباح على المساهمين بعد موافقة الهيئة العامة للشركة على ذلك.

25    

الافصاح عن الإحتياطيات الأخرى ضمن بنود حقوق الملكية

Special reserve:

In accordance with the Companies' Law in the Hashemite Kingdome of Jordan and the Company's Article of Association, the Company can establish a special reserve by an appropriation no more than 20% of net income. This reserve is for the expansion of the Company's financial position and is available for dividend distribution till the approval of the Company's General Assembly.

26    

الافصاح عن الإحتياطيات الأخرى ضمن بنود حقوق الملكية

الإحتياطي الخاص:

تماشياً مع متطلبات قانون الشركات في المملكة الأردنية الهاشمية والنظام الأساسي للشركة ، فأنه يجوز للشركة أن تقوم بتكوين احتياطي خاص بما لا يزيد على 20 بالمئة من الربح الصافي بناءاً على اقتراح مجلس إدارتها. وقد قرر مجلس الإدارة إقتطاع ما نسبته 20 بالمئة تقريبا خلال العام من الربح الصافي للشركة . إن هذا الإحتياطي هو لأغراض التوسع وتقوية مركز الشركة المالي وهو قابل للتوزيع كأنصبة أرباح على المساهمين بعد موافقة الهيئة العامة للشركة على ذلك.

27    

الافصاح عن المخصصات

The Provisions

The provision had been formed, when the Company has a present obligation (legal or expected) from past events which its cost of repayment consider accepted and it has ability to estimate it reliably.

 

The provision had been measured according to the best expectations of the required alternative to meet the obligation as of the consolidated statement of financial position date after considering the risks and not assured matters about the obligation. When the provision is measured with the estimated cash flows to pay the present obligation, then the accounts receivable are recognized as asset in case of receipt and replacement of the amount is certain and it able to measure the amount reliably.

28    

الافصاح عن المخصصات

المخصصات

يتم تكوين المخصصات عندما يكون على الشركة أي التزام حالي (قانوني أو متوقع) ناتج عن أحداث سابقة والتي تعتبر تكلفة سدادها محتملة ويمكن تقديرها بشكل موثوق.

 

يتم قياس المخصصات حسب أفضل التوقعات للبدل المطلوب لمقابلة الإلتزام كما بتاريخ قائمة المركز المالي الموحدة بعد الأخذ بعين الإعتبار المخاطر والأمور غير المؤكدة المحيطة بالإلتزام. عندما يتم قياس المخصص باستخدام التدفقات النقدية المقدرة لسداد الإلتزام الحالي، فإنه يتم الإعتراف بالذمة المدينة كموجودات في حالة كون استلام واستعاضة المبلغ مؤكدة ويمكن قياس المبلغ بشكل موثوق.

29    

الافصاح عن ايرادات متداولة مقبوضة مقدماً

10. UNEARNED AND DEFERRED REVENUES

 

2020

 

2019

Unearned and deferred revenues to university*

4,666,313

 

3,132,887

Unearned and deferred revenues to Azzarqa university

1,180,616

 

1,890,846

Unearned and deferred revenues to zarqa technical college

7,686

 

14,745

 

5,854,615

 

5,038,478

 

* This item represents the amount tutorial expenses and student transportation from the first semester for 2020 which have been deferred to be recognized considering the extend of the first semester between 2019 and 2020 and unearned revenues for the second semester which begins and ends in 2021.

30    

الافصاح عن ايرادات متداولة مقبوضة مقدماً

10- الايرادات المقبوضة مقدما والمؤجلة

 

 

 

2020

 

2019

ايرادات مقبوضة مقدما ومؤجلة للجامعه *

 

4,666,313

 

3,132,887

ايرادات مقبوضة مقدما ومؤجلة لمدارس جامعة الزرقاء

 

1,180,616

 

1,890,846

ايرادات مقبوضة مقدما ومؤجلة لكلية الزرقاء التقنية

 

7,686

 

14,745

 

 

5,854,615

 

5,038,478

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* يتمثل جزء من هذا البند قيمة ايرادات الرسوم الدراسية ونقل الطلاب المتحققة من الفصل الدراسي الأول والتي تخص عام 2020 والتي تم تأجيل الإعتراف بها نظراً لإمتداد الفصل الدراسي الأول بين عام 2019 وعام 2020 وقيمة الايرادات المقبوضة مقدما عن الفصل الدراسي الثاني والذي يبدأ وينتهي في عام 2021.

31    

الافصاح عن إيرادات الرسوم الدراسية

 

Revenue Recognition

The tuition revenues are recognized when tutorial services are provided.

 

Student Transportation and University facilities and other operating income are recognized on accrual basis.

32    

الافصاح عن إيرادات الرسوم الدراسية

الاعتراف بالايرادات

تتحقق ايرادات الرسوم الجامعية عند تقديم الخدمات التعليمية.

 

تتحقق ايرادات نقل الطلاب ومرافق الجامعة وضمان المحطة والايرادات التشغيلية الأخرى على أساس مبدأ الاستحقاق.

33    

الإفصاح عن قياس القيمة العادلة

20. FINANCIAL INSTRUMENTS

 

The fair value

The fair value of financial assets and financial liabilities Financial assets include cash and cash equivalents and checks under collection and receivables, securities, and include accounts payable, credit facilities and loans and credits and other financial liabilities.

 

First level: the market prices stated in active markets for the same financial instruments.

 

Level II: assessment methods depend on the input affect the fair value and can be observed directly or indirectly in the market.

 

Level III: valuation techniques based on inputs affect the fair value cannot be observed directly or indirectly in the market.

December 31, 2020

level one

 

Second Level

 

third level

 

 

Total

Financial assets designated at fair value through statement of comprehensive income

71,167

 

-

 

-

 

 

71,167

 

71,167

 

-

 

-

 

 

71,167

December 31, 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Financial assets designated at fair value through statement of comprehensive income

64,697

 

-

 

-

 

 

64,697

 

64,697

 

-

 

-

 

 

64,697

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The value set out in the third level reflect the cost of buying these assets rather than its fair value due to the lack of an active market for them, this is the opinion of Directors that the purchase cost is the most convenient way to measure the fair value of these assets and that there was no impairment.

34    

الإفصاح عن قياس القيمة العادلة

القيمة العادلة

ان القيمة العادلة للموجودات المالية والمطلوبات المالية تتضمن الموجودات المالية النقد وما في حكمه والشيكات برسم التحصيل والذمم المدينة والاوراق المالية، وتتضمن المطلوبات المالية الذمم الدائنة والتسهيلات الائتمانية والقروض والارصدة الدائنة الاخرى.

 

المستوى الاول: الاسعار السوقية المعلنة في الاسواق النشطة لنفس الادوات المالية.

 

المستوى الثاني: اساليب تقييم تعتمد على مدخلات تؤثر على القيمة العادلة ويمكن ملاحظتها بشكل مباشر او غير مباشر في السوق.

 

المستوى الثالث: اساليب تقييم تعتمد على مدخلات تؤثر على القيمة العادلة ولا يمكن ملاحظتها بشكل مباشر او غير مباشر في السوق.

كما في 31 كانون الأول 2020

المستوى الاول

 

المستوى الثاني

 

المستوى الثالث

 

المجموع

موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال بيان الدخل الشامل

71,167

 

-

 

-

 

71,167

 

71,167

 

-

 

-

 

71,167

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كما في 31 كانون الأول 2019

المستوى الاول

 

المستوى الثاني

 

المستوى الثالث

 

المجموع

موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال بيان الدخل الشامل

64,697

 

-

 

-

 

64,697

 

64,697

 

-

 

-

 

64,697

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعكس القيمة المبينة في المستوى الثالث كلفة شراء هذه الموجودات وليس قيمتها العادلة بسبب عدم وجود سوق نشط لها، هذا وترى ادارة الشركة ان كلفة الشراء هي انسب طريقة لقياس القيمة العادلة لهذه الموجودات وانه لا يوجد تدني في قيمتها.

35    

الافصاح عن الارقام المقارنة

COMPARTIVE FIGURES

Certain figures for 2019 have been reclassified to confirm presentation on the current year.

36    

الافصاح عن الارقام المقارنة

أرقام السنة المقارنة

تم إعادة تصنيف وتبويب بعض أرقام سنة 2019 لتتطابق مع أرقام للسنة المنتهية في 31 كانون الأول 2020.

37    

الافصاح عن مخاطر السيولة

Liquidity risk

Are the risks of inability to pay the financial obligations that were settled by receiving cash or another financial assets.

Liquidity risk management by control on cash flows and comparing them with maturities of assets and financial liabilities.

 

The following table shows the maturities of assets and financial liabilities as December 31,

2020

 

 

 

 

 

Description

Murabaha rate

Less than a year (JD)

One year and more (JD)

Total

(JD)

 

Financial liabilities:

 

 

 

 

 

Tools without Interest

 

9,480,186

-

9,480,186

 

Tools with Interest

4% - 4,55%

3,122,764

6,518,266

9,641,030

 

Total

 

12,602,950

6,518,266

19,121,216

 

 

 

 

 

 

 

2019

 

 

 

 

Financial liabilities:

 

 

 

 

Tools without Interest

 

8,755,266

-

8,755,266

Tools with Interest

4% - 4,55%

2,644,949

6,325,322

8,970,271

Total

 

11,400,215

6,325,322

17,725,537

38    

الافصاح عن مخاطر السيولة

 

إدارة مخاطر السيولة

إن مسؤولية إدارة مخاطر السيولة تقع على مجلس الإدارة وذلك لإدارة متطلبات الشركة النقدية والسيولة قصيرة الإجل ومتوسطة الأجل وطويلة الأجل. وتقوم الشركة بإدارة مخاطر السيولة من خلال مراقبة التدفقات النقدية المستقبلية والمقيمة بصورة دائمة وتقابل تواريخ استحقاق الموجودات والمطلوبات النقدية

 

 

يبين الجدول الآتي الاستحقاقات المتعاقد عليها لمطلوبات الشركة المالية غير المشتقة . تم إعداد الجداول بناءاً على التدفقات النقدية غير المخصومة للمطلوبات المالية وذلك بموجب تواريخ الإستحقاق المبكرة التي قد يطلب بموجبها من الشركة أن تقوم بالتسديد أو القبض. يضم الجدول التدفقات النقدية للمبالغ الرئيسية والمرابحة:

 

معدل المرابحة

 

سنة وأقل

 

أكثر من سنة

 

المجموع

2020 :

 

 

 

 

 

 

 

أدوات لا تحمل مرابحة

 

 

9,480,186

 

-

 

9,480,186

أدوات تحمل مرابحة

4% - 4,55%

 

3,122,764

 

6,518,266

 

9,641,030

المجموع

 

 

12,602,950

 

6,518,266

 

19,121,216

2019 :

 

 

 

 

 

 

 

أدوات لا تحمل مرابحة

 

 

8,755,266

 

-

 

8,755,266

أدوات تحمل مرابحة

4% - 4,55%

 

2,644,949

 

6,325,322

 

8,970,271

المجموع

 

 

11,400,215

 

6,325,322

 

17,725,537

39    

الافصاح عن مخاطر الائتمان

Credit risk

Credit risk is defined as the risk that one party of a financial instrument will cause a financial loss for the other party by failing to discharge an obligation, the Company maintains cash at financial institutions with suitable credit rating, the Company looks forward to reduce the credit risk by maintaining a proper control over the customer's credit limits and collection process and take provisions for doubtful accounts.

40    

الافصاح عن مخاطر الائتمان

إدارة مخاطر الإئتمان

تتمثل مخاطر الإئتمان في عدم التزام أحد الأطراف لعقود الأدوات المالية بالوفاء بالتزاماته التعاقدية مما يؤدي إلى تكبد الشركة لخسائر مالية، ونظراً لوجود تعاقدات مع أي أطراف أخرى فإنه يوجد تعرض للشركة لمخاطر الإئتمان بمختلف أنواعها. إن التعرض الإئتماني الهام بالنسبة لأي جهة أو مجموعة جهات لديها خصائص متشابهة تم الإفصاح عنها في الايضاح رقم (16). وتصنف الشركة الجهات التي لديها خصائص متشابهة إذا كانت ذات علاقة. وفيما عدا المبالغ المتعلقة بالأموال النقدية. إن مخاطر الإئتمان الناتجة عن الأموال النقدية هي محددة حيث أن الجهات التي يتم التعامل معها هي بنوك محلية لديها سمعات جيدة والتي يتم مراقبتها من الجهات الرقابية.

 

إن المبالغ المدرجة في هذه البيانات المالية تمثل تعرضات الشركة الأعلى لمخاطر الإئتمان للذمم المدينة التجارية والإيرادات مستحقة القبض والنقد ومرادفات النقد.

41    

الافصاح عن مخاطر العملة

Exchange price risks

Are the risks resulting from fluctuation in the fair value or future cash flow of the financial instrument to the change in the price of foreign exchange.

42    

الافصاح عن مخاطر العملة

إدارة مخاطر العملات الأجنبية

لا تتعرض الشركة لمخاطر هامة مرتبطة بتغيير العملات الأجنبية وبالتالي لا حاجة لإدارة فاعلة لهذا التعرض.

43    

الافصاح عن إدارة رأس المال

Management of share capital risks

The Company manages its capital to make sure that the Company will continue when it is take the highest return by the best limit for debts and owners equity balances. The Company's strategy doesn't change from 2019.

 

Structuring of Company's capital includes debts that consist of loans as shown in (note 16, 17) and the owner's equity in the Company which includes share capital, statutory reserve, and retained earnings as it listed in the changes in consolidated owners' equity statement.

44    

الافصاح عن إدارة رأس المال

إدارة مخاطر رأس المال

تقوم الشركة بإدارة رأسمالها لتتأكد بأن الشركة تبقى مستمرة بينما تقوم بالحصول على العائد الأعلى من خلال الحد الأمثل لأرصدة الديون وحقوق الملكية. لم تتغير استرتيجية الشركة الإجمالية عن سنة 2019.

 

إن هيكلة رأس مال الشركة يضم حقوق الملكية العائدة للمساهمين في الشركة والتي تتكون من رأس المال والإحتياطيات والأرباح المدورة كما هي مدرجة في بيان التغيرات في حقوق الملكية.


إيضاحات - الممتلكات والآلات والمعدات

01/01/2020 - 31/12/2020 JOD
اراضي
المباني
مركبات
حافلات
خلاطات
شاحنات ومقطورات
طائرات
طائرات مملوكة بموجب عقود استئجار تمويلي
مركبات أخرى
تحسينات
أجهزة كهربائية
محطة وقود
كرفانات
التركيبات والتجهيزات
ديكورات
آلات
معدات مكتبية
أجهزة كمبيوتر
شبكات ومعدات الاتصالات
مختبرات
مكتبات
مواقف سيارات وطرق ومناظر طبيعية
معدات طبية
محركات وقطع غيار
مصاريف رأسمالية لصيانة محركات طائرات وقطع طائرات
قطع رئيسية للطائرات
كتب
الممتلكات والآلات والمعدات الأخرى
المجموع
تفاصيل
الافصاح عن معلومات تفصيلية حول الممتلكات والآلات والمعدات
اجمالي القيمة الدفترية للممتلكات و الآلات والمعدات
الرصيد في بداية الفترة
الاضافات
الرصيد في نهاية الفترة
الاستهلاك والاطفاء المتراكم ومخصص تدني القيمة
الرصيد في بداية الفترة
استهلاكات
الرصيد في نهاية الفترة
القيمة الدفترية في نهاية الفترة
مجموع الممتلكات والآلات والمعدات
01/01/2019 - 31/12/2019 JOD
اراضي
المباني
مركبات
حافلات
خلاطات
شاحنات ومقطورات
طائرات
طائرات مملوكة بموجب عقود استئجار تمويلي
مركبات أخرى
تحسينات
أجهزة كهربائية
محطة وقود
كرفانات
التركيبات والتجهيزات
ديكورات
آلات
معدات مكتبية
أجهزة كمبيوتر
شبكات ومعدات الاتصالات
مختبرات
مكتبات
مواقف سيارات وطرق ومناظر طبيعية
معدات طبية
محركات وقطع غيار
مصاريف رأسمالية لصيانة محركات طائرات وقطع طائرات
قطع رئيسية للطائرات
كتب
الممتلكات والآلات والمعدات الأخرى
المجموع
تفاصيل
الافصاح عن معلومات تفصيلية حول الممتلكات والآلات والمعدات
اجمالي القيمة الدفترية للممتلكات و الآلات والمعدات
الرصيد في بداية الفترة
الاضافات
الرصيد في نهاية الفترة
الاستهلاك والاطفاء المتراكم ومخصص تدني القيمة
الرصيد في بداية الفترة
استهلاكات
الرصيد في نهاية الفترة
القيمة الدفترية في نهاية الفترة
مجموع الممتلكات والآلات والمعدات

إيضاحات - الموجودات المالية

31/12/2020 JOD
داخل المملكة
خارج المملكة
المجموع
تفاصيل
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل ، متوفر لها سعر سوقي
اسهم شركات
مجموع الموجودات المالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل، متوفر لها سعر سوقي
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل ، غير متوفر لها سعر سوقي
مجموع الموجودات المالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
31/12/2019 JOD
داخل المملكة
خارج المملكة
المجموع
تفاصيل
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل ، متوفر لها سعر سوقي
اسهم شركات
مجموع الموجودات المالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل، متوفر لها سعر سوقي
موجودات مالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل ، غير متوفر لها سعر سوقي
مجموع الموجودات المالية بالقيمة العادلة من خلال قائمة الدخل

إيضاحات - ضريبة الدخل

قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
الحركة على موجودات ضريبية مؤجلة
قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
الحركة على مطلوبات ضريبية مؤجلة
قيمة (undefined) JOD
تفاصيل
مخصص ضريبة دخل
قيمة (01/01/2020 - 31/12/2020) JOD
قيمة (01/01/2019 - 31/12/2019) JOD
تفاصيل
ضريبة الدخل
قيمة ضريبة الدخل للسنة الحالية
مجموع مصروف (ايراد ) ضريبة الدخل